CURAÇAO – Afro-Surinaamse organisaties eisen dat het Kwakoe Festival een Surinaamse aangelegenheid blijft. Dat meldt Het Parool. Het stadsdeelbestuur van Amsterdam besloot eind vorig jaar de organisatie van het zomerfestival open te stellen voor ondernemers van buiten Zuidoost.

Aanleiding was de editie van afgelopen zomer, die organisatorisch en financieel aan alle kanten rammelde. Als voorwaarde voor het verlenen van de vergunning werd daarna onder meer opgenomen een bewezen ervaring met de succesvolle organisatie van grootschalige evenementen. In twee raadsadressen aan de stadsdeelraad van Zuidoost noemen de Afro-Surinaamse organisaties het ontoelaatbaar dat het festival als cultureel erfgoed van de Afro-Surinaamse gemeenschap in handen komt van de nazaten van slavenhouders.

Zwart belang
Twee Afro-Surinaamse kandidaten voor de vergunning, de stichting Konsensi van Kwakoeveteraan Emile Esajas en de stichting Kwaku Family van George Olymph, vrezen dat de organisatie dit jaar in vreemde, blanke handen belandt. “Kwakoe is een zwart belang”, zegt Olymph in zijn brief aan de deelraad. “En het belang van de Surinaamse gemeenschap in Amsterdam wordt op zeer onfatsoenlijke manier ondermijnd.”

52 reacties op “‘Organisatie Kwakoe mag niet in handen blanken vallen’”

  1. Pieter, op 13-01-2013 om 08:41 schreef: En anders gaat de geld kraan dicht!

    Shon

  2. Belachelijk gaan jullie ons Als Blanken nu discrimineren?

    We gaan samen dus blank en zwart dit festival tot een succes maken.

    En anders gaat de geld kraan dicht!

  3. Belachelijk gaan jullie ons Als Blanken nu discrimineren?

    We gaan samen dus blank en zwart dit festival tot een succes maken

  4. @Anonymous, Wie niet? Multi Culti is niet eenvoudig, maar er is mee te leven, dank je.

  5. Hoog tijd om de stekker er dan per direct definitief uit te trekken! Probleem opgelost!

  6. Anonymous, op 12-01-2013 om 13:22 schreef: ook een indentiteitsprobleem.

    Wie niet, voel mezelf ook niet zo lekker, ik denk al aan een overdosis Pika.

  7. @Phillipe Maaskant heeft ook een indentiteitsprobleem. LoL

  8. Anonymous, op 11-01-2013 om 20:24 schreef: Ik heb Surinamers gehoord die bezwaar hebben tegen deelname van Afrikanen, maar ook tegen deelname van Antillianen.

    Er zijn ook Surinamers die bewaar hebben tegen deelname van andere Surinamers aan het Kwakoe.
    De Afro-Surinaamse organisaties maakten een jaar of wat terug nog bezwaar tegen de Hindoestaanse Ujala 90.

    De verschillende lagen in de Surinaamse gemeenschap zijn tot op heden nog behoorlijk gescheiden.
    Hetgeen in historisch opzicht niet vreemd is, de Hindoestanen, Javanen en Chinezen zijn pas na de slaventijd naar Suriname gekomen, delen dus niet in de Afro-Surinaamse geschiedenis.

    Ik heb wel enigszins begrip voor dat de Afro-Surinamers een identiteitsprobleem hebben, zeker de Afro-Surinaamse gemeenschap in Nederland.
    Geen deel uit willen maken van de Nederlandse historie, maar er geen substituut voor hebben, niets anders dan de slavernij-tijd.
    Weinig Afro-Surinaamse mensen zullen dus willen accepteren dat de meeste mensen in Nederland in de slavernij eeuwen ook niets anders waren dan lijfeigenen zonder rechten.

    De blanke nazaten van voormalige loonslaven van de koninklijke overheersers uit Duitsland, hun barons en graven, jonckheren en boerenheren, hebben er geen moeite mee om trots te zijn op wat het koninkrijk in vorige eeuwen klaarspeelde.
    Zo vraag ik me wel eens af of Nederlanders niet trotser zijn op George Maduro dan de mensen op Curacao (ik kreeg het verhaal van Maduro al te horen op m’n 6e, bij mijn eerste bezoek aan Madurodam)

  9. Tjonge, wat een gevoeligheden allemaal. Denk dat deze mensen gewoon het feestje “onder elkaar” willen houden. In NL zouden ze dat ook zeggen bij de Zwarte Cross en de ronde van Boxmeer. Dat zijn regionale initiatieven die ze ook onder elkaar willen houden.. van mij mag dat.

  10. @Tony, dit is een Surinaamse zaak. Waarom betrek je ons in die zaak? Wat hebben Curacaoenaars te maken met de Kwakoe organisatie? Laat ons er aub buiten! Oke?
    Ik vind het trouwens stom van bepaalde Curacaoenaars om ook achter een stand op dat Surinaams Festival te gaan staan. Het is niet ons ding. Ik heb Surinamers gehoord die bezwaar hebben tegen deelname van Afrikanen, maar ook tegen deelname van Antillianen. Ze opperen dat het een Surinaams festival moet blijven. Gelijk hebben ze hoor. Het is hun ding. Het moet ons niet eens interesseren.Toen ik in NL woonde heb ik heel dat Kwakoe festival nooit bezocht. Mij niet gezien.

  11. Paulina, op 11-01-2013 om 16:05 schreef: Zodra er geld uit te halen is

    Wat grappig, de organisatoren van het Kakoe zijn tot op heden allen Surinaams of Surinaams-Nederlands, en ruziën als sinds een kleine tien jaar, over Geld.

  12. @Paulina
    Dan consequent zijn, geen geld meer aannemen van degemeente en de NL regering. Blijft er niets meervan over. Is dat wat je wilt?

  13. @Beertje, ja zo’n risico loop je nu eenmaal in Nederland.

  14. @Beertje
    Het zomercarnaval is een voorbeeld hoe het wel kan, zeer multi cultureel.

  15. Men laat zich wel sponseren en krijgt subsidie. Van een blanke regering (!) Als er nu eens wordt gestopt met hokjes denken en gaat SAMENwerken, Surinaams, Nederlands, enz…. of is dat een utopie? Hoop het niet maar vrees van wel.

  16. Helemaal eens met Olymph, het moet niet in handen van vreemde, blanken komen. Het is een zwart belang, blanken mogen het festival bezoeken maar niet weer als shons (slavenhandelaren) het festival gaan aanpassen en wetten bepalen.

    Zodra er geld uit te halen is, willen de blanken het overnemen. Leer de mensen hoe het moet (al maken jullie ook van jullie eigen feesten ook niet altijd een succes van) i.p.v. hun festival af te pikken. Afpikken is een karaktereigenschap van slavenhandelaren!

  17. Tony, op 11-01-2013 om 12:55 schreef: terug te brengen

    Top, geldt je aanbod ook voor 8e generatie Nederlanders met een wit kleurtje ?

  18. Wat nu als er had gestaan:

    Carnaval vereniging “de bierbuik” maat zich zorgen over het feit dat steeds meer zwarten in het bestuur willen plaatsnemen. De organisatie wijst op dat Carnaval in Nederland van oudsher een blank cultureel feest is en wil niet dat de organisatie hiervan ooit in handen komt van de “nazaten van slaven”.

    Dan waren de rapen natuurlijk gaar! Dat zou het minimaal discriminatie, groeps belediging, aanzetten tot haat etc.. zijn.

    Ondanks dat ik niets met de slavenhouders van doen heb. Ben ik bereid namens hen alle Surinamers, Curaçaoënaars, Bonairianen, etc. Welke niet tevreden zijn in het Koninkrijk der Nederlanden, terug te brengen naar het oorspronkelijke land van herkomst, te weten Seira leone, Ghana of ivoorkust…
    Ik word namelijk poepziek van het gezeur en gejank van deze 8e generatie Nederlanders met een donker kleurtje! Het is een keer klaar! de wereld is zo als hij is. Samen moeten we het beste ervan maken ongeacht de kleur!!

  19. Is de Zomercarnaval in Rotterdam niet die weg opgegaan? Dat is toch ook een “blanke aangelegenheid geworden?
    De groepen en het publiek aan de kant zijn in de loop van de jaren steeds “witter” geworden.

  20. @Pikatje, ja iedereen heeft zijn competentie grenzen !

  21. Nederlander, op 10-01-2013 om 13:45 schreef: Surinaamse Surinamers en Nederlandse Surinamers.

    Lijkt me een beetje saai, no ?

  22. Wat hebben deze (afro Surinamers ) wist niet dat er meerdere soorten Suris waren) nog steeds een minderwaardigheid complex, ken ze niet anders.
    Vroeger alleen maar klagen over hun eigen land, niets was er goed genoeg en nog steeds in de rol van het slachtoffer kruipen. Kwakkoe is een wanorde van de eerste soort, organisatoren die eropuitzijn in een klap rijk te worden door exorbitante standplaats prijsen te eisen van de mensen die willen deelnemen. En dan nog subsidie vragen waarvan de helft in eigen zak verdwijnt. Ik ben het er ook niet mee eens dat kwakkoe vervalt in een organisatie waar de standplaatsen door Blokker, V&D enz zullen worden opgevult waardoor Kwakkoe zijn bestaansrecht zou verliezen.
    @Op Stap zegt “How come the Dutch got over the Nazi genocide” well maybe because 60% of the dutch were colaborating with the Nazi,s? And every soccer game between Holland and Germany has been emotionally charged not to say loaded. So don,t give me that crap. But in one thing you are right, lets get over the , let get over this slavery issue and go on with the future. This does not mean we have to forget it but lets stop playing the victim role.

  23. Ik wist niet dat Afro Surinamers en niet afro Surinamers bestonden, dacht altijd dat je surinaamse Surinamers had en nederlandse Surinamers. Over hoeveel paspoorten beschikken die lui eigenlijk ?

  24. Waarom vragen die Afro Surinamers niet eens aan de organisatie van de jaarlijkse Pasar Malam hoe ze daar hun zaakjes regelen. Ja sorry hoor Pasar Malam mensen, ik wist ook niet zou gauw een ander beter idee te bedenken.

  25. @ Jakhals, dat was juist my point, die afros maken er iedere keer een puinzooi van en komen dan bedelen bij de gemeente voor noodhulp en die geitenwollensokken figuren gaven iedere keer weer grote sommen geld, in de trant van aaach die arme zwartjes en die lachten zich dan weer een breuk om zoveel onbenul.

  26. Makamba, op 10-01-2013 om 12:14 schreef: Nabrander

    Die is goed !
    (mijn meest kostbare bezit is een Geberit 7000 computer plee, want hij klopt en hij veegt en hij blaast, ik mis alleen het zuigen nog)

    Als de gemeente niet bereid zou zijn weer subsidie te bieden, zou ze geen voorwaarden kunnen stellen.
    Bestuurders van Surinaamse stichtingen staan iedere dag weer voor de deur, tot ze hun zin krijgen, best wel endurance, die mensen.

    (wat oudere Tilburg gangers kunnen zich misschien nog Kenneth en Erik herinneren van de SSKS, Stichting Sociaal Kultureel centrum voor Surinamers. Euh, nachtbar, Iedere coke dealer van niveau zat er, Kenneth werd ‘n junk en Erik rijk. Ah, maar wat was de Orgeade lekker daar en goede bigi pokoe De Surinaamse feestjes in de Bijlmer Flat garage waren wel gaver)

  27. Wasn’t the 2006 Soccer World Cup in Germany? How come the Dutch got over the Nazi genocide and the decedents of the slaves are still badgering on about it?

    “nazaten van slavenhouders”? are they referring to all the Dutch or specifically people who carry the genes from those families?
    I find this question relevant as there are only about 35% decedents of the (Dutch) slaves in Suriname (the rest are Maroons, Hindustani, Chinese, WHITES, etc)…

  28. ken genoeg afro ‘s die ook slavenhouder zijn geweest, gaat het nu om de kleur of om de slavenhouders.

    gelukkig werd de slavernij 150 jaar geleden afgeschaft, dat is erg kort want de Oma van mij Moeder kan dus slaaf zijn geweest. Omdat de wereld zag dat slavernij slecht was, dat vrijheid van alles boven gat, ben ik teleurgesteld dat je juist anderen, rassen, kleuren uitsluit voor dit.
    wederzijds begrip kan je alleen krijgen door elkaar te kennen en te waarderen.

  29. Misschien is het tijd om de afro-surinaamse organizatoren is verantwordelijk te stellen voor belastingafdrage, reparatie en schoonmaak van de gebruikte installaties (waaronder park) en hun schulden zelf te laten betalen.

    Ga toch met je kwakoe lekker in afrika feest vieren. Daar heb je geen last van nazaten van slavenhouders. Iedereen is zo zielig daar onder de afro-surinaamse mensen.

    Even voor de duidelijkheid, jullie afro-surinaamse organizatoren bakken er niets van en maken er een zooi van, daarom worden er regels aan gesteld, zodat het is een keer goed komt. En niemand heeft gezegd dat het door nederlanders, duitsers, amerikanen of wie dan ook moet gebeuren. You see, hun stellen geen eisen omtrent kleur, hun willen gewoon mensen die bekwaam zijn en er niet een porqueria van maken.

    Het zijn de afro-surinaamse organizatoren die hun feest en mensen schade toe doen door niet hun schulden te betalen en de boel niet onder controle te hebben. En nu ook met deze racistische opspraken. Want dat is het, het is pure racisme tegenover de blanken en de gemeenschap waarin velen van jullie een uitkering hebben. Ga toch lekker terug naar Suriname.

    Beste nazaten van slaven houders, stuur aub de GGD en de belastingdiesnt naar dit festival, even kijken of ze dan nog zin hebben om hun zaken te vullen op deze manier.
    YWN

  30. discriminatie , geen respect zijn dat niet de woorden waar de donkere medemens normaal als eerste mee klaar staat.

    het is duidelijk nu duidelijk naar voren gebracht, dicriminatie, geen respect dus subsidie kraan onmiddelijk dicht.

    niet piepenaccepteren en zelf de broek ophouden is niet mijn hoofdpijn.

  31. Als de titel was geweest Organisatie Jordaan feest mag niet in handen van zwarten vallen dan was de wereld te klein geweest en was Nederland racistisch..

  32. Nabrander: als welke afdeling van de Amsterdamse Gemeente ook maar een halve cent subsidie aan deze racist verleend maakt ook onze Gemeente zich medeschuldig aan discriminatie. Mw. van Es ik zal de ontwikkelingen rond dit Kwakoe-gebeuren volgen en mocht de Gemeente toch besluiten om aan deze racisten subsidie te verlenen, believe you me en ook van der Laan, jullie zullen erop aangesproken worden wegens mede-discriminatie.

  33. @ Martijn, van mij mogen de afro en ook de niet afro Nederlanders van Surinaamse afkomst hun Kwakoe feest ten alle tijden houden als ze zelf voor de kosten opdraaien. Zolang ze echter subsidie schijnen nodig te hebben en dat dan ook aanvragen, ja jammer, dan wil ik en met mij zo’n 16 miljoen blanke Nederlanders van Nederlandse afkomst wel weten wat er met onze centen ja ook onze zwarte centen gebeurd.

  34. Hoe durft men.

  35. Ach, als de stad een kwart miljoen subsidie verstrekt zou ik ook gillen om autonoom zeggenschap.
    “Eisen” is een leuk woord (on your knees and say Aaah, Shonnie)

    (mijn ex-zwager is al vele jaren blij dat ie niet meer bij de afdeling subside-verlening van de gemeente A’dam werkt)

  36. Pff wie snapt nou nog steeds niet dat er bewust voor zo’n titel gekozen word!!
    Wie is hier nou dom..

  37. @Annonymous, Kwakoe wordt al JARENLANG georganiseerd door Afro surinaamse organisaties en ELK JAAR is het een zooi en financiele wanorde en worden er grote verliezen geleden. Afro Surinamers laten keer op keer zien dat ze het niet kunnen!

  38. Foei foei foei. Niet discrimineren werkt naar twee kanten ! Kan je een keertje het goede voorbeeld geven en kom dan niet met zo’n domme reactie. Waarschijnlijk hebben deze organisaties wat van de wereld gemist.

  39. Misschien kan één of meerdere gewone Surinaamse organizaties wel de zaken professioneel aanpakken en er iets moois van maken ?

  40. Geweldig zo een stelling vindt u niet van deze falende organisatoren, het riekt naar iets, Indien men omgekeerd zoiets zou zeggen dan gilt iedereen meteen dat er gediscrimineerd wordt.

    Goed, men mag er dus vanuit gaan dat het festival nu dan wel goed wordt georganiseerd gaat worden en dat iedereen die ergens voor ingehuurd wordt wel betaalt krijgt zonder dat “anderen” dit voor deze organisatoren moeten doen?? Noch dat er schulden overblijven aan de gemeente of dat de leningen niet terugbetaalt worden??

    Met dit soort opmerkingen zet de niet blanke organisator zich behoorlijk in de etalage, of is men bang dat anderen het wel voor elkaar krijgen?? Het zijn juist de organisatoren die het “zwart belang ” schade toebrengen door er steeds maar weer een zooitje van te schoppen.

    Geweldig zoals de mentaliteit weer ten toon wordt gespreid van: We falen zelf maar we weten meteen de slavernij er weer bij te betrekken.
    Je faalt zelf, en je doet het echt zelf! Als de belangen van de Surinamers in Nederland echt afhankelijk zouden zijn van deze organisatoren, dan zag het er slecht voor ze uit.

  41. Dat ruikt naar discriminatie.

  42. Wat een discriminatie! Wat denken die lui wel? Ga je Kwakoe maar in Afrika organiseren, ver, ver weg van de ‘nazaten’ van slavenhouders!!! Onvoorstelbaar, wat een domheid!

  43. LS Dus als je een “wit uitgevallen” surinaamse bent en je broer wat zwart uitgevallen, dan bring je scheiding in de familie. Suriname is van ons allen en doe a.u.b. niet als de vroegere heersers VERDEEL EN HEERS>
    FOEI!
    tang boeng
    ria

  44. “in handen komt van de nazaten van slavenhouders.”
    En die uitspraak klopt ook niet.
    De kans dat wij zwarten van de kolonien bloed van een slavenhouder in ons hebben, dus feitelijk nazaat van een slavenhouder zijn is duizenden mate groter dan dat een willekeurige blanke Nederlander afstamt van zo’n slavenhouder.

  45. Eigenlijk is dat ook wel rascistisch zeg! (tov blanken)

  46. Grappige man die Olymph, een zwart belang dat door wit geld in stand gehouden moet worden. De Surinaamese gemeenschap heeft duidelijk aangegeven, geen ene zwarte cent in dit Kwakoe gebeuren te willen investeren en sinds wanneer wordt zo’n debacle aan onze cultuur gekoppeld. Onze cultuur ligt in Suriname niet in de Bijlmer.

  47. Vieze racisten dat het zijn.

  48. Zijn dat die mensen die wel elke cent van blanke sponsoren, oh ja, en overheid aannemen.

    Beetje hypocriet

  49. als men in Nederland zegt dat buitenlanders niks mogen organiseren voor de Nederlander valt het gewoon onder rasisme.en wat betekend vreemde blanke??

  50. En waarom niet? Discriminatie als het niet zo mogen. Of geldt dat maar voor 1 kleur?

    Hoezo vallen? Na 30 jaar puinhopen, rotzooi en corruptie wordt het meer geworpen, in de handen van organisaties die het wel kunnen……maar het waarschijnlijk niet eens willen.

    het surinaamse belang is een financieel belang, tonnen publiek geld verdwijnen zonder enige verantwoording en grote schade aan het bijlmerpark getuigt nu nog van de chaos.

  51. Gefrustreerde racisten.

  52. Stel dat Nederlanders een feest hadden waarvan ze zouden zeggen: “Dit feest is een blank belang, we willen niet dat het in handen valt van de nazaten van kannibalen”, hoe zou daarop worden gereageerd? Waarom mogen negers legaal racisten zijn?

    Ik ben het overignes wel met ze eens: kwakoe is een Afro Surinaams feest en dat moet het ook blijven. Als het in de handen van Nederlanders valt, wordt het een gestroomlijnd, veel te gepolijst en geordend fesst en is de sfeer weg. Dat er na het mislukken van de organisatie van het feest (iets wat bij Afro-Surinaamse aangelegenheden hoort, dunkt me) als eis wordt gesteld dat: ‘een bewezen ervaring met de succesvolle organisatie van grootschalige evenementen’ nodig is, vind ik weer zo’n typische Hollandsche schijt mentaliteit van over-regulatie. Laat deze gemeenschap toch hun eigen feestje bouwen. Als dat organisatorisch niet lukt, is dat toch hun probleem? Verder zijn er toch geen gevaarlijke situaties ontstaan op de edities die wel goed gingen? Ze waren fantastisch!!! Bah, wat misselijk, Nederlandse Overheid!!!

    Surinamers, hou nou toch eens op met ‘nazaten van Slavenhouders’. Jullie hebben toch zelf gekozen om in dat land van ‘nazaten van Slavenhouders’ te wonen, en met de voorzieningen van de staat van de ‘nazaten van Slavenhouders’ hebben jullie ook nooit problemen gehad!!!