ingezondenCURAÇAO – Spraakmakend nieuws, knallend evenement of sportief hoogstandje? Soms wil je als lezer zelf in de pen klimmen. Bij Versgeperst.com zijn ingezonden brieven welkom. De Surinaamse schrijver Rabin Gangadin wil iets kwijt over dominant aanwezige Hollanders.

Een groot deel van de Hollanders op de Antillen is gewoon dom, lomp, arrogant en onbeschoft. Ze denken binnen het spectrum van hun simpele geërodeerde geest dat ze in een achtertuin van Nederland wonen met een stel storende Antillianen rondom hen. Ze schromen niet de inheemse bevolking de wetten en hun eigen regels voor te lezen en hen die op te leggen. Tegenover Nederlandse journalisten verklaarden de Hollanders dat Antillianen God op hun blote knieën moeten bedanken voor de slavernij (anders liepen ze nog in Afrika rond ‘met een peniskoker om en een rieten rokje aan’).

Hollanders op de Antillen klagen dat Antilliaanse mannen de hele dag onder een boom zitten (‘Het enige wat ze willen is neuken’). En dit alles uitgesproken met een dikke tong. Te gênant voor woorden. Vanwege het besef dat de gedraging van de Hollander die doorgaans getuigt van introversie en achterlijkheid onverwijld tot conflicten zou leiden met de Antillianen die met een pluk-de-dag-systeem werken en geen regels kennen als hinderwet, avondstilte et cetera heeft de Nederlandse Justitie gemeend er hun eigen wetsdienaren naar toe te sturen. Jaarlijks strijken er Hollandse rechters neer, officieren van Justitie, politieagenten en is men zelfs bezig er een megagevangenis neer te zetten.

Nederland heeft een perfect uitgewerkt draaiboek van hoe je rassenjustitie zonder ophef en weerstand kunt toepassen op niet-blanke verdachten. Het ministerie van defensie werkt voortvarend aan deze gevangenis alwaar negers die voorlopig niet naar Afrika kunnen worden heengezonden, kunnen worden opgesloten zodat de Hollanders zich in hun saaie sereniteit staande kunnen houden. Hen richting Nederland opjagen wat ze in het begin deden, willen ze liever niet meer omdat zij dan hun soortgenoten met dit gespuis opzadelen.

Antillianen moeten ten gevolge van de Hollandse invasie aan een heleboel vreemde gewoontes wennen, bijvoorbeeld het resoluut uitlaten van honden waar men dat ook wilt, de acceptatie van krolse zoenende homo’s over de Antilliaanse openbare wegen en – ruimtes en de overtollige aanwezigheid van halfblote Hollanders op publieke plekken. De meeste Hollanders brengen vanuit de Antillen hun stemmen uit voor een rechtse, het liefst racistische partij in Nederland terwijl velen op de dag zit te wachten dat het bestuurs- en regeerapparaat van de Antillen volledig worden overgenomen door Hollanders.

MKB’ers die megabedrijven met subsidie van het ministerie van economische zaken op de Antillen neerzetten doen dat uitsluitend om de werkgelegenheid onder Hollanders op de Antillen te garanderen terwijl de bedrijfsvestingen ook als trekpleister dienst doen voor Hollandse werk- en zonzoekenden in Nederland. De inheemse bevolking kan uit z’n hoofd halen dat die op gelijkwaardige wijze in aanmerking komt voor een baan binnen een Nederlands bedrijf. Deze methode is de meest effectieve manier om een gebied zonder militant geweld te annexeren. Antillianen zijn niet meer dan consumenten en zullen op termijn als respectabele Aboriginals in een reservaat te vinden zijn.

Wat de stranden betreft zijn die overbevolkt door Hollanders. Vergelijk deze situatie eens met Nederland. Plekken alwaar een hoge concentratie allochtonen zichtbaar is krijgen meteen de belangstelling van de politie als gevolg van het kleinzielige gemopper van de Hollanders. Hollanders zijn op de Antillen bezig een apartheidsmodel te introduceren middels een Dutch Beach, een Dutch Water en heffen zij entree om zodoende de zwarten buiten de poort te kunnen houden. Het alles in beschouwing nemende, rijst de vraag wie hier met een ijzeren hamer op de vinger getikt zou moeten worden: de Hollander of de Antilliaan met zijn met goudstripjes beklonken zijtanden. Zou het vooroordeel dat Surinaamse Afro’s doorgaans hebben over die van de Antillen hier soms een bevestiging van een bittere constatering zijn? Surinaamse Creolen zeggen vaak dat ten tijde van de slavernij de domste negers naar de Antillen werden verscheept en de slimste in Suriname werden gestationeerd.

Een rechtse blanke wetenschapper publiceerde over het IQ van zwarten het volgende: “Donkere mensen zijn dommer dan gemiddeld. Vandaar dat je ook zo weinig zwarten ziet in de wetenschap, in de politiek, in het bedrijfsleven. In technische bedrijven waar een bachelor toch echt het minimale is om binnen te komen, kun je ze op een hand tellen, behalve dan in de bewaking, de postkamer en de kantine… Daarentegen ziet het er zwart uit van de Indiërs en Chinezen, waarvan het bekend is dat hun IQ hoog is. En voordat hier het troefkaart ‘racisme’ getrokken wordt, geef ik ruiterlijk toe dat op hun beurt de Aziaten weer slimmer zijn dan de blanken. Ik ben geen racist, maar gewoon realist. Tussen 0 en nu zijn er geen nuttige waardevolle uitvindingen uit Afrika gekomen. Ze konden zelfs nog geen stenen huizen bouwen of wat dan ook. Nooit wapens ontwikkeld die boven het niveau ‘knots’ lagen, iets uitgevonden of zelfs maar iets op schrift gezet. Zonder westerse hulp zaten ze nog in de bosjes rupsen te eten.”

Een terechte vraag is of de Antilliaan soms hierdoor verworden is tot een vreemdeling in eigen huis. Het is toch wat dat je land bezet wordt door nazaten van vroegere slavendrijvers en dat die nazaten thans hetzelfde willen als hun voorouders in die tijd hetgeen hen ook nog lijkt te lukken! Enkel in Nederland zien wij dat de dominantie en regie van de Hollanders het best en effectiefs onder bedwang en controle is gehouden door de Marokkaanse bevolkingsgroep en niet eens door Surinamers en Antillianen. Zou het een idee zijn om Marokkanen met een soepele regeling en goede faciliteit naar de Antillen te laten emigreren opdat zij de lokale bevolking meer houvast kunnen geven door voor een tegenoverlast tegen de Hollanders zorg te dragen? Voor hen is de Nederlandse politie toch immers wat banger en gaat men ook wat omzichtiger met hun om. Er kan echter plotseling een ander probleem om de hoek komen kijken: in Nederland is het niet zelden voorgekomen dat Antillianen en Marokkanen een bloedige confrontatie met elkaar aangingen.

62 reacties op “Ingezonden: ‘Marokkanen als tegengif tegen Hollanders’”

  1. De hulptroepen komen eraan. Deze Marokkaan landt op korte termijn op Hato.
    Hoop dat ik een top verblijf op curaçao zal hebben met mijn antilliaanse bro,s.
    Het recept voor couscous heb ik bij mij.

  2. Zonde.. dat is het enige dat ik denk als ik het ingezonden stuk lees. Ik ben niet van het eiland, maar ik kom er al jaren zeer graag.

    Wat mij de laatste jaren opvalt, is dat ik als Nederlander regelmatig gediscrimineerd word. Ik word bij de kassa genegeerd, en ik word uitgelachen. Dit is de laatste jaren erger geworden. En dat vind ik zo ontzettend zonde.

    Jullie hebben een prachtig eiland dat geliefd is bij heel veel mensen. Wees dankbaar dat de toeristen zo graag naar het eiland komen. Dit doen zij omdat zij het eiland en de bewoners bewonderen!

  3. @ Antonio, op 30-06-2014 om 21:36 schreef: O nee, er bestaan geen illegale Kurazoleños en Arubianos in NL, tenminste, nog steeds niet, misschien in de toekomst, wie zal het zeggen.

    Niet te spreken over de illegale Nederlanders in NL (Farm Frites)

  4. @antonio,

    p.s.
    bedankt voor het uitzoeken van de juuiste cijfers.
    ik denk trouwens dat de percentages in mijn bericht ook niet kloppen.
    zou je deze nog even willen checken en corrigeren.
    Alvast bedankt voor de moeite.

  5. @antonio

    jij zal zeker gelijk hebben wat de cijfers betreft.
    ik heb ze inderdaad uit mijn hoofd genoemd en niet opgezocht.
    maar de strekking van ,mijn verhaal gaat volkomen aan jou voorbij.
    de cijfers zijn bijzaak!!!

  6. Ik snap niet waarom jullie zo dol zijn op Rabin Gangadin. Maar gezien de uiterst onnauwkeurige cijfers van o.a. Sander voel ik me geroepen ff aan het corrigeren te gaan.

    @Sander,
    Volgens Sander wonen er 4000 Hollanders op Curaçao, waarvan de meesten papiamentu spreken en die bovendien ‘vaak’ met een Curaçaouse vrouw/man getrouwd zijn. FOUT!!!!

    Moet zijn; er wonen minstens tussen de 5000 en 8000 Hollanders op Curaçao waarvan 90 procent geen papiamentu spreekt en de meesten ook niet geínteresseerd zijn om het te leren. Bij het referendum in 2009 hebben 7000 Hollanders voor ‘Si’ gestemd, weet je ‘t nog Sander? Of woon jij gewoon NIET op Curaçao? Het aantal Eur.NLers op Curaçao varieert nogal want er zijn ook Nederlanders die op contractbasis op Curaçao werken. Die gaan weer terug naar NL.

    @Volgens Sander wonen of verblijven er in Nederland 150.000 mensen van Antilliaanse komaf en 150.000 Surinamers. Weer hartstikke FOUT!!

    Moet zijn; in NL wonen er officieel 135.000 Antillianen én Arubanen (samen opgeteld dus), waarvan ongeveer 90.000 van Curaçaose komaf. Dat wil zeggen, ook kinderen geboren uit gemengd Hollandse/Curaçaouse gezinnen/partners worden in Nederland officieel als ‘Antilliaan’ geregistreerd. Dat wist Sander natuurlijk niet, maar dat neem ik hem niet kwalijk omdat de meeste mensen het gewoon niet weten. Meestal speelt desinteresse een rol.

    Dan rest van die 135.000 Antillianen in NL nog 45.000. Dat moeten dan Arubanen, St.martijnen, Sabanen, Bonairianen, Statianen zijn, die horen allemaal tot de 135.000 mensen van Antilliaanse komaf in Nederland. Waarschijnlijk wist Sander ook niet dat alle Antillianen, Arubanen inbegrepen, tot de 135.000 Antillianen in NL horen.

    Bovendien wordt iedere buitenlander die op Curaçao z’n/haar Nederlandse paspoort heeft verkregen, in NL óók als Antilliaan geregistreerd. Dus hoeveel Antillianen in NL zijn daadwerkelijk op Curaçao geboren Antillianen? Lijkt ingewikkeld, maar het zijn wel de echte cijfers. Wat velen ook vergeten is het feit dat 40% mensen van Curacaose komaf in NL is geboren. Ook die Kurazoleños zijn meegeteld bij die 135.000 Antillianen in NL. En geloof me, het wordt goed bijgehouden, want in het verleden zijn er grove fouten gemaakt omtrent het aantal niet ingeschreven Antillianen in NL.

    http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/nieuws/cijfers-antillianen-zwaar-vertekend.145072.lynkx

    @Er zouden volgens Sander ‘maar’ 150.000 Surinamers in NL wonen. Nou ik begrijp niet waar Sander dat cijfer heeft opgedoken, maar momenteel wonen er maar liefst 345.000 Surinamers in NL en ook nog eens zo’n 14.000 illegale Surinamers, men vermoedt dat het er meer zijn, maar goed, wat maakt het uit. Men is volgens mij doende hun zaken te regelen.

    Het is triest dat Sander een totaal verminkt beeld van de werkelijkheid presenteert. Ik kan nauwelijks geloven dat hij het moedwillig doet, ik denk dat hij het gewoon niet weet. Niet weten is 1, maar al die foute cijfers ook nog op papier zetten doet haast denken dat Sander veronderstelt dat iedereen hier dom of onwetend is. Sander is onwetend, ik zal niet durven hem als domkop te typeren. Maar het ergste is dat hij, (als hij het echt zou willen) heel makkelijk de juiste cijfers zou kunnen opzoeken, de zoekmachines op z’n PC zijn er niet voor noppes. Een paar sleutelwoorden, CBS en viola, daar heb je alle officiele cijfers.

    O nee, er bestaan geen illegale Kurazoleños en Arubianos in NL, tenminste, nog steeds niet, misschien in de toekomst, wie zal het zeggen. Moest ik toch ff kwijt om te voorkomen dat Sander straks gaat beweren dat er half miljoen illegale Curaçaoenaars in Nederland rondhuppelen, je weet het maar nooit met “Sander de lulverhalenverteller”… is Sander ook Surinamer?..dat zou mij echt niet verbazen. 😆

  7. Beste mensen,
    Mag ik u allen er aan herinneren dat voordat de Hollanders de Afrikanen op de eilanden gingen verhandelen, er al eeuwen indianen en blanken op de eilanden woonden. Ik irriteer me mateloos aan een ieder die denkt dat op de ABC-eilanden alléén maar afstammelingen van de Afrikanen (slaven) op de eilanden wonen. Ondanks dat er een grote groep creolen op de eilanden leven, moet men niet vergeten dat ook de eilanders die van de indianen en de blanken afstammen nog steeds op de eilanden leven en volop participeren aan diverse activiteiten op de eilanden. We BESTAAN ook.
    Een echte yu di terra.

  8. Ik weet niet wie deze meneer is, maar hij pretendeert schrijver te zijn dan zou hij toch wat meer onderzoek moeten doen.
    Of op zijn minst dieper over het onderwerp moeten nadenken

    Er wonen op Curaçao ongeveer 4000 mensen van Nederlandse afkomst.
    Sommigen al 40 jaar of langer, die ook het Papiamento machtig zijn en gewoon werk hebben bij de diverse bedrijven/instellingen.
    Vaak hebben ze een antilliaanse partner en kinderen en kleinkinderen met gemengd bloed.

    Dan zijn er de rijkere Nederlanders, die met veel geld (waarschijnlijk crimineel geld) en pretenties naar het eiland komen en inderdaad hier leven alsof ze de grote baas zijn. Maar dit soort mensen zouden ook in Spanje leven alsof ze god zelf zijn. Helaas, maar ze geven veel geld uit en zorgen ook voor wat werkgelegenheid, dus laat ze maar lekker in hun eigen sop gaar koken. Niet druk over maken, ze zitten op hun resort en zuipen zich vanzelf wel een keer dood.

    Verder komen er veel Nederlanders hier op vakantie of enkelen hebben een 2e huisje hier. Deze mensen geven heel veel geld uit.

    Er gaat een miljard naf om in het toerisme en er werken 12000 mensen van deze toeristen.
    70% van de toeristen komen uit Nederland, dus zeg 700 miljoen NAF wordt er uitgegeven.
    Tja, dan zullen de toeristen stranden wel door veel Nederlanders bezocht worden.
    Ze willen eten in restaurants en netjes bedient worden.
    Maar mogen ze, ze zijn op vakantie?
    We kunnen ook vragen of ze alleen het geld willen sturen en zelf lekker in Nederland blijven, maar ik denk niet dat, dat gaat gebeuren. Curaçao, zou zonder deze 70% toeristen een failliet land zijn. Ditzelfde geld voor alle landen die van toerisme afhankelijk zijn, dus zeg maar 90% van de Caribische eilanden.

    In Nederland wonen ongeveer 150.000 mensen van Antilliaanse afkomst.
    En ook nog eens 150.000 mensen van Surinaamse afkomst.
    Hiervan zijn er zo een 30% uitkeringstrekkers en 10% zijn gewoon echt crimineel bezig.

    Mijn vraag is: welk land is beter af met de inwoners van het andere land?
    Zal ik ooit antwoord krijgen?

  9. Hallo, blijft dit bezig ? Het gaat niet over Zwarte Piet hoor.

  10. Beste Rabin,

    Jammer dat iedereen weer in hokjes worden gezet, je doet er leuk aan mee! Lijkt wel inburgering Curacao! Kan wel op veel punten ingaan maar dat is juist jou bedoeling zodat men gaat nadenken…. Gelukkig is het jou mening.

  11. @Krabbel +1 kudo! Jouw betoog leest, makkelijker, leuker dan van deze “schrijver” en is ook nog spot-on. Wel jammer dat RG zijn dode topic weer leven heeft in kunnen blazen… tja als je niks te doen hebt.

  12. Het feit dat men als Antilliaan met een rij tanden waar ook nog een hele goudmijn op versterft, over de eilanden struint wil niet inhouden dat men de nuances van de eigen samenleving ook beter doorziet. Deze pretentie heb ik zelf niet eens ten aanzien van Suriname.

    Het feit dat men als Surinamer met ,een al dan niet met financiele middelen boven intelligentie verkregen, bul/diploma/certificaat zich hoogmoedig uitgeeft als zijnde schrijver (a publication a writer does not make) en de verbale poezie dusdanig ter hande neemt dat taal an sich mij nu enigszins misselijk maakt, kan dus wel de nuances zien van een samenleving vol vreselijk historisch achtergebleven, idem hautain gedragende, racistisch aangelegde Hollanders om hem heen? En doorziet daarmee ook het voeder voor de sensatiebeluste, “reality” bekijkende ‘Tokkie’?
    Na dusdanige tijd is het hoog mogelijk dat de Afro die u ziet op Curaçao mr. G, misschien wel de Afro-Hollander is. En de blauwe ogen, blond haar duivel een 3e generatie Yu di Korsou. Of dat de Hindoe om de hoek Klaas heet, en de blanke sproetenkop Yuni.
    Dus de nuances die u denkt waar te nemen aan de hand van…van observaties op afstand? Observaties/waarnemingen/conclusies trekken aan de hand van media? Verhalen? (Good news is no news). Uit boeken? Of dat compleet ongenuanceerd gedrocht van een programma met de lallende verbrande “Hollanders”? Neen. U heeft het niet over de “Hollander” en de “Antilliaan” (welke inmiddels uit uw stuk afgeleid en het feit dat we al enige tijd voorbij 10-10-10 zijn gewoon een Curaçaonaar is), u heeft het over huidskleur. Blank en niet blank. Bruin. Zwart. Zwarter. Huidskleur bepaalt niet de mens. Opvoeding. Omgeving. Interactie. Scholing. Naastenliefde. Respect. Liefde.
    Ach ik kan nog zoveel meer schrijven, helaas is het realistisch gezien aan dovemansoren besteed

  13. Ach Meneer Gangadin, ik kwam dit laatst tegen:

    http://sports.yahoo.com/news/brazil-faces-issues-around-racism-080539965–sow.html

    En U dacht dat Nederlanders erg zijn? Kijk ook eens hoe het er aan toe gaat in andere landen.

  14. @ Rabin Gangadin, op 24-06-2014 om 07:57 schreef: Het feit dat men als Antilliaan met een rij tanden waar ook nog een hele goudmijn op versterft, over de eilanden struint wil niet inhouden dat men de nuances van de eigen samenleving ook beter doorziet.

    Meneer Gangadin,

    om geloofwaardig te zijn, zult u op z’n minst objectiviteit en enige persoonlijke integriteit moeten bezitten. Tot op heden heeft u daar weinig blijk van gegeven.

  15. @peter van dunge, wees een vent en post hier onder je eigen naam. Nep Hollander!

  16. Beste mensen,

    Het is voor mij toch verademend dat zoveel posters hun grieven, visie’ and what ever hebben doen orkanen om daarmee uiting te geven aan het feit dat zij zich niet kunnen verenigen met het vervatte in mijn tekst.

    Opmerkelijk is dat er veel meer op de man wordt gespeeld dan op de bal. Men heeft het bijvoorbeeld over mijn Hindostaanse/ Surinaamse afkomst, over frustraties die inherent zouden zijn aan de gehanteerde taalvormen en uitdrukkingswijzen etc. Deze laatste is overigens tekenend voor mensen uit Suriname en de Antillen omdat schrijven en vooral verbale snerende kritiek bij hen een uiting is van frustratie. Deze volkeren voelen zich extrovert en geestelijk in top balans omdat zij als conflicthantering ervoor kiezen om de persoon in kwestie in elkaar te trimmen in plaats van een heel exposé te wijden aan de desbetreffende persoon. De taal wordt enkel gebruikt om in de vorm van monologen/glossolalie hele woonwijken bij elkaar te gillen zonder naar elkaar te luisteren.

    Antillianen en Surinamers zijn kunstenaars in het communiceren met oor, oog-en hersenkleppen dicht maar dan het consumptie-doorgeefluik wijd open gegooid, gelijk een in de straffe stormwind open gewaaide container. Niemand in de wereld kan dit nadoen, zelfs de Hollandse Tokkies niet. Tot slot probeert mij al te graag door het slijk te halen door citaten te plegen uit het internet. Het internet is jammer genoeg een vrije plakplaats voor echte gefrustreerde creaturen die het in hun leven belangrijk vinden om een meninkje/waardeoordeel /vooroordeel over iemand prijs te geven zonder daarbij de verplichting te hebben die nader te adstrueren met feiten en pragmatisch materiaal. Ze beschikken misschien wel over de cognitieve intelligentie om een diploma/bul/ testimonium /certificaat e.d. te behalen maar niet over de emotionele intelligentie om de betrekkelijkheid tussen diverse entiteiten in te zien.

    De universiteit te Tilburg bracht een aantal jaren terug een wetenschappelijk rapport uit, getiteld: “De Nederlandse Antillen en haar satellietfunctie” waarmee men aangaf dat de hele economische mogendheid in de grijpgrage klauwen zou liggen van Nederlandse multinationals. Toegegeven dat als juridische verantwoordelijke de eilandregering zelf zou moeten zijn, ware het niet dat die zich met spiegels en kralen liet verblijden zonder zich erbij te realiseren wat men daarbij weggaf.En dit is een treffend voorbeeld van een gebrek aan emotionele intelligentie. Het feit dat een enkele goed bedoelende Nederlander er het tegendeel van bewezen heeft weegt niet op tegen de multinationals. Nederlanders hebben zich met hun Calvinistische moraliteit ten spijt zodanig genesteld in de sociaal-economische constructie van de Antillen en Aruba dat men er niet om een Nederlander heen kan als men een aanvraag ergens voor aanzwengelt. Opmerkelijk is dat zoals in Nederland steeds Nederlanders, gescreend door Nederlanders zelf, geschikt worden bevonden voor functies, vergunningen, aanbestedingen etc. het vanwege de concentratie Nederlanders op de Antillen en Aruba, er exact op dezelfde manier toegaat. Maar nogmaals: het zijn de Antillianen zelf die dit willen en gedogen.

    Tot slot een centrale vraag die opgeworpen is: waar zou ik als Surinamer het lef vandaan halen om kritiek en commentaar te leveren op de Antillen en Antillianen. Het hebben van kennis over, commentaar en kritiek op, zijn niet geografisch – en persoonsgebonden. Het feit dat men als Antilliaan met een rij tanden waar ook nog een hele goudmijn op versterft, over de eilanden struint wil niet inhouden dat men de nuances van de eigen samenleving ook beter doorziet. Deze pretentie heb ik zelf niet eens ten aanzien van Suriname.

    .

  17. @ Chopi,

    Wel even je feiten netjes op een rijtje leren zetten graag en niet zomaar iets verzinnen.

    Reeds enige decennia geleden werd er gesproken over het aanpakken van het asfaltmeer, doch de vele regeringen van Curacao konden het niet eens worden. Men zag er geen geld in en dus bleef het maar liggen.

    Het asfaltmeer is uiteindelijk aangepakt door een Nederlandse onderneming. Zij kwamen met een methode om er zelfs geld aan te verdienen. Er werd veel privé geld in gestoken en toen de YDK door had dat er geld te verdienen was………….werd deze Nederlander het leven zuur gemaakt en werd hij gedwongen de boel in te leveren. Dus kom niet aan met het sprookje dat men het bewust heeft laten liggen waar het ligt.

    Ten tweede, waar heb jij ergens een bordje bij een strand gezien dat het verboden is voor een bepaalde kleur (welke dat ook mag wezen) ?
    Ik heb die bordjes tot op heden nog nergens gezien, dus ik ben heel benieuwd. Stranden betalen ?
    Ja dat klopt, maar in ruil daarvoor wordt de boel wel schoongehouden en schoonhouden is nu net niet de grootste hobby van de gemiddelde bewoner van dit eiland. Kijk eens op straat naar de hoeveelheid afval die ze daar neerdonderen en dan snap je wat ik bedoel.

    In de jaren 80 was Cas Abao nog afgesloten, moest je de sleutel hebben voordat je er uberhaupt op kon. In die tijd was het strand schoon, lag geen plastic, lag geen afval etc.
    Begin jaren 90 ging het strand open voor het publiek en in letterlijk 2 weken tijd werd het strand omgetoverd in 1 grote vuilnisberg.
    Daarop heeft men besloten het strand weer te sluiten en te zoeken naar een andere oplossing. Dat werd dus betalen voor entree en met dat geld werd het strand schoongemaakt.
    Dus als jij wilt klagen dat je moet betalen voor toegang tot stranden moet je gaan klagen bij de jokers die er ALTIJD een smeerboel van maken, zij hebben het veroorzaakt, niet de makamba.

  18. @ Antonio e.a. In het stuk krijgen niet alleen de Hollanders een, overigens zeer terechte, veeg uit de pan.

    Van wie hebben jullie dat toch geleerd om een hele groep weg te zetten, terwijl het een handjevol betreft? Nee, niet van de Hollanders maar van Wilders c.s.

  19. O jeeeeetje…… Wie durft dit over onze witte broeders te schrijven?
    Je weet toch dat dit dan niet waar is? Hoe durf je niet te vertrouwen op hun ‘blonde ogen en blauw haar’ Asfaltmeer ligt er nog steeds bij om opgeruimd te worden door Kaesi.
    Ik zeg Laten we lief zijn voor de witte broeder, straks krijgen we geen melk en honing meer. O sorry AH is niet voor de Anti onder de boom.

    Ik ga terug naar Scheveningen, lekker zonnen op een mooie witte strand met mooie palmbomen en modder. Nee ik blijf hier lekker onder een boom zitten… WANT NAAR MIJN STRAND KAN IK NIET MEER of IK KAN HET NIET BETALEN OF IK HEB NIET DE JUISTE KLEUR….. al met al….. net als de HOLlander Ik ben goed en de rest is altijd minder…

  20. @Peter van Dungen schreef op 24-04-2014 om 11:15;

    1. “Kritiek hebben op andermans cultuur of etniciteit is alleen weggelegd voor Nederlanders.”

    Tja, volgens de Nederlanders zelf wel…Helemaal mee eens! Volkomen waar, een waarheid, een vaststaand feit waar niet aan te tornen valt. Ontkennen van bovenstaand feit heeft dus voor zowel de Makambas op Korsoú alsook de Nederlanders in Nederland geen enkele zin!

    2. “Dat een ‘sranantongo boy’ met die wetenschap dat naast zich neerlegt en de waarheid gaat spreken over de Nederlander is natuurlijk geen slimme zet. Hij had een voorbeeld moeten nemen aan Obama of wat dichterbij huis Umberto Tan of John Williams, die met ‘hun negerhut van oom Tom attitude’ de blanke Nederlander weet te bespelen en het in blank Nederland maken.”

    Inderdaad, ook weer een kern van waarheid bevattende, (betreffende Umberto Tan en John Williams) opmerking van Van Dungen. Behalve dat Gangadin volgens mij geen ‘sranantongo boy’ is, maar wel een ‘Sarnami-tongo boy’. Niet dat hij het sranantongo niet machtig is, maar ik heb begrepen dat sranantongo voornamelijk voorbehouden is aan de negroïde Surinamer, die overigens niet echt dol is op z’n van huis uit sarnami sprekende landgenoten. Trouwens, ook de sarnamisprekende Hindoestanen zijn niet bepaald gecharmeerd van wat ze noemen, ‘die Surinaamse negers’…

    In het stuk krijgen niet alleen de Hollanders een, overigens zeer terechte, veeg uit de pan. Maar ook de Antillianen, – hoe kan het anders als een Surinamer de pen hanteert – worden door de zich eeuwig verongelijkt voelende Surinamer(s) vernederd. Dat verwoordt Gangadin door de Afro-surinaamse perceptie over Afro Antillianen aan te merken. Namelijk dat Antillianen dom zijn en zij de intelligente negers zijn..Als dat al niet genoeg is beledigt hij tussen de regels door óók de zwarte Surinamers, zijn eigen landgenoten…. Dat heeft in het verleden menig Surinaamse hindoestaan aan mij uitgelegd, zo van; “ja hoor Antonio, het zijn die negers die Suriname hebben verpest”..

    Tja, toen ik nog in NL vertoefde had ik ook wel eens kontakt met Surinamers, zowel met de Aziatische als diegenen met Afrikaanse roots. Durf vooral niet te beweren dat Gangadin zwart is, nee, Surinaamse hindoestanen zijn donkerwit..hoewel ik vaak ‘letterlijk pikzwarte” Surinaamse hindoestanen heb gesproken. 😆

    3. “En nu is het te laat voor Gangadin. Erg jammer. Hij zal verguist worden als Quincy Gairo.” aldus van Dungen

    Ach, of het te laat is voor een Gangadin die al een aantal jaren bekend staat voor het plegen van plagiaat, het overleggen van vervalsde bewijsstukken voor de rechtbank etc. weet ik zo nog net niet, het boeit me ook niet zo. Zo verguist is hij ook weer niet, men negeert hem, dát wel. De meeste mensen zijn helemaal niet bekend met Rabin Gangadin.

    Wat betreft die Quinsy Gairo, die is inderdaad echt verguist, terwijl hij niet eens een echte vechter is. Het meest opvallende is dat hij pas de laatste 3 á 4 jaren bezig was met zijn Zwarte piet strijd. Terwijl de zwarte Surinamers, en dat kan ik me nog heel goed herinneren toen ik nog in NL woonde, al bijna 30 jaar, sedert tweede helft 80tiger jaren van de vorige eeuw, bezig waren met de strijd tegen zwarte piet.
    Diezelfde zwarte Surinamers die strijd voerden tegen de Negerzoen, tegen van alles wat zij als beledigend voor de zwarte Surinamers ervoeren, niet zolang geleden ook nog het Negerboek verbrandden in het Vondelpark enz. Nét zij hebben Gairo als een baksteen laten vallen, alle opgekropte woede van de Hollanders betreft de strijd tegen de negerzoen, sinterklaas/zwarte piet werd op Gairo en de Antillianen uitgekotst, terwijl Antillianen zich gewoonlijk nooit bemoeiden met de strijd van de Surinamers tegen de Nederlanders. Sterker, zwarte surinamers hebben zelf massaal meegedaan aan de verguizing van Q.Gairo..

    Ik hoop dat Gairo, die deze zwarte Surinamers is gaan bijstaan in hun strijd, niet vergeet wat hij aan zijn zwarte Surinaamse broeders heeft gehad, net nada. Want de Surinamer is absoluut niet te vertrouwen. Ik zeg het altijd aan mijn Curaçaose landgenoten. Als ik moet kiezen tussen de Hollander en de Surinamer, zal ik voor de Hollander kiezen, niet omdat ik zo dol ben op de Hollander, maar omdat ik weet wat ik aan de Hollander heb. Van de Surinamer weet je ‘t nooit..Ik beweer niet dat alle Surinamers onbetrouwbaar en vals zijn, maar achterbaksheid zit diep verankerd in de zwarte-Surinaamse aard, maar in het algemeen verankerd in de Surinaamse volksaard. Dat weten ze zelf ook wel hoor.

    Was helemaal niet van plan te reageren op het braaksel van Gangadin, hoewel er in het stuk waarheden besloten liggen, maar ook haat, opruiing, minderwaardigheidsgevoelens en t.o.v. Antillianen een belachelijke meerderwaardigheidsgevoel…

  21. Echte Curacaoenaars. Dat zijn de mensen die de normen, waarden en gewoontes van de bevolking respecteren. Mensen die ten allen tijden zich positief uiten over het eiland en niet alleen als het uitkomt. Of personen die proberen koste wat kost de mening en de cultuur van het eiland te veranderen.

  22. Aan de hand van de reacties, heeft de Heer Rabin Gangadin, zijn punt bewezen. Om maar een piepklein voorbeeld te geven zegt E Simon, dat Gangadin in Nederland als schrijver geen voet aan de grond krijgt, en in het ongeletterde Suriname en dat Curaçao hij alleen enige bekendheid heeft, omdat het niveau van andere schrijvers nog lager is. MAW in layman’s terms, wij Nederlanders zijn slim, jullie negers zijn dom. Vervolgens wordt de vraag gesteld, waarom hij überhaupt nog in Nederland woont. Maar de vraag waarom de Nederlanders nog altijd op Curaçao wonen, terwijl ze geen goed woord over de Yu di Korsou hebben blijft nog altijd onbeantwoord. Een staaltje pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

    Dat er een golf aan tegenreacties zal komen, is natuurlijk volkomen logisch. Kritiek hebben op andermans cultuur of etniciteit is alleen weggelegd voor Nederlanders. Dat, een srarantongo boy, met die wetenschap dat naast zich neerlegt en de waarheid gaat spreken over de Nederlander is natuurlijk geen slimme zet. Hij had het voorbeeld moeten nemen aan Obama of wat dichterbij huis Humberto Tan of John Williams, die met hun negerhut van oom Tom attitude de blanke Nederlander weet te bespelen en het in blank Nederland maken. En nu is het te laat voor Gangadin. Erg jammer. Hij zal verguist worden als Quincy Gairo.

  23. Wat een suggestief niet op feiten gebaseerd gekakel.
    Ja sommige NL-ers zijn irritante tokkies en sommige Curaçaoënaars zijn levende karikaturen van Dino. Wij inwoners van Cur (ydk en tig nationaliteiten) lachen ze samen uit.
    De gefrustreerde Surinamer zal zijn vinger in navolging van zijn Calvinistische meester en voorbeeld richten op de anderen en vol moeilijke woorden (want dan kun je zien dat hij de taal machtig is) zeggen wij zijn beter en ook een beetje wit.

  24. @Elli, op 23-04-2014 om17:06 schreef;

    “Wedden dat de ‘echte Curaçaoënaars’ het met jou eens zijn Rabin”

    Zo zo Elli, wie zijn dan wel, volgens jou, die “echte Kurazoleños”? Ben daar zeer benieuwd naar..misschien speelt mijn verlangen naar het lezen van nóg meer onwetend dom gelul ook een rol? Wie weet..enfin, kom op Elli, wie zijn de ECHTE Kurazoleños?

  25. @Rabiaat….. ohh sorry Rabin: Yo, Sranang Bro….. graag effe je frustaties bij je houden en onze geliefde medelanders met rust laten. Je hebt je handen al vol aan je president, die een internationaal aanhoudingsbevel probeert te ontduiken.
    Leave my folks be. Dushi Hende, you sabi ?

  26. In de middel eeuwen hadden de Europeanen de oerbossen vernietigd. De rivieren waren zo vervuild, kun je nagaan voor die tijd al. De vissen stierven bijna uit, vandaar dat hun een nieuwland zochten, ja hoor Columbus. De donkere mensen of Aziaat, hun leven meer metb de natuur. Hun moeten niet zelf dingen gaan uitvinden. Wat de mens heeft uitgevonden is altijd gif. Kijkt nu naar Amerika wat hun deden met de natuur, die is ook bijn a vernietigd. Europa is Vuur natie, Amerika de Aarde, Afrika de zee natie en Azie de lucht. Vraag maar iemand die daar over weet. Vandaar dat ze de trein hadden gemaakt met de smit.

  27. Ik vind het best knap dat jij zoveel tijd over had om een lap tekst nou ja tekst noem het eerder onzin te schrijven of nou nee te krabbelen…Ik begin inderdaad ook te denken aan geestverruimende middelen..zal het???

    Menneer Rabin? (je bent neem ik aan niet ook Rabbijn?) Ik denk dat je frustraties nogal hoog zitten.Meneer Rabin Gangadin die is nogal anti Nederlanders merk ik zo maar even op.

    Waarom bemoeit deze man zich eigenlijk met Curacao? als u meer onderzoek wil doen komt u met Suriname aardig ver hoor! of bent u daar al op gepromoveerd meneer Gangadin?

    Misschien wordt meneer Gangadin wel een keer de tegenhanger van Wilders maar dan met een obsessie voor Nederlanders ipv Marokkanen.

    Lieve deskundige edelachtbare prof Gangadin je stuk is flut!
    Please try again! hopelijk volgende keer met wat meer succes! Ik denk niet dat het de bladen haalt sorry

    Groet!

    p.s. popcorn waardig allemaal

  28. En daarom ben ik voor de onafhankelijkheid. Het is nu de tijd om de knoop door te hakken. Niet blijfen twijfelen, want straks heb je ook de homo huwelijk en de euthanasie en wie weet nog meer en ja misschien je mag jou kind geen corrigerende tik geven.

  29. Prikipraka, ik had het niet beter kunnen zeggen, touché.

  30. Angy,

    Dank voor het opsommen van alle literaire activiteiten van de schrijver van het artikel.
    Doet niets af van het feit dat ik nog nooit van hem had gehoord.
    Als zijn boeken en proza de zelfde inhoud of strekking hebben als het ingezonden stuk, wil ik dit graag zo houden.

    En ach, laat dat boek lezen maar zitten, stuur die man gewoon eens op vakantie.

  31. Klacht ingediend bij meldpunt discriminatie. Het oproepen tot haat tussen en het beledigen van bevolkings-groepen valt onder de noemer discriminatie en is wettelijk verboden in NL. Kijken hoe ‘gekleurd’ dit meldpunt is…

  32. Pas op voor deze Rabin Gangadin. Deze kerel is een schuldige en gevaarlijke onruststoker, hij is een echte boosdoener. Regelmatig voert hij zijn pogingen op om mensen te misleiden en zelfs op te hitsen. Hijzelf zit altijd achter de schermen en laat anderen voor hem optreden. Hij is een kwaadaardige oproerkraaier. Hijzelf beoefent een raciaal vooroordeel. Hij is gewoon onbetrouwbaar. Hij wil altijd de aandacht hebben, in the picture staan. Het is een lust voor hem om de media en andere publiciteitskanalen te gebruiken om zijn doeleinden te bevorderen. Let wel, deze man wil Marokkanen met een “soepele” regeling en “goede” faciliteit naar de Antillen (Curacao) laten emigreren om de lokale bevolking meer houvast……… blablabla. Rabin, voor hen (Marokkanen) zijn Nederlanders banger en gaan ze omzichtiger met Marokkanen om. Maar Curaçaoënaars zijn voor NIEMAND, neen Rabin, voor NIEMAND zijn ze bang. Onderschat ze niet omdat zij met iedereen zo vriendelijk, beleefd, gastvrij en vrijgevig zijn. Het zijn geen katjes om zonder handschoenen te vangen. Ze kunnen gewoon uit hun vel springen. En daarnaast Rabin, wat Marokkanen in Nederland doen, durven zij zelfs niet aan te denken om zulke rotzooi op Curacao uit te halen. Rabin, je kent Curaçaoënaars niet zie ik. Wat jij doet, jij speelt een gemene lafhartige rol, je bent zwak van geest. Je toont een schandelijk gedrag. Je handelwijze is onpraktisch. Je bent arrogant en respectloos. Pas de wet van een goed en gezond verstand op jezelf toe en leef ernaar. Bescherm jezelf tegen het begaan van dwaze fouten. Kom NIET aan Curaçaoënaars. Laat ze met rust Rabin. Bemoei je met je eigen zaken en volk. Hou je jezelf buiten deze Curaçaose-Nederlandse relatie. DRAAI GEEN WIG IN DEZE RELATIE.

  33. Misschien kan deze clown het tv programma Opsporing Verzocht op internet eens terugkijken voor hij weer een idioot artikel schrijft.

    In dat programma worden louter zijn vriendjes uit de West gezocht voor overvallen en oplichting.

    Ik bied hem 100 flessen Parbo djogo aan voor iedere macamba en bakra die in de gevangenissen van Curacao en Suriname zit als hij mij maar 1 fles geeft voor iedere Curacaoenaar of Surinamer die in de gevangenissen in Nederland zit.

  34. @Kansloos:
    “Deze mijnheer, een voor mij (stomme Hollander) volkomen onbekende schrijver, moet misschien zelf eens een boek lezen”:

    Werken van Rabin Gangadin:

    Desaveu (1980)
    Een zeldzame kamer (1982)
    Tussen letter en geest (1984)
    De Surinaamse literatuur (1986)
    Landgenoten (1986)
    Striptease zonder muziek (1987)

    Primaire teksten van Rabin Gangadin elders in de dbnl

    Rabin Gangadin, ‘Rabin Gangadin Acht gedichten’ In: De Gids. Jaargang 144 (1981)
    Rabin Gangadin, ‘Over de Surinaamse literatuur en haar schrijvers Rabin Gangadin’ In: Ons Erfdeel. Jaargang 27 (1984)
    Rabin Gangadin, ‘Rabin Gangadin De terechtstelling van een soldaat’ In: Sirito. 50 Surinaamse vertellingen (1993)
    De Surinaamse literatuur ( essay , 1997, Heeffer ),
    De stadswandelaar ( 2011).

    Biografie(ën) over Rabin Gangadin

    G.J. van Bork, Schrijvers en dichters (dbnl biografieënproject I) (2003-….)

    In 1981 debuteerde Gangadin met proza en poëzie in Avenue Literair en met acht gedichten in De Gids. Sindsdien publiceerde hij creatief werk in onder meer De Tweede Ronde, Argus, Yang, Oso, Kreatief en de bloemlezing Sirito. Voor Propria Cures (1982-1983), de Weekkrant Suriname (1984-1985) en de Allochtonenkrant (1994-1995) schreef hij columns, die met het woord `scheldkronieken’ beter gekarakteriseerd zijn. In de eerste helft van de jaren ’80 schreef hij literaire kritieken voor de Weekkrant Suriname, Onze Wereld, Hervormd Nederland, De Nieuwe Linie, het Algemeen Dagblad, Elseviers Magazine, Delftse Post, het Delftse studentenblad Het Orakel en verschillende welzijnsbladen. Voorts schreef hij korte recensies voor het NBLC.

    Welk boek zou jij hem aanraden te lezen?
    De Bijbel?

  35. @Edgar, op 23-04-2014 om 13:15 schreef:
    Gangadin heeft een hekel aan Nederlanders en dus……….gaat hij in Nederland wonen.

    Er zijn toch ook Nederlanders die een hekel hebben aan Curazoleños en die toch op Curaçao wonen en maar niet weggaan? Of ben jij die nooit tegengekomen?

    @Sander, op 23-04-2014 om 13:54 schreef:
    Of is je uitkering in NL genoeg om van te leven en zou je in Suriname zelf moeten werken om te overleven?

    Surinamers (ook diegenen die geen uitkering genieten) kunnen aanspraak maken op een remigratiesubsidie (in de volksmond “oprotpremie” genoemd) waar wij, Arubanen en Curaçaoenaars , alleen maar van kunnen dromen:
    overtocht+verhuizing vergoed voor het hele gezin, premie zorgverzekering wordt betaald. (De Nederlandse verzekeraar Agis heeft een kantoor in Suriname). Personen boven de 45 jr. krijgen een leven lang 600 euro per maand, op voorwaarde dat ze afzien van de Nederlandse AOW.
    Op grond waarvan ga je er trouwens a priori van uit dat de man een uitkering heeft?

    @Muis:
    Ik ben het met de 1e 2 alinea’s van je reactie eens.
    mbt de laatste:
    [Overigens wat boeit het een persoon uit Suriname wat hier op de eilanden gebeurt]

    Kennelijk boeit het hem al een lange tijd, want hij studeerde in 1986 af op de scriptie
    “De positie van Surinaamse gastarbeiders bij de olie-shell-raffinaderij te Curacao in de periode 1920-1960”.

    @meneer Maaskant:
    [Wie echt wil weten hoe het in NL met de marokkanen ging..]

    Met de Marokkanen in wier midden ik 26 jaar heb gewoond (zegt Utrecht Kanaleneiland u iets?) en de Marokkanen met wie ik 32 jaar heb gewerkt, ging het uitstekend dank u:
    Fijne collega’s en prima buren!

    [Wie een copie wil moet maar even mailen]
    Dank u voor uw gulle aanbod, maar liever niet:
    Ik vind Marcouch de op 1 na grootste hielenlikker + Bounty onder de Marokkanen in NL
    Alleen Azmani is nòg erger! (Aboutaleb staat voor mij op 3)

    Overigens is het domme vooroordeel dat Gangadin ventileert in zijn vergelijking tussen Afro-Suri’s enerzijds en Curaçaoenaars anderzijds, een belediging die wel vaker door Surinamers wordt geuit.
    Maar het idee an sich van Marokkanen hier naar toe, zou ik toejuichen:

    meer…meer…meer.. (zolang het maar geen Marcouch of Azmani zijn) !

  36. Nederlanders zijn de Duivel
    Peter Breedveld

    In Nederland zijn ze gek op benoemen, maar benoem een paar Nederlandse eigenaardigheidjes en de veelal anonieme benoemers blaast het stoom uit de oren, trouwe Frontaal Naakt-lezer Big Pete voorop. Als je wijst op de Nederlandse botheid, de Nederlandse schone schijn en de korte lontjes, zoals Fréderike deed in haar stukje over kerstleed, dan is dat ‘generaliseren’ en dat mag niet van Big Pete, die over Marokkanen zegt dat ze altijd liegen, respectloos en agressief zijn en natuurlijk in aanleg crimineel.
    Maar dat is ‘benoemen’. Kijk maar naar de statistieken. Als je zegt dat bruine allochtonen dit en dat en zus en zo, dan is dat benoemen. Als je Nederlanders een koud, ongastvrij, vijandig volk noemt, is dat generaliseren. ‘Vervang het woord Nederlander door Marokkaan en de beheerder van de site krijgt meteen het schuim op de bek’, meent Big Pete. En iemand anders: ‘Peter Breedveld jankt als een klein kind wanneer er eens wat over Marokkanen wordt geroepen.’
    Gejank van een klein kind
    Daar doe je dan je best voor. Je weerlegt braaf alle onzin die door racisten over Marokkanen worden geroepen, je levert feiten aan, linkt naar wetenschappelijke onderzoeken, probeert zo zuiver mogelijk te beargumenteren, maar het enige dat de racisten zien, is dat je hen tegenspreekt en dus een linkse, politiekcorrecte, moslimknuffelende allochtonofiel bent, en dat je ‘jankt als een klein kind’.
    Ik kan natuurlijk wijzen op de stukken die ik heb geschreven over Marokkanen, waarin ik ze allemaal over één kam scheer, bijvoorbeeld dit stuk en dit stuk maar dat zal wel weer worden uitgelegd als het ‘gejank van een klein kind’. Marokkanen hebben zo hun eigenaardigheden, en Nederlanders ook en Spanjaarden ook. We zijn allemaal individuen, met individuele karaktertrekjes, maar er bestaat zoiets als een volksaard.
    Botte horken
    Ik ben bijvoorbeeld op aardig wat bijeenkomsten van Nederlandse Marokkanen geweest, en het valt me op dat de Marokkanen, die het woord nemen, zichzelf altijd uitvoerig en langdurig veren in de reet staan te steken. Ik vind dat typisch Marokkaans, al ken ik natuurlijk Marokkanen die het niet doen. Die moeten gewoon lachen om mijn generalisaties, want zij zien dat zelf ook wel. Ga in een zaal vol Marokkanen zitten en je zit de hele avond te luisteren naar mensen die eerst en vooral zichzelf graag over zichzelf horen spreken.
    Ik mag dat gewoon zeggen en Hassnae, Majda, Nadia, Fenna en alle Marokkanen in mijn vriendenkring doen vrolijk mee. Maar o wee, als je zegt dat Nederlanders botte horken zijn. Of dat ze niet aan zelfkritiek doen. Dan moet je steevast uit dit land oprotten, wat doe je hier nog, je verraadt je eigen volk, je bent zelf een racist en boehoehoe, je mag niet generaliseren.
    Opstaan voor ouderen
    Maar ik ben zelf een Nederlander, geboren en getogen in Nederland, ik woon mijn hele leven tussen de Nederlanders en ik weet hoe Nederlanders zijn. Nederlanders staan niet op voor een oudere vrouw of man in de trein, of voor een zwangere. Behalve die ene Nederlander die het wel doet, natuurlijk, meestal ik. Nederlanders zijn onbeleefd, ze begrijpen niet dat er in Disneyland Parijs geen Nederlands gesproken wordt. “Bonjour monsieur, que puis-je faire pour vous?” – “NEDERLANDS!” Zo is de Nederlander.
    Nederlanders banjeren in Singapore zo met hun schoenen aan een afgezette plek in een hindoetempel op om daar de deelnemers aan een ceremonie goed van dichtbij te kunnen filmen. Ze kijken je aan als imbecielen en zeggen dan recht in je gezicht: “Hé, dat zijn Nederlanders!” Ik ben dan weer Nederlands genoeg om te antwoorden: “Hé, dat zijn imbecielen!”
    Vieze pedofiel
    Nederlanders gaan stennis schoppen bij de toezichthouder van het zwembad als je een foto van je kinderen maakt, want dat is hier verboden, vieze pedofiel.
    Nederlanders denken dat we iets groots hebben verricht in Indië. Nederlanders denken dat wij de Joden gered hebben, Nederlanders denken dat de Balinezen ons met open armen ontvangen omdat wij Nederlanders zijn. Nederlanders zullen wel even laten zien hoe het hoort.
    Jagers aan hun ballen ophangen
    Nederlanders vinden dat de wet gehandhaafd moet worden, maar niet als zijzelf over de schreef gaan, natuurlijk. Nederlanders zappen weg als het over het dagelijkse dodental in Syrië gaat, maar organiseren een stille tocht voor een dooie walvis. Nederlanders eten graag een lekker stukje vlees, maar willen jagers aan hun ballen ophangen en joden en moslims verbieden hun schapen zelf te slachten.
    Nederlanders zijn ervan overtuigd dat zij jouw vreten betalen. Nederlanders schuimbekken van woede als ze een Surinaamse vrouw in een Mercedes zien. Nederlanders vinden het een schande dat zij hard moeten werken voor hun zuurverdiende geld, terwijl buitenlanders en andere uitvreters gewoon gratis en voor niks superdeluxe voedselpakketten met kaviaar en Champagne erin kunnen afhalen bij de voedselbank.
    Verrotte vleeswaren
    Nederlanders stinken uit hun bek. Ze ruiken een beetje zurig. Ik heb begrepen dat dat komt doordat ze zoveel zuivel eten en drinken. Nederlanders ruiken aan hun sokken voordat ze die aantrekken. Nederlanders eten verrotte vleeswaren. Nederlanders willen dat de juf ‘s morgens om vijf over half negen aandachtig luistert naar hun speciale instructies van de dag. Ze zijn er allemaal van overtuigd dat hun kind hoogbegaafd is.
    Nederlanders zijn er van overtuigd dat hun Engels perfect is, en dat van andere Nederlanders niet. Als ze een andere Nederlander Engels horen spreken, gaan ze hem uitlachen en corrigeren. Meestal ten onrechte.
    Racistisch en onhygiënisch
    Nederlanders voeden hun kinderen niet op. Als ze hun kind meenemen naar een restaurant, is voor iedereen in dat restaurant de avond verpest.
    Nederlanders zijn chauvinistisch, onverdraagzaam, egoïstisch, onbeleefd, onbelezen, ongeïnformeerd, betweterig, gierig, bot, brutaal, arrogant, racistisch en onhygiënisch. Gadverdamme wat zijn Nederlanders viezeriken.
    En ze kunnen niet tegen kritiek.

  37. Hoe kan men zoveel vreselijke dingen schrijven m.b.t. Curacao, Curacao was ALTIJD een stuk Europese Paradijs en blijft een stuk Paradijs. Wat een onzin, kijk hoeveel dondere/zwarte mensen uit Curacao intelligent zijn, goed gekleed gaan en in prachtige huizen wonen en niets tegen Hollanders of lichtgekleurden hebben. Geert Wilders zal zich doodlachen over zoveel onzin, niets betrekkende hebben met de Marok. criminele bende, gehaat door iedereen in lief Nederland.

  38. Gefeliciteerd. Je hebt alle kortzichtige ongefundeerde cliches van de afgelopen 15 jaar over Nederlanders succesvol opgesomd. Chapeau!

  39. Tja moet je daar nou van zeggen,van die onzin .Ik ga maar een biertje pakken ,ik hoop dat Rabin weer gauw zijn medicijnen inneemt

  40. Wat zou het theekransje van de OCAN hierover te zeggen hebben of zou die geen commentaar willen geven op dit onderdeel van de therapie, die de schrijver bezig is te ondergaan, en het aan zijn therapeuten overlaten om hierover een lijvig rapport te schrijven.

  41. @ GB schreef: Het lijkt mij verstandig om geen stuk te schrijven nadat je geestverruimende middelen tot je hebt genomen.

    GanJadin ?

    Mogelijk kunnen deze keer de Curaçalenos én de macambas gezamenlijk hartelijk lachen over deze ingezonden brief

    (het zal Prof. Dr. Ir. Rabindrenath Gangadin PhD. MSc. weer niet zijn)

  42. Kennelijk baseert deze “deskundige” zich op een filmpje wat binnenkort in herhaling wordt vertoond.blij dus dat ik geen Hollander ben , maar een Brabander.
    Voor de rest is het de meest nonsensiaanse hoop gebrabbel die ik in lange tijd heb gelezen.
    Laat ik de schrijver niet het plezier doen, me hierover op te winden. Santé

  43. Samengevat moderne slavernij. Wedden dat de echte Curacaoenaars het met jou eens zijn Rabin.

  44. Een korte vraag, is deze meneer eigenlijk wel ooit op de Antillen geweest? Ik geloof het niet.

  45. Beste Rabin, als Surinamer vergeet je “DE” oplossing te noemen en in mijn ogen is die dat onze nu nog rijksgenoten hun onafhankelijkheid eisen en zoals iedereen wel weet (het is jouw dus jammer genoeg nog ontgaan) zit onze minister president nog steeds op die telefoontjes te wachten.
    Mijn advies, als nu nog Europese Nederlander, is dan ook pak die telefoon en bel en laat die Surinamer zien dat jullie het allemaal wel kunnen.

  46. Heer Gangadin, bent u niet de:
    – voor laster veroordeelde,
    – met een “universitaire” titel van de Compolitan University of Florida, welke in Amerika op de lijst staat van frauderende (diplomaverkopende) universiteiten,
    – die valshied in geschrifte pleegt, om in een rechtbank zijn gelijk te halen,
    – plagiaat pleegt,
    – bekend staat als contoversieel en opruiend,

    Tip: ga in de politiek hier op Curacao.

  47. Het lijkt mij verstandig om geen stuk te schrijven nadat je geestverruimende middelen tot je hebt genomen.

  48. Op 1 vlak heeft hij gedeeltelijk gelijk… op alle eilanden loopt een klein groepje hollanders rond die denken dat ze god zijn. Die verwachten dat als ze in hun vingers knippen iedereen in de houding springt en dat een tuinman hun tuin wel even met een chappi onkruid vrij maakt voor Naf 5 per uur. Hij moet dan wel zelf water mee nemen want een drankje aanbieden na noeste arbeid is not done, en natuurlijk geen pauze want daar betalen ze niet voor.

    Ik schaam me soms (eigenlijk meestal) om blank en van origine hollands te zijn, voel me veel beter op m’n gemak bij de yu korsou.
    Niet bij allemaal, natuurlijk lopen daar ook misbaksels tussen, maar over het algemeen… doe mij maar yu korsou, dushi hende!

    Overigens wat boeit het een persoon uit Suriname wat hier op de eilanden gebeurt dan alleen maar stookolie op een niet bestaand vuurtje te gooien….Laat hem naar Suriname kijken en DAAR een kritische noot over krabbelen, want schrijven kan je het niet noemen.

  49. Het idee.. ..”Zou het een idee zijn om Marokkanen met een soepele regeling en goede faciliteit naar de Antillen te laten emigreren opdat zij de lokale bevolking meer houvast kunnen geven door voor een tegenoverlast tegen de Hollanders zorg te dragen?”

    Denk dat Wilders het zou toejuichen, maar weet waar je aan begint.
    Wie echt wil weten hoe het in NL met de marokkanen ging kan ik het boek aanbevelen:

    Ahmed Marcouch, een politieke biografie van Paul Andersson Toussaint (epub)

    Wie een copie wil moet maar even mailen philippemaaskant@hotmail.com
    Als je dit heb gelezen en het dan nog een goed idee vindt…

  50. Zo, pittig stukje.
    Welke Antillen, Antillianen of eilanden heeft deze mijnheer het eigenlijk over?
    Aruba heeft alleen maar openbare en toegankelijke stranden, die valt dus af.
    Saba en St.Eustatius ook, om dezelfde reden.
    St. Maarten zou kunnen maar daar zijn weer relatief weinig Nederlanders die de scepter zwaaien in de diverse bedrijven, valt ook af.
    Bonaire dan? mhhh zou kunnen maar toch ook voor 90% gratis stranden.
    Curacao dan? De meeste stranden zijn hier ook gratis en publiek toegankelijk.
    Alle bewoners van deze eilanden hebben trouwens ook gewoon Nederlandse paspoorten?
    Bedoeld mijnheer dan blank tegen zwart? En dat wil hij oplossen door Marokkanen naar de eilanden toe te sturen?
    Het ministerie van Defensie werkt aan een gevangenis? Dat moet dan op een onontdekt Antilliaans eiland zijn, het gebeurd niet op 1 van de andere 6.
    Deze mijnheer, een voor mij (stomme Hollander) volkomen onbekende schrijver, moet misschien zelf eens een boek lezen. Maar wat hij echt nodig heeft is een vakantie, op de de Antillen bijvoorbeeld, maakt niet uit welke, ze zijn allemaal mooi.

  51. Hr. Gangadin waar woont U ? in Nederland ? Waarom woont U in Nederland ? Juist ja Uw familie behoort waarschijnlijk tot de exodus die de uit Suriname vertrekkende ‘witte duivels’ achterna is gevlucht ten tijde van onafhankelijkheid. Als Nederland en de Nederlanders zo slecht waren waarom woont U nu bijna 40 jaar na de onafhankelijkheid nog steeds bij die verschrikkelijke ‘witte duivels’ ? Waarom gaat U niet terug naar Suriname waar Uw voormalige landgenoten zich hebben beziggehouden met martelingen, massamoorden, burgeroorlog en meer van dat soort leuke dingen (toevallig na dat die ‘witte duidels’ vertrokken waren). Als U voldoende crimineel bent kunt U waarschijnlijk nog president van dat land worden (mate van criminaliteit is immers van groot belang voor het aantal mensen dat op U stemt). Of misschien nog beter, helemaal terug naar Uw roots in India waar U zich elke dag zorgen kan maken of U wel een bordje eten krijgt. In beide gevallen bent U tenminste verlost van de dominante aanwezigheid van die ‘witte duivels’.

  52. Wat een dom gebazel, kan alleen voort komen uit een hoop frustratie. Zou meneer vroeger veel gepest zijn op de kleuterschool?

  53. Wat een ellende allemaal voor deze meneer Rabin?
    ik vraag me af waarom hij nog in NL wil wonen.
    gauw terug naar je roots zou ik zeggen.
    in Suriname is alles prima geregeld goede MP, heel betrouwbaar bestuur,perfecte sociale voorzieningen, totaal geen discriminatie.
    Rabin pak je koffer en vertrek.
    Ga genieten in Suriname…..
    Of is je uitkering in NL genoeg om van te leven en zou je in Suriname zelf moeten werken om te overleven?
    ik ben benieuwd naar je antwoord

  54. Geachte heer Gangadin,

    U tracht als stoker olie op een vuur te gooien. Echter is er geen vuur. Daarnaast ontbeert het u aan historisch besef wat de geschiedenis van Afrika betreft.

    Hier een voorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Timboektoe_(stad)

    De stoker en de machinist hebben de trein gemist. Een zeer toepasselijk kinderliedje.

  55. Gangadin heeft een hekel aan Nederlanders en dus…………….gaat hij in Nederland wonen.

    Need I say more ?

  56. Zal ik reageren of toch maar niet? Eerst eens kijken op het Facebook profiel van deze Rabin Gangadin. Nou, dat getuigt van een lichtelijk gebrek aan intelligentie. Woonachtend in Culemborg en dan op afstand klagen over de circa 7000 (?) Nederlanders die hier permanent op het eiland wonen? Rabin, wanneer was jij voor het laatst op het mooie eiland, waar verschillende cultuurvormen redelijk goed met elkaar om kunnen gaan?

    Nu ben ik dus toch aan het reageren. Iets wat ik eigenlijk niet wilde doen. Ik kan alleen maar sluiten met: hahahahaha!

  57. Niet gehinderd door enige kennis van zaken loopt deze in Nederland wonende Surinamer zijn ophitsende onzin uit te kramen. De meeste grote bedrijven op Curacao zijn in handen van een kleine curacaosche elite. Het meerendeel van de homo’s op Curacao komen uit eigen gelederen en leiden onder de onderdrukking van hun eigen mensen. De grote stranden zijn eigendom van het overheids-pensioenfonds en worden uitgebaat ten bate van het toerisme om een goed pensioen te garanderen voor de Curacaosche ambtenaren. De weinige stranden die over zijn worden het liefst volgebouwd met kleine prive woninkjes van de Curacaosche Neumannen familie. Wat een frustraties meneer Gangadin! Bezoek eens een psycholoog… of rust een weekje uit in een mooi resort op Curacao.

  58. Slecht stuk. Weer een stereotypische Surinamer die zich laatdunkend over de Antilliaan uitlaat. Dit keer over de rug van de Nederlander. Suriname is als eerste het koninkrijk uitgepleurd dat zit ze nog steeds dwars. Je humor is niet grappig en je wetenschap niet wetenschappelijk. Faal.

  59. Zijn minderwaardigheidscomplex spat werkelijk van alle kanten uit deze column van Rabin Gangadin.

    En wat zal het moeilijk te verteren zijn voor hem dat dat minderwaardigheidscomplex terecht is. In Nederland krijgt hij namelijk als schrijver geen voet aan de grond, en in het ongeletterde Suriname en Curacao heeft hij alleen enige bekendheid omdat het niveau van andere schrijvers nog lager is.

    En nee, Curacao en Suriname hebben niets aan Nederland te danken. Alles wat deze landen zelf doen loopt uitstekend, zoals de keuze voor Schotte en Bouterse als (minister)president. Twee zeer gerespecteerde heren van hoge integriteit.

  60. Hoe lang zal t duren voor de heer gangadin ‘minder minder’ gaat roepen over straat? Zijn denkwijze gaat al flink die richting op in ieder geval! Of is het ineens niet racistisch omdat het over Nederlanders gaat?

  61. Wat een stuk vol opgekropte woede, generalisaties en frustraties. Een echte tunnelvisie waar Wilders trots op zou zijn. Veel succes met het ‘samenleven’ in een multiculturele samenleving.

  62. Ik denk dat ik de popcorn en wat te drinken ga halen, en er maar eens voor ga zitten, voor de zoveelste keer overigens. Jammer dat er geen bewegende beelden bij zijn, dat zou de argumenten van de schrijver kunnen bevestigen of natuurlijk gigantisch onderuit kunnen halen.

    Welke bril had de schrijver op tijdens zijn betoog? De Surinaamse of de Nederlandse, ik denk de Nederlandse bril uiteindelijk heeft hij daar gestudeerd en zijn carrière kunnen en mogen ontwikkelen welke hij van tijd tot tijd maar weer eens onder de aandacht meent te moeten brengen met wat controversiële stukjes.

    Die vrijheid heeft hij daar dan dus ook, een vrijheid overigens waarbij jezelf de beperkingen stelt door A) Te ver te gaan en door de wet op te vingers getikt te worden of B) Zover te gaan dat niemand het nog serieus neemt en dan helpt alle vrijheid in de wereld je niet meer, je blijft dan als roepende in de niet realistische woestijn staan. Overigens is voor mij zeker dat hij niet de bril van de Antilliaan noch de Marokkaan op had.

    Popcorn iemand??