• Recente reacties

    • Facebook

    • Twitter

    • Validator w3.org

    CURAÇAO – De troonsbestijging van prins Willem Alexander op 30 april is het uitgelezen moment waarop Nederland excuses kan maken voor het slavernijverleden. Dat vindt de de Stichting Herdenking Slavernijverleden 2013. Op 1 juli is het 150 jaar geleden dat de slavernij is afgeschaft.

    “Dit jaar is het 150 jaar geleden dat onder koning Willem III de slavernij in de toenmalige Nederlandse koloniën Suriname en de Nederlandse Antillen werd afgeschaft. Een nationaal excuus voor het leed van de slavernij, door de Verenigde Naties gedefinieerd als ‘misdrijf tegen de menselijkheid’, is altijd uitgebleven. Is de troonbestijging niet het juiste moment om excuses te maken voor het verleden?”, vraagt de organisatie zich af.

    Debat
    Op 15 februari zal over een nationaal excuus gediscussieerd worden. Op de website van De Balie in Amsterdam is bekendgemaakt dat historicus Sandew Hira en Roy Groenberg van Stichting Eer & Herstel met het publiek in debat gaan over de ‘zin en onzin’ van een nationaal excuus. Er zal worden uitgezocht of de excuses uitblijven vanwege de juridische en financiële consequenties en wie de verontschuldigingen toekomen. Aan de hele Surinaamse en Antilliaanse samenleving of aan een kleine groep activisten? Dit is onderdeel van een driedelig debat in De Balie in verband met 150 jaar afschaffing van de slavernij in Suriname onder de titel ‘Herdenking Slavernijverleden 2013: De zin en onzin van een nationaal excuses’. Klik hier voor meer informatie over het debat.

    51 reacties op “‘Kroning Willem-Alexander goed moment excuus slavernij’”

    1. @opmerker, je hoeft helemaal niet zo ver terug te gaan, lees de geschiedenis er maar eens op na over o.a. de volkerenmoord tussen de Hutsies en de Tutsies en als je dan toch bezig bent kijk ook eens naar de geschiedenis van Idi Amin. Als je nog meer voorbeelden wilt, laat het even weten. b.v. de dag van vandaag in Mali !

    2. Lees het boek ” Congo een geschiedenis” eens van de schrijver David van Reybroek. Als u dit boek in zijn geheel gelezen heeft (622 blz) dan pas kunt u oordelen of een excuus op zijn plaats is.

    3. Eens wat anders. Wat te denken van alle waakhonden op het eiland, die als slaaf gehouden worden? Met pech aan een korte ketting in de zon? Dat mag wel anno 2013 omdat het “maar” een hond is ………… 🙁
      Behandel een ander, mens of dier, niet zoals je zelf niet behandeld wil worden. Een heel eenvoudige stelregel in het leven. Ja kan dit ook onder het woord RESPECT laten vallen.

    4. Van wij krijg ik excuses?

      mijn voorrouders leefde gezellig in Nederland. toen kwamen de romeinen die iedereen vermoorde of tot slaaf maakte.. later kwamen de mensen uit afrika om christenslaven te halen voor in afrikal. daarna zijn de fransen, duitsers, spanjaarden en engelsen Nederland binnengetrokken en hebben steden uitgemoord en platverbrand.. Wonder dat ik nog leef.. maar excuses heb ik nooit gekregen!

    5. Ik mag mij best ‘afstammelinge’ noemen van slaven. Toch leef ik in het heden moet ik mijn kinderen laten opgroeien met de normen en waarden en maatstaven van de 21e eeuw. En ik ben mij ook zeer bewust van het feit dat we in deze tijd nog steeds te maken hebben met uitbuiting, onvrijwillige opsluiting, en moderne slavernij.
      Laten we eerst een keer zorgen dat dat stopt en organisaties ondersteunen die zich daarvoor inzetten.
      http://www.antislavery.org/english/slavery_today/default.aspx

    6. Philippe, je verwart kritisch met knorrig maar het is je vergeven !

    7. Let by gone be by gone.

      Ik ga echt niet treuren om dingen die mijn voorouders zijn overkomen. Het was een andere tijd, het is nou eenmaal zo gegaan,

      Zielig met deze mensen. Zo kom je echt niet vooruit.

    8. romad, op 03-02-2013 om 11:26 schreef: ik steek mijn kop in het zand.

      Mijn zwager is op Seram geboren, Molukken, oogt als een lekkere Afro-neger, en dat mag ik best af en toe tegen hem zeggen (ook al is ie inmiddels al dik over de 60).
      Papi Metiary, zijn vader, was een zeer aimabele en charismatische persoonlijkheid, en een voormalige hogere KNIL militair, ook trots daarop.
      Seramezen en Molukkers van de andere eilanden hebben vanaf circa 1850 in het KNIL gediend, dat is zo’n 13 jaar vóór de afschaffing van de slavernij door Nederland.
      Ik denk niet dat ik nog langer als vol wordt aangezien door mijn familieleden, en degenen die ik als dusdanig beschouw, als ik met slavernij-verhalen aan zou komen.

      Opvallend blijft dat degenen die bezig blijven met het slavernij-verleden, en officiële verontschuldigingen, tevens hun aandacht blijven richten op genereuze berekeningen van cumulatieve compensaties.
      Advocaten met een Surinaamse achtergrond inbegrepen.

      Het staat ieder vrij het niet te willen weten, en zich te wentelen in zelfmedelijden.
      Iemand die zichzelf blijft zien als nazaat van een slaaf, en anderen als nazaten van slavenhandelaren, zal zichzelf en anderen nooit als gelijken betrachten.
      Amen.

    9. @Makamba. Even goed lezen. Met bron vermelding zoals ik deed is dat geen plagiaat. Moeilijk weekend gehad? Je reacties zijn zo knorrig!

    10. @romad, de enige die z’n kop in het zand steekt zijn vele van de nakomelingen van slaven ze verstoppen zich voor het geval ze anders ergens iets b.v. arbeid moeten gaan doen.

    11. @romad, heb jij slavernij meegemaakt? dacht het niet.. mond houden dus

    12. @ Willem Alexander: Excuses aanvaard hoor! 😉

    13. Sorry.

    14. We hebben niks aan een welongemeende excuses. Een echt excuses zou zijn als de Nederlanders eens onder ogen zou willen zien wat de slavernij echt inhield en tot op de dag van vandaag invloed heeft op de persoonlijke en interlandelijke verhoudingen.
      Nee, kom niet met de bekende semi-wetenschappelijke nep argumenten en flauwekul:
      Het is zo lang geleden;
      Jullie eigen voorouders hebben jullie verkocht;
      Andere mensen hebben ook onder slavernij gelden en vragen geen excuses;
      Wees blij, Afrika is nu een rotzooi.
      bla, bla, bla.
      In feite wordt gezegd: ga weg , ik wil het niet weten, ik steek mijn kop in het zand.

    15. Makamba, op 03-02-2013 om 09:00 schreef: Hier noemen wij dat plagiaat !

      Maakt toch niet uit.

      Munt proberen te slaan uit je voorouders heeft ook een kolonialistisch bijsmaakje.

    16. Maaskant, dus jij papagaait iedereen na. hier noemen wij dat plagiaat !

    17. Wat is dit nu weer voor belachelijks, excuus maken voor de slavernij.

      Mensen toch wat zijn jullie zielig.

      Dit is meer dan 150 jaar geleden.

      Het verleden Laten we achter ons. Niet meer over hebben. We kijken nu VOORUIT!!!!

    18. @Makamba, geen idee, het getal komt van Wiels. Maar het wordt so wie so ingewikkeld omdat er op Curacao ook vrije zwarten waren die zelf slaven hadden. Neem aan dat wiels dat meeneemt in zijn berekening en dan maar hopen dat in het voorgeslacht van Wiels zelf geen rare dingen worden gevonden.

    19. ik vind dat we aan beide heren een schadevergoeding en excuses moeten eisen vanwege het belachelijk maken van Antilianen!!!
      Kan iemand aangeven hoe we beide heren financieel kunnen decimeren?

    20. Ik begrijp niet dat wij als Antilianen zich voor het karretje laten spannen van twee totaal gestoorde Surinamers, die hun hele leven noig niets beters hebben gepresteerd dan zorgen dat ze buiten een psychiatrische inrichting zouden blijven.
      Boycotten die lui en ze spreken voor Niemand van de Antillen.
      En dan worden ze nog aangeduid als historicus!!!!!!!!!!
      Laat me niet lachen.
      wat een kletspraat.

    21. Maaskant, je hebt het over 26 miljoen slaven, kun je mij/ons eens laten weten hoeveel van deze 26 miljoen er naar Suriname en Curaçao en Bonaire zijn verkocht ?

    22. @ Anonymous. Het thema ligt op Curacao gevoelig sinds de PS er een thema van maakte.
      PS minister Monk organiseert een Tula herdenking op Koninginnedag omdat..
      PS leider Wiels eist schadevergoeding omdat…?

      We lazen hier op Versgeperst de visie van onze grootste politieke partij:
      “Suriname heeft al een berekening gemaakt van wat Nederland hen moet betalen. Wij zijn dat nu aan het doen en daarbij tellen we ook de zeventig jaar van de Shell bij op.”
      Neem dus aan dat we het bedrag straks vernemen. Het leeft dus ook hier!

      In HP…interview….met Wiels..  ” U vindt dat Nederland verplicht is om zoveel eeuwen later… Ja! Dat heeft Italië gedaan met Libië. En Sarkozy heeft een paar miljard aan Algerije gegeven. Dan zegt Gelt Dekker: de Antillianen kunnen niet blijven klagen over slavernij. Maar de joden kunnen wel blijven spreken over de holocaust. Dat ging om zes miljoen joden. Bij de slavernij ging het om 28 miljoen Afrikanen. Dan zegt iedereen: nee nee, laat het verleden rusten! Maar de joden worden door niemand tegengesproken. Die kunnen elk jaar de Kristallnacht enzovoorts herdenken. Waarom wij niet en zij wel? Zijn we minder? Ja, volgens de joden zijn we zeker minder. Ze behandelen de Palestijnen in Gaza alsof die minder zijn.”

      In een bespreking van een boek over slavernij lezen we hoe de mening van onze grote leider doorklinkt. Het is dus niet alleen Suriname! Citaat…

      “….Anderzijds gaat het doordrammen over de slavernij, vooropgesteld dat het een verschrikkelijk, mensonterend fenomeen is, op den duur vervelen. Het wordt zelfs even hilarisch wanneer de Curaçaose populist en politiek leider van Pueblo Soberano Helmin Wiels aan het woord komt. “Veel Curaçaoënaars zijn te zwaar. Dat komt door het verleden, toen werden de slaven vetgemest als geiten. Hoe zwaarder de slaaf, hoe meer hij opbracht. Dat heeft geleid tot de huidige opvatting dat dik zijn okay is.”

      Prof Gert OostIndie schrijft..
      “Slachtoffers van traumatische gebeurtenissen, in het bijzonder overlevenden van de holocaust, brengen meestal de kracht op hun kinderen af te schermen van hun eigen trauma. Waarom zou dat dan níet gelden voor Afrikanen en hun nazaten tijdens de slavernij, en zeker voor hun hedendaagse afstammelingen, zovele generaties verwijderd van het trauma van de middle passage op de slavenschepen van Afrika naar de Nieuwe Wereld – tenzij hun frustraties vooral in het heden liggen? Moeten we de pijn van vorige generaties steeds blijven doorgeven?”

      Wiels houdt het levend en stigmatiseert ons daarmee als permanente “underdog”. Moeten we ons in het verleden begraven omdat we weten dat we geen toekomst hebben?

    23. Ik ken Groenberg en Hira nog uit de Bijlmermeer. Ze hebben moet ik helaas zeggen nog nooit iets zinnigs voor de Surinaamse samenleving gedaan.
      Ik breng ook absoluut heen respekt voor beide heren op.

    24. VITO, op 02-02-2013 om 04:32 schreef: doen je medelandgenoten het toch ook met de Polen.

      Mijn buurman verderop is een Polen-Pimp, inderdaad walgelijk imo.
      Een jaar terug kwam hij op het lumineuze idee om ook een woningbedrijf voor Polen te beginnen, kan ie ze van twee kanten leegzuigen.

      (Bekostigt er o.a. een amg sl, een klassieke ferrari, en ‘n duur huis mee. Van 0 in Vlaardingen, naar miljonair in ‘n paar jaar tijd. Geld brengt altijd weer het beste in mensen boven.)

    25. Anonymous, op 02-02-2013 om 12:54 schreef: Ik snap niet

      Het is een conditionering die je op vele plekken in de wereld tegenkomt, het fenomeen heet Eilander-gedrag.
      Heeft z’n voordelen en zijn nadelen.

      (overigens ben ik het met je eens, met de differentiatie dat het creoolse Surinamers betreft)

    26. Ik snap niet waarom het steeds maar over Antilianen gaat, terwijl Surinamers dit soort dingen organiseren. Surinamers willen niet dat hun feesten in “blanke handen” overgaat, Surinamers willen dit niet, Surinamers willen dat niet, maar iedereen heeft het over Curacaoenaars. Curacaoenaars zijn geen Surinamers heren.
      De organisators van dit slavengedoe zijn zoals normaliter Surinamers. Scheld hun dan uit, waarom moeten de eilanders het ontgelden als Surinamers over slavernij willen ouwehoeren?

    27. Blijf erbij dat zonder de slavernij Curacao niet zou bestaan zo als het nu is.
      De huidige bevolking die afstammelingen zijn van de slaven zouden niet op Curacao rondlopen.
      Het eiland was van de indianen.

      Ik ben van indiaanse afkomst net als de meeste zuid amerikanen. Dus ik eis een excuus van zowel de Hollanders, Spanjaarden, Portugesen, Engelsen en alle andere nationaliteiten die daarna op eilanden of in Zuid Amerika zijn komen wonen. DIt volk heeft echt geleden en is alles kwijt. De slaven hebben nog een stuk land gekregen waar jullie nu nog wonen.

      Of is men vergeten dat heel de Amerikas oorspronkelijk tot de indianen behoorden.
      Hou toch op met dat gezeur over een excuus. Men wilt gewoon geld hebben en zoals het in de curacaose cultuur ingebakken is, lekker gratis alles krijgen en er niets voor willen doen.

    28. @Sander, Als we dan toch bezig zijn, vergeet ook niet om excuses te vragen aan de Turken. Want In 1612 was er een overeenkomst met de turkse sultan dat Hollandse slaven vrijgelaten zouden worden, maar in de praktijk kwam daar niets van terecht. Marokko, Tunis en Algiers vielen wel onder het gezag van de Turkse sultan, maar deze gebieden bezaten ook een grote autonomie. Bovendien verkochten de piraten de makambas snel op de slavenmarkt waardoor ze privé-eigendom werden waar de sultan niets meer over te vertellen had. Nog bijna twee eeuwen lang sleten makambas die als zeelui gevangen genomen werden door piraten hun dagen als slaaf op de Noord-Afrikaanse kusten en op de Turkse galeien. Komt nooit meer goed met de Turken…. Bron: NRC digitaal 25 jan 2013.

    29. De slavernij was afschuwelijk, maar onderdeel van de tijdsgeest toen en iets waaraan Nederlanders zich net zo schukdig maakten ala Afrikanen die hun eigen landgenoten verhandelden. Aan Afrikanen wordt echter geen excuus gevraagd, wellicht omdat daar geen euros te halen zijn?

      Hoe erg de slavernij ook was, het was vele generaties geleden en de huidige generatie had er part noch deel aan. Vragen we de kleinkinderen van Curacaose criminelen om excuus voor de overvallen die hun opas hebben gedaan?

      Verder zijn de afstammelingen van slaven denk ik beter af dan hun voorouders, zonder te onktennen hoe die geleden hebben, als die in Afrika waren gebleven.

      Dat laatste kunnen we wellicht testen door deze personen een enkektje Afrika aan te bieden, met – laten we niet zuinig doen – ecxuses in drievoud en businessclass KLM. Wedden dat er niet eentje gaat?

    30. Gaan we weer…………..

    31. in nederland leefden geen slaven…
      waarom niet?
      omdat de adel, hereboeren en de pastoors het volk onder de duim had.
      veel kinderen maken en vanaf je 10e aan het werk bij de herenboeren, zwoegen voor een hongerloon, wonen in plaggenhutten en zondags naar de kerk.
      honger en ellende waren er, lees de boeken er maar eens op na.
      kortom ik wil ook excuses, voor wat mijn voorouders is aangedaan….

    32. @een buitenstaander, wens toch ff in herinnering te brengen dat de heren Sandew Hira en Roy Groenberg beide Surinamers zijn. blijkbaar interesseert dat feit je niet, want je moet natuurlijk de Antillianen hebben. Roy Groenberg is overigens de Surinaamse activist die jarenlang tegen de Negerzoen streed. ook is Groenberg de man die het zogenaamde Negerboek in bijzijn van de nederlandse pers in de fik stak. ik ben niet boos op je, je verwacht immers toch veeeel boze reacties, schreef je ? heb alleen maar te doen met je.

    33. @VITO, het deel van de Polen moet je even uitleggen want die zie ik weinig op onze klip…
      Verder probeer ik de discussie volkenrechtelijk en niet emotioneel te benaderen.
      Dat dan te vergelijken met soortgelijke gevallen om te zien of de logica stand houdt.
      Snap dat op basis daarvan al conclusies worden getrokken alsof ik geen YDK ben (Die kunnen nu eenmaal niet volkenrechtelijk dit probleem bespreken?….Je doet ons tekort..).

      Voor wat betreft Indonesie, je hebt volkomen gelijk. Veel fout gegaan daar, maar ik ben daar geweest en ze gaan er toch behoorlijk anders mee om dan wij. En dat terwijl het daar allemaal recenter was! Over slavernij daar (die daar omvangrijker was dan hier!) hoor je niet veel omdat het daar al eeuwen gebruik was.

      Voor wat betreft het welkom van het Koningshuis hier…We hebben Wiels tot grootste partij gemaakt! Zelfs hier neem ik aan dat we toch weten waar de man en zijn club voor staan! Niet net doen of dat niks voorstelt, dan neem je hem niet serieus. Wiels zal geen handjes schudden met Koning Willem….Zo willen we dat ook.. Zie verkiezingsuitslag.
      Lastig he?

    34. Heeft die Ferrier als nazaat van een slavenhoudersfamilie en nu als promotor van een Nederlands excuus eigenlijk al excuses namens haar familie aangeboden ?

    35. Mensen, laat het verleden achter , we moeten namelijk vooruit gaan. De slavernij bracht ook zijn voordelen. Wat onze voorouders deden was afschuwelijk, HARD en zonder HART. De slaven werden verkocht door hun eigen bloedverwanten aan de V.O.C. Een muntstuk heeft twee kanten, maar niet 1. De schuld ligt zowel bij DE Afrikaanse volk die hun eigen mensen verkochten. Deze generaties hoeft niet te boeten voor wat hun oudere generaties deden. Als afstammeling van slaven en blanken heeft me bewuster gemaakt, dat wij niet van elkaar verschillen. Mijn huidskleur zegt niets over het innerlijke persoon….,,,,,,WIJ KUNNEN EEN VERSCHIL MAKEN EN ZORGEN DAT HET NOOIT NOOIT MEER GEBEURD.

    36. Maar Fhilippe Maaskant dat doen je medelandgenoten het toch ook met de Polen.Waarom moet men allerlei excusses zoeken om de pijn te verzachten.Wij hebben niks tegen Nederlanders maar wordt het echt geen tijd om wat schoon schip te maken. Dat heeft Engeland toch al gedaan met zijn kolonie.De eilanden kunnen er niks aan doen als de Nederlanders coke lusten als pap. Hier is toch de vrijwillig grote markt voor drugs en dat maakt het probleem voor de Antilliaanse justitie alleen maar groter. Ik dacht nou gaan we wat positief horen uit de woorden van Philippe maar hij dwaalde weer weg naar naar het verwijten van anderen in plaats van zijn eigen schuld in dit. Heel jammer. Willen Alexander is van een nieuwe generatie is best wel in staat dat donkere gedeelte van vaderlandse geschiedenis een beetje weg te poetsen want de Antillianen is best gesteld op het koninklijkehuis en zijn altijd welkom op Curacao. Wat mijn betreft mag hij een heel nieuwe start maken en niet alleen de caribisch gedeelte maar ook met de moordpartijen volkeren moord op de ex-kolonie Java/Indonesia.

    37. deze reactie gaat een hoop boze reacties opleveren , maar daar maak ik me niet zo druk over.

      een deel van de antiliaanse bevolking is helemaal gestoord in hun denken, doen en laten hoe kan je het in je hoofd om een nationaal excuus te eisen, moeten we niet vooruit denken en aan de toekomst van het eiland gaan denken???
      i
      misschien is het maar beter dat de slavernij weer trerug komt dan is er tenminste weer orde en veiligheid op het eiland en worden er niet om het uur mensen en bedrijven beroofd en overvallen, vergeet niet dat je op een eiland woont .
      je kan iemand overvallen in zijn eigen huis een half uur van je eigen wijk maar vluchten kan je niet, het hele politie korps is zo corrupt als het maar zijn kan en zolang je vriendjes in de politiek of bij de politie heb gebeurdt er niets met.

      wat is er mis met werken voor je geld ????? je kan iemand uit de armoede uit een persoon halen maar de armoede niet uit ideze persoon. het is waar dat de salarissen op curacao erg laag liggen maar hoe komt dat????als de werknemers niet de helft van de winkel leegroven dan zou de werkgever misschien wel een s meer kunne betalen.

      het moraal van deze opmerking??? ga eens iets minder feesten,stelen, en buiten de deur eten (geen 20 vrouwen en kinderen naast je familie) en zorgen voor je familie zodat de bevolking over 30 jaar niet 1 grote familie van elkaar is.

    38. Een optel sommetje van alle subsidies die al aan dit “gejank” besteed is en nog besteed gaat worden ten laste van de Nederlandse belastingbetaler moet die stichtingleden toch al schatrijk gemaakt hebben !

    39. Ik begon me al grote zorgen te maken, dat het zielige ge-OH over de slavernij zou wegblijven, maar gelukkig daar is het weer. Er zijn van die dingen waarnaar de mens hevig kan blijven verlangen, als het een poosje wegblijft 🙂

    40. Boeiend als het onderwerp regelmatig terugkomt. Je gaat je er steeds meer in verdiepen. Wat blijkt: Het enige dat Nederland (als Staat) met de slavernij heeft gedaan, is haar afschaffen. En wat was Nederland nou voor 1830? In de logica van de “Nederlandse” schuld (en boete) moeten we zelfs de Belgen er volkenrechtelijk tot hun afscheiding nog medeschuldig aan verklaren? Als entiteit bestaat Curacao langer dan Nederland. Zelfs Tula wist dat in zijn tijd de Lage Landen onder bewind van Frankrijk stonden. In de Lage Landen waren geen slaven. Ze vonden het walgelijk.

      Zeker is er, vanuit wat nu Nederland is, ondersteuning geweest bij de slavenhandel. Maar wat ik betoog is, dat het ondernemingen en ondernemers waren en dat het (in tegenstelling tot de holocaust) geen staats-plan was. Maar kan -in die gedachtengang- Nederland bij Curacao aankloppen voor excuses en schadevergoeding voor drugs die door “ondernemende” Curacaoenaren (waaronder familie van politici) Nederland schade berokkent?

      En: Hoe is het afgelopen met onze eigen Cubaanse slaven? Heeft Curacao al laten zien hoe dat netjes wordt geregeld? Hoe is dat afgelopen?

      “In their 2006 lawsuit, the Cuban workers said they were kidnapped and trafficked to Curacao, where the Cuban government forced them and many others to work for Curacao Drydock in slave-like conditions on ships and oil platforms, for 112 hours a week.

      The men claimed they were never paid and worked for 15 years to satisfy a debt Cuba owed Curacao Drydock. They eventually escaped and made it to the United States. After the workers sued the shipyard under the Alien Tort Statute and the RICO Act, Curacao Drydock
      unsuccessfully tried to move the case to Curacao. The company then abandoned its defense of the lawsuit and lost by default. The district court in Miami ordered Curacao Drydock to pay the plaintiffs $80 million.”

    41. Het soort dat te lui om drie kleine boodschapjes bij de supermarkt zelf ‘in te pakken’ en zèlf naar de auto te dragen, drie grassprietjes uit de tuin te trekken , de auto zelf eens te wassen, etc.etc.? Die werkzaamheden laten doen is een verlengstuk (!) van slavernij (machtswellust?) is mijn mening, maar ja GELD maakt blijkbaar alles goed. Dit ongeschoold werk láten doen levert dus niets op om de economie. Of is het pure luiheid?
      Stop dit nutteloos slavernij gezeur, steek zelf de handen uit de mouwen, denk positief VOORUIT en ontwikkel u.

    42. Goed moment en dan moeten de afrikanen onderling excuusjes vragen voor de genocide en het verkoop van eigen volk.

    43. SHOW ME THE MONEYYYYYYYY !!

    44. Zucht………!

    45. Maar wat als die mensen na een Nationaal Excuus in een enorm vacuüm belanden, misschien moet eerst een commissie daar onderzoek naar doen ?

      Wat ik (totaal) niet begrijp is dat een nationaal excuus een verontschuldiging is namens Alle Nederlanders.
      Betekent dat in de praktijk dat Koning Biertjè ook namens een Nederlander van Surinaamse afkomst sorry moet zeggen tegen dezelfde persoon ?

      (wat als eerst een screening plaatsvindt om échte Nederlanders te identificeren, ik zou door de mand kunnen vallen, niet raszuiver zijn, het zou tot een mental breakdown kunnen leiden)

    46. Nergens voor nodig, zinloze tijdversplilling. Alsof de afstammelingen van de slaven zich dan wel beter gaan gedragen. Bv verantwoordelijkheid nemen voor alle kinderen die ze maar verwekken en dan vertrekken.

    47. Wat is de waarde van excuus, komende van iemand die er niks mee had te maken aan een groep mensen, die eveneens er niks mee te maken hebben gehad?

    48. Daar gaan we weer. De slavernij is gelukkig als 150 jaar over. Aan die slavernij heb ik (als geboren en getogen nederlander), Willem Alexander en ook de rest van het nederlandse volk geen schuld aan. Dus waarom excuses? En die zogenaamde rijkdommen? Die zijn in de 2e wereldoorlog voor een groot gedeeltje door de duitsers ingepikt. Vragen wij de duitsters nog steeds om excuses? Of de Romeinen (italianen)? Of de Spanjaarden? Tuurlijk niet. Dat hele excuses verhaal komt voor uit een mega minderwaardigheids-complex, waar ook een ‘sorry’ van Willem geen oplossing voor biedt. Grow UP!

    49. Laat die stichting zich maar bezighouden met de slavernij in Afrika

    50. Ongelofelijk! daar gaan we weer. Hoe lang gaat dit door?

    51. Nog steeds lijders?
      Even vergeten hoe enorm bevoorrecht de afstammelingen van de slaven zijn ten opzichte van zij die het geluk hadden dat hun voorouders niet als slaven werden afgevoerd. Selectief geheugen?
      Of gewoon zeuren!