• Facebook

  • Twitter

  • Left_Skyscraper_160x600

  • Validator w3.org

  • Large Skyscraper 01

  • Large Skyscraper 02

ingezondenCURAÇAO – Spraakmakend nieuws, knallend evenement of sportief hoogstandje? Soms wil je als lezer zelf in de pen klimmen. Bij Versgeperst.com zijn ingezonden brieven welkom. Volgens Overlegorgaan Caribische Nederlanders (OCAN) onderstreept de uitspraak van Premier Mark rutte over Zwarte Piet, continuïteit in koloniale beeldvorming.

Premier Rutte heeft met zijn opmerking over Zwarte Piet op de persconferentie bij de opening van de NSS-top voor verbijstering gezorgd bij de Caribisch-Nederlandse gemeenschap. Een opmerking, vervuld van zoveel onwetendheid en arrogantie.

Een journalist vroeg hem hoe hij ‘solide nucleaire veiligheid kon garanderen als hij maatschappelijke issues in zijn eigen land niet weet aan te pakken’. De journalist refereerde naar Geert Wilders met zijn uitspraak over ‘minder Marokkanen’ en aan de onrust die is ontstaan in Nederland rondom de ‘ervaren’ aanval op het fenomeen Zwarte Piet. Rutte koos er niet voor in te gaan op hoe hij de veiligheid kon waarborgen, doch in te gaan op het thema Zwarte Piet. “Zwarte Piet is nou eenmaal zwart, dat kan ik niet veranderen. Het zit in zijn naam”, herhaalde de premier zijn eerder ingenomen stelling.

Daarmee liet hij na mede te delen dat de Sinterklaas-traditie al diverse malen met de tijd is mee veranderd en dat veranderingen de traditie en het kinderfeest niet in de weg staan. Ook gaat hij volkomen voorbij aan de gevoelens en meningen van een deel van de Nederlandse bevolking en mensenrechten-instituties; zij duiden het fenomeen van Zwarte Piet wel degelijk aan als discriminerend: de combinatie van negatieve kenmerken zijn immers onlosmakelijk verbonden met de kleur die de persoon nota bene in zijn eigen naam meedraagt.

De premier suggereerde dat Zwarte Piet geen probleem is in de Nederlandse samenleving, omdat het een oude kindertraditie is en ook geen probleem in het Koninkrijk: zijn vrienden op de ‘Dutch Antilles’ zijn erg blij als zij Sinterklaas kunnen vieren, omdat zij hun gezicht niet hoeven te schminken; en als hijzelf als Zwarte Piet, de jolige knecht, speelt is hij dagen bezig om ’the stuff’ van zijn gezicht af te krijgen.

Hiermee geeft de premier aan dat hij door de schmink af te doen in een andere werkelijkheid kan stappen, hetgeen zijn zwarte vrienden in de ‘Dutch Antilles’ niet kunnen. Hij stapt in de wereld van de witte geprivilegieerde man. Zijn vrienden blijven als zwarten doorgaan: niet in de traditie van het kinderfeest, doch in de traditie van het reeds eeuwenoude denken van stereotypering van de zwarte mens, de zwarte mens die niet beoordeeld wordt op zijn kunnen, doch op de kleur van zijn huid. En dat is zeker geen privilege.

Uit de woorden van de premier maken wij overigens op dat hij de samenstelling van de bevolking van de voormalige Nederlandse Antillen totaal niet op zijn netvlies heeft: de ‘Antillen’ kennen een multiculturele en een diverse gekleurde bevolkingssamenstelling sinds de Nederlandse slavernijgeschiedenis en het Nederlands kolonialisme. Wij mogen concluderen dat de vrienden van de premier op de voormalige Nederlandse Antillen allen zwart zijn. We willen graag de vrienden op wie hij doelt zien. Het zal zeer waarschijnlijk blijken dat de premier ondanks de enorme huidkleurschakeringen op de Antillen iedereen als zwart percipieert en dat hij meent dat al zijn vrienden met hun natuurlijke zwarte kleur de rol willen innemen van een knecht van de witte man, de goedheiligman.

Rutte begeeft zich ons inziens op glad ijs, nu de vice-premier van zijn eigen kabinet, Lodewijk Asscher, onlangs in het nieuwsprogramma Pauw & Witteman en in de Kamer heeft aangegeven dat alle vormen van discriminatie strafbaar zijn. Bij de introductie van Zwarte Piet in het Sinterklaasfeest in 1850 was er in Nederland vrijwel geen enkele andere associatie met zwarte personen dan die met slavenbevolking op de eilanden van het Caribisch gebied. Nu, meer dan 150 jaar later, nog steeds de koppeling maken tussen Zwarte Piet en de kenmerken van de slaaf, getuigt van weinig emancipatie van de koloniale mindset en weinig kennis van ons wetboek van strafrecht.

Wij mogen dan concluderen dat de premier van Nederland, het fenomeen black face (een vorm van ‘theatrale make-up’ door blanken om zwarten stereotype neer te zetten) geoorloofd vindt in ons land en in het Koninkrijk; dat hij ondanks het feit dat black face in het buitenland als racistisch geduid wordt hij dat negeert. Dat ondanks het feit dat ons College voor de Rechten van de Mens, het aan de Verenigde Naties gerelateerde orgaan, in Nederland het fenomeen Zwarte Piet als racistisch duidt – als zou het niet zo bedoeld zijn -, hij dat negeert.

De premier van Nederland en tevens vertegenwoordiger namens het Koninkrijk der Nederlanden in het buitenland geeft blijk dat hij totaal geen weet heeft van de ontstaansgeschiedenis van Zwarte Piet in het Koninkrijk. Ons inziens neemt hij geen verantwoordelijkheid voor de gedeelde slavernijgeschiedenis in het Koninkrijk en de wijze waarop zwarte mensen behandeld worden.

Rutte’s reactie is een evident bewijs van het feit dat dat ‘de gespletenheid van de koloniale samenleving en de koloniale scheidslijnen zich in de post-koloniale beeldvorming hebben voortgezet’: de premier bedient zich immers nog steeds van koloniaal politiek bedrijven, te weten van ‘verdeel en heers’ tussen de zwarte gemeenschap binnen het Koninkrijk. Rutte kan zijn schmink afdoen, maar niet zijn koloniaal denken.

De vraag die dit alles oproept: is dit de premier van alle Nederlanders en vertegenwoordiger van het gehele Koninkrijk der Nederlanden in het buitenland?

30 reacties op “OCAN: ‘Verdeel en heers achter Rutte’s schmink’”

  1. @wiwi, dat klopt.. maar hier is het voorbeeld juist andersom.. jouw buurman steelt en je hebt er grote problemen mee en verteld iedereen dat jij het slachtoffer bent van je stelende buurman en dat het een schande is en jij steelt ook gewoon!!

  2. Wat apart dat OCAN citeert uit het Historisch Nieuwsblad nr. 4 van het jaar 2000, waar in het betreffende artikel de lotgevallen van de Indonesiërs onder de Japanse bezetting worden benoemd. Daar heeft ofwel Zwarte Piet of Sinterklaas volgens mij weinig mee te maken.
    Dikdoenerij met andermans woorden is het eerste dat in mij opkomt.

    http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/5474/een-genegeerde-oorlog.html

  3. Las ik het goed…is dit de reden van alle opwinding?

    “zij duiden het fenomeen van Zwarte Piet wel degelijk aan als discriminerend: de combinatie van negatieve kenmerken zijn immers onlosmakelijk verbonden met de kleur die de persoon nota bene in zijn eigen naam meedraagt.”

    Welke negatieve kenmerken aan de kleur van een persoon zijn daaraan onlosmakelijk verbonden?

    Mag hopen geen een, maar OCAN: noem eens een trits…

  4. Zooooo hehe … eindelijk een inhoudelijke discussie op dit ”forum” … trouwens @Jens, Pikatje en andere critici (weliswaar opbouwend bedoelt denk ik haha) het feit dat je buurman steelt betekent niet automatisch dat je het zelf ook moet doen…

    BTW … ik ben zelf niet zwart! :)) …

  5. @ Chârmi Middelhof schreef: Hiernaast wordt Sinterklaas gezien als de man die uit Spanje komt met cadeaus, dus de Curacaose volk viert al jaren een Nederlandse feest met een Sinterklaas die inwoner is van Spanje dus een Spanjaard.

    Jouw indiaanse voorouders werden 500 jaar geleden geregeerd door Spanjaarden.
    In ongeveer dezelfde periode waren mijn voorouders een stelletje holbewoners, die geregeerd werden door…Spanjaarden.

    Hopelijk heb je je bedacht dat je een Nederlandse naam hebt, Nederlands spreekt, op een Nederlands eiland bent geboren, met Nederlandse straatnamen, Nederlandse huizen, en voor de wet een Nederlander bent.
    In historisch opzicht heb jij met mij meer gemeen, dan met je indiaanse voorouder.
    Je oogt slechts beter, en hebt beter haar, dankzij je indiaanse roots.
    Jouw voorouder daarentegen, had meer gemeen met mijn voorouder.

    (overigens staat Europa vol met afbeeldingen van Moren, honderden schilderijen en beelden, in vele gevallen lijken ze als twee druppels op Zwarte Piet)

  6. @Charmi, ben jij familie van deze Middelhofs?

    Openbaar ministerie selectief bij onderzoek naar corruptie

    In opdracht van het openbaar ministerie (OM) op Curaçao zijn vorige week op drie plaatsen in Nederland en twaalf plaatsen op Curaçao huiszoekingen verricht. De invallen waren volgens het OM noodzakelijk om bewijsmateriaal te verzamelen in de fraudezaak rond het luchthavenbedrijf Curinta op Curaçao. Afgelopen maandag werd in verband met deze kwestie de makelaar Rob Salas aangehouden, die onder meer wordt verdacht van oplichting.Volgens de verdachten is het allemaal een politiek spel, bedoeld om de tegenstanders het zwijgen op te leggen. Het ‘in het belang van het onderzoek’ uiterst zwijgzame OM op Curaçao doet echter voorkomen alsof er wel degelijk iets aan de hand is.

    Bij het bouwbedrijf De Antillen in Willemstad, onderdeel van de Koninklijke Volker Stevin Groep, werden drie computers en een groot deel van de administratie in beslag genomen. De wegenbouwer voert een project van circa 4,4 miljoen euro uit voor het luchthavencomplex Hato op Curaçao, waarbij de aanvoerwegen worden verbeterd en uitgebreid. Het OM zet vooral vraagtekens bij het exorbitante bedrag van ruim 400.000 euro dat voor de directievoering moet worden betaald aan het architectenbureau Progressieve Design.

    Daarnaast zijn er twijfels over de werkzaamheden van de commissie die de voorbereidingen van het werk moest verzorgen. Deze commissie was aangesteld door toenmalig eilandgedeputeerde José Middelhof, lid van de politieke partij FOL. Als gedeputeerde was hij tevens president-commissaris van Curinta. In de voorbereidingscommissie benoemde hij zijn oom Eugene Middelhof, advocaat Ruben Diaz en twee andere vooraanstaande Curaçaoënaars. Zij ontvingen samen ruim 400.000 euro voor hun adviserende rol. In werkelijkheid hebben zij echter geen meter werk verzet, zo hebben verschillende onderzoeken uitgewezen

  7. Charmi, welke bijbel adviseer jij eigenlijk, het oude testament, het nieuwe testament, de bijbel van de jehova’s, de koran, weet zeker dat ik er een paar vergeten ben, want ja alle bijbels zijn door mensen geschreven en wat sommige mensen ervan maken daar ben jij een exponent van. Dream on !

  8. @ Charmi. Invulling van huidskleur is weer een mensen invulling staat niet in de bijbel.

    Dus als het niet in de bijbel staat, is het niet waar en heeft de mens het verzonnen zoals ook met zwarte Piet. Bij The Passion werd Maria door een donkergekleurde zangeres uitgebeeld en dat staat ook niet in de bijbel. De echte discriminatie wordt door al dat ge-OH ondergesneeuwd (met witte sneeuw).

  9. @Wimpiri, mocht u de bijbel pakken en lezen dat zul u kunnnen zien dat over drie koningen(wijze mannen) vanuit de middenoosten zijn er niet wordt gesproken over huidskleur maar over hun kennis en de waarom van hun tocht naar Bethelhem, Mattheüs boek hfst. 2. Invulling van huidskleur is weer een mensen invulling staat niet in de bijbel. Hiernaast wordt Sinterklaas gezien als de man die uit Spanje komt met cadeaus, dus de Curacaose volk viert al jaren een Nederlandse feest met een Sinterklaas die inwoner is van Spanje dus een Spanjaard. By the way er is geen zoiets als jouw cultuur want ik ben een geboren en getogen Curacaonaar en met trots kan ik ook zeggen met indiaanse roots. Maar ik geloof niet in een keuren plaatsing van mensen iedereen is gelijk voor de ogen van God, onafhankelijk van ras, kleur, geloof, onderwijs, positie in de maatschappij. Hiernaast zou Drie Konigen feestdag niet alleen voor vervanging van de Sinterklaasfeest kunnen worden, maar ook een mooie afsluiting zijn van de 12e kersstdag die op 6 januari valt.

  10. Beste Chârmi, In Spanje kent men het Sinterklaas feest niet, daar vieren ze Los Reyes. Nou zijn er twee witte Reyes en één zwarte en daar moet ik dan ook nog aan toevoegen dat Spanje qua slavenhandel zo’n beetje de toon aangaf en qua kolonisatie zeker nummer uno was (ik twijfel een beetje tussen Spanje en Engeland), dus qua jouw cultuur zit je wel goed. Voor dat ik het vergeet te schrijven, de Spanjaarden hebben in Mexico en langs de westkust van Zuid Amerika bijna hele volksstammen (Inca’s en Maya’s) uitgemoord en jij probeert aan ons jouw aanbeden cultuur te slijten ? Need I say more ?

  11. Grappig de reactie dat OCAN een bestuur is waar bestuursleden zichzelf leuke baantjes bezorgen.
    Blijkbaar heeft de persoon die deze reactie geeft totaal geen zicht over wat OCAN is en wie ze zijn. Niemand in OCAN heeft zichzelf een leuk baantje bezorgd. Alle mensen in het bestuur zijn vrijwilligers. Hoog opgeleide vrijwilligers die voor OCAN dezelfde functies hadden. Deze vrijwilligers zetten zich naast hun 40 uur jobs, zeker 20 uur per week nog in voor bestuurswerkzaamheden en dit op vrijwillige basis.

    In plaats van roddels en onwaarheden te verspreiden lijkt het me verstandig om eerst te informeren waar over gesproken wordt.

  12. Bedankt Wiwi, helder en herkenbaar voor velen.

    En Ocan heeft zeker wel een duidelijke meerwaarde. Ik heb heel veel aan hen gehad als informatiebron (zowel toen ik in NL woonde als hier op Cur). En NL heeft heel veel aan Ocan. Ik kan me nog herinneren dat ik genoot van een interview op NOS in de periode dat 10-10-10 speelde, omdat ze eindelijk iemand hadden uitgenodigd die duidelijk kon uitleggen wat stond te gebeuren, wat veel verduidelijkte voor alle nederlanders wereldwijd. En dat is maar 1 voorbeeld.

    @Yui Korsou; ik vind dat je gelijk hebt in de zin dat we ook wat moeten doen aan de gruweldaden in oa Centraal Afrika. Als ik het zo lees ben je er al mee bezig, dus wat had je in gedachten? Let me know and I’ll join. Daarnaast vind ik dat je het 1 niet moet negeren en het andere wel moet doen. Ik maak tijd voor allebei en allemaal. Het begint bij wederzijds respect en empathie.

  13. @ Charmi Middelhof. Ik hoop dat binnenkort de Curacaose bevolking voor een andere een feest kiest inplaats van Sinterklaasfeest van 5 december, een altrnatief hiervoor is de Drie Konigen feest van 6 januari.

    Waren dat niet 2 witte en 1 zwarte koning? OCAN dankt haar bestaansrecht aan dit soort protesten en dat geeft wel te denken. Enig ander positief nut heeft de OCAN niet.

  14. @Wiwi di pariba, Ik kan je 10 voorbeelden gegevn van allochtonen die onderling discrimineren en autochtonen discrimineren.. Ook op Curacao wordt er volop gediscrimineerd. Wellicht is het ook handig om je te verdiepen in de perceptie van een ander voordat je een oordeel velt!

  15. @ Wiwi di pariba schreef: Ik kan je zo 10 voorbeelden geven van dagelijkse discriminatie tegen allochtonen in NL.

    Een Witte Piet doet daar denk ik niets aan af.

    Een voorbeeld van wederzijdse achting zou zijn, dat Zwarte Piet voortaan zijn dikke gouden oorbellen en rode lippen weglaat, en Caribische Nederlanders respecteren dat ook blanke Nederlanders recht op tradities hebben.
    Verdraagzaamheid moet van twee kanten komen.

    (voor dat tijdstip wens ik graag een foto te ontvangen van Mark in Black, getooid met glimmende oorbellen en dik aangezette lippenstift)

  16. Gewoon door blijven zeuren OCAN.
    Omdat Zwarte Piet een traditie is wil dat nog niet zeggen dat het een juiste traditie is.

  17. Zou OCAN zich niet eens druk gaan maken om het verduisterde geld (meer dan 100.000,00 eurotjes ) door hun ex voorzitter terug te betalen aan de Nederlandse belastingbetalers,met dit geld werd zoals bekend is de politieke partij PS gesponsord en die wou er weer body bags voor kopen voor het terug zenden van Nederlanders , wie discrimineerd hier nu eigenlijk.

    Het bestuur van OCAN bestaat bekend als opvreters , wanbetalers en haatzaaiers. Het word tijd dat er eens een roetkogel “die word gebruikt bij het schoonmaken van schoorstenen” door deze stichting word gehaald.

  18. Daar gaan wij weer, Sinterklaas en Zwarte Piet hoort allen binnen een Nerderlandse cultuur, waar zij door het op kinderen af schuiven die ook niet beter weten en nog steeds een nadruk op zwart zijnkunnen leggen . Ik kan mij niet herinneren dat Sinterkalas ooit Wit Sinterklaas genoemt werdt. Dus het is geen feest om op Curacao te vieren zeker gezien onze locatie in de Caribbean het is meer gepast is om de Drie Koningen (6 januari) te vieren, wat ik ook vanaf klein kind door mijn ouders meegeven is naast Kerstmis(24 dec. (nacht, 25 en 16 dec.). Het zou ook meer passen gezien de bevolking voor de overgrootste deel een toch gedooptis en een christen is. Een beetje meer trots zijn op onze eigen cultuur met onze normen en waarden. Ik hoop dat binnenkort de Curacaose bevolking voor een andere een feest kiest inplaats van Sinterklaasfeest van 5 december, een altrnatief hiervoor is de Drie Konigen feest van 6 januari.

  19. Beste Wiwi di pariba, in al je geleerdheid stel je; wellicht handig als mensen eerst denken dan praten ipv zomaar wat te roepen zonder respect voor andere culturen, huidskleur etc etc. En ik ga daar een heel end in mee, maar zodra welke allochtoon in welke vorm dan ook aan onze cultuur komt heeft iedere autochtoon het recht (wat jij dus in al je wijsheid ook vind dat je hebt) om zijn cultuur te beschermen.

  20. kom kom we moeten niet roomser dan de paus zijn, zelf op ons eiland maken we het verschil tussen een licht gekleurde of een donker gekleurde YDK. Ocan heeft gelijk dat Rutte zich niet erg goed heeft verwoord op de vraag maar net als bij ons kan je niet zeggen dat de MP een helder licht is, tenslottte is hij een leraar.

    Ocan reageert een beetje raar door te zeggen dat gekleurde mensen negatieve kenmerken hebben persoonlijk kan ik niet negatief vinden aan gekleurde mensen maar goed dit zegt al genoeg over hubn eigen zelfbeeld, ook de opmerking dat rutte als hij zich heeft afgesminkt
    Hij stapt in de wereld van de witte geprivilegieerde man. Ken genoeg mensen die zich door hun witte huidskleur niet geprivileerd voelen, maar zich ook gewoon de man met de pet voelen.

    Ocan wil zijn bestaanrecht laten zien , immers ze krijgen geen subsidie meer van de Nederlandse overheid.

  21. OCAN = Organisatie Caribische Nederlanders. Is er misschien ook een organisatie van Europese Nederlanders, of een Organisatie van Limburgse of Friese Nederlanders ? Wie discrimineert wie nou eigenlijk.

  22. Mensen toch … ik woon en werk (overwegend met veel plezier) in Nederland. Heb zelf het geluk een zeer goede studie afgerond te hebben aan Nyenrode en werk ook al best wat jaartjes op MT-niveau bij grote internationale bedrijven. Punt is dat ook ik IEDERE dag weer (steeds vaker en vaker) zie hoe openlijk en tegen het onbeschofte aan er dagelijks gediscrimineerd wordt in NL…. Het schijnt tegenwoordig ‘normaal’ te zijn om zelfs in het bijzijn van allochtonen de meest kwetsende en racistische opmerkingen te maken …met als mogelijke toevoeging: ja maar jij bent anders.

    Wellicht handig als mensen eerst denken dan praten ipv zomaar wat te roepen zonder respect voor andere culturen, huidskleur etc etc. Meest aparte is dat zodra iemand een mogelijk harde of foute opmerking maakt over bijvoobeeld de Joodse gemeenschap er wel direct moord en brand wordt geschreeuwd maar als het over de zwarte gaat dan is plots elke opmerking acceptabel. Er wordt tegenwoordig bijna van je verwacht dat je dan ook maar lekker mee moet lullen wanneer de foute grappen worden gemaakt…. misschien kan iemand mij goed onderbouwd duidelijk maken wat nou het verschil is tussen dit soort racisme en de verplichte Jodenster van 194..

    Ik ben in pincipe niet tegen het Sinterklaas feest maar denk wel dat het hoog tijd is dat als de zwarte piet traditie onnodig kwetsend en beledigend is voor een belangrijk deel van de Nederlanders ( Ex Antillen en Suriname) we hier serieus naar moeten kijken en niet steeds met de simpele stelling moeten komen dat dit maar een onschuldig kinderfeest is.

    Ik kan je zo 10 voorbeelden geven van dagelijkse discriminatie tegen allochtonen in NL.

  23. De paashaas is nog niet in het land, SantaKlaas heeft de noordpool nog niet bereikt, of de oeverloze, vruchteloze discussie over een kinderfeest is alweer in volle omvang onder de aandacht gebracht. Voornamelijk door lieden die die racistische aandacht niet kunnen missen. Veel plezier ermee en richt u eens op de toekomst in plaats van te zwelgen in het verleden. Mijn voorouders waren geen slavenhandelaren en ook ik vind slavernij verschrikkelijk. Maar dit is meer dan zes generaties geleden. Probeer eens zes generaties vooruit te kijken en bijvoorbeeld een voorstelling te maken van de gemiddelde huidskleur op deze wereld over 150 jaar en hoe die mensen dan met elkaar zullen omgaan..

  24. Stel dat er geen zwarte piet bestond, maar alleen een witte Piet. Dan zou OCAN zeuren over het feit dat het sinterklaasfeest te wit is en geen afspiegeling is van onze moderne multiculturele samenleving.

  25. ik moet zeggen dat Rutte wel een vrij domme opmerking maakt.
    maar dit verhaal van de OCAN is naar mijn mening net zo dom.
    heeft zo een vereniging/stichting nu echt niets anders te doen?

  26. Ik ben tegen racisme & discriminatie maar ik ben ook tegen misbruik van de rassenkaart. Mijns inziens is dit trachten slim gebruik te maken van een Wilders-hype.

  27. OCAN is een clubje dat veel kost en waar de bestuursleden zich leuke baantjes bezorgen. Mogen we een jaarrekening zien en wie betalen al die reisjes naar West?

  28. Hoe toch eens op met dat zielige slachtoffer gedoe.

  29. Ik wordt gewoon moe van die azijzeikers van OCAN, fulltime racismezeurders.

    Juist door hun oeverloos gezeur werken zij racisme in de hand, want een normaal denkend mens laat de OCAN links liggen. En dan komt dat volgens hen natuurlijk weer door hun kleur.

  30. Wat een slap geklets van een stel hobbyisten:
    Waarom maken wij ons niet druk over onze broeders in de Centraal Afrikaanse Republiek waar nu vandaag, op dit moment onze broeders elkaar uitmoorden en ‘s middags een stukje van elkaar op hun pan frances leggen voor de lunch. Dat is pas erg en dat alleen maar omdat ze een ander geloof hebben. Nee een stel onnozele halzen maken zich druk over Zwarte Piet en of hij nou zwart of wit moet zijn.