carmen marron thumb iffrCURAÇAO – Filmmaker hield Carmen Marron afgelopen dagen testimonials over haar ervaringen als onafhankelijk filmmaker. Dit in verband met het Curaçao International Film Festival Rotterdam (CIFFR) van 2 tot 6 april. Vanmorgen was het Maria Immaculata Lyceum (MIL) aan de beurt. Versgeperst.com was erbij.

Marron bewandelde een ongebruikelijk pad om zelf films te kunnen produceren en regisseren. Ze groeide op in een achterstandswijk in Chicago waar drugs en geweldsdelicten aan de orde van de dag waren. Om op het rechte pad te blijven, koos ze voor dans. Hierna ging ze werken als studiebegeleider op een school in Phoenix. Daar ontdekte ze haar passie voor het werken met jongeren. Dit wist ze uiteindelijk te combineren met haar voorliefde voor films en filmtechnieken.

Moeizaam
“Mijn passie tot leven brengen was in het begin erg moeizaam. Jonge onafhankelijke filmmakers hebben een beperkt budget, waarmee zij het publiek moeten zien trekken”, aldus Marron. Ze had geen flauw idee hoe ze een film moest maken. Het duurde dan ook zeven jaar voordat ze de filmtechnieken onder de knie had. In de tussentijd schreef ze haar eigen script en wist ze met beperkte middelen een film te regisseren en produceren. Inmiddels is ze bezig met haar derde onafhankelijke film.

carmen marronJeugd
Marron is ook als filmmaker nog nauw betrokken bij de opgroeiende jeugd. “Jongeren hebben tegenwoordig veel meer middelen tot hun beschikking, hierdoor zijn ze sneller in staat nieuwe dingen op te pakken en aan te leren”. De jeugd van nu is volgens haar meer autodidact en dit moet gestimuleerd worden. In haar films staan jongeren centraal die hun dromen willen verwezenlijken, maar niet weten hoe. Met haar werk hoopt ze dan ook jongeren te stimuleren om kleine stapjes in de juiste richting te nemen.

DSC_0052Budget
Marron behandelt niet alleen de motivatie achter films, maar ook filminhoudelijke aspecten. Ze haalt enkele scenes uit haar eigen film ‘Go For It!’ erbij om haar keuzes toe te lichten. Een van de vragen die aan de orde komt, is bijvoorbeeld hoe je met weinig middelen veel kunt bereiken. Een dance-battle in een club filmen is in de regel verschrikkelijk duur. Een locatie afhuren kost gewoonlijk 100.000 gulden per dag, een dansfilm kost in de regel minstens een miljoen dollar. Marron pakt een scene erbij waarin haar hoofdpersoon strijdt op de dansvloer en legt uit hoe ze voor een fractie van de genoemde bedragen haar film maakte.

Deelname
Marron hoop dat de leerlingen inzien dat ze niet veel middelen nodig hebben om uiting te geven aan hun passie. Zelf wist ze de kosten voor haar eigen film te beperken met creatieve oplossingen. Zo deed een van de hoofdrolspelers auditie via YouTube en werden de scenes simpel maar realistisch geschoten. “Leerlingen kunnen dit ook door zich te focussen op een realistische boodschap, die dichtbij ze ligt”, aldus de filmmaker.

DSC_0007School
Volgens schooldirecteur Edgar de Palm houdt het MIL zich al jaren bezig met culturele vorming. “Op een speelse manier krijgen leerlingen hier les over verschillende filmstijlen en –tecnieken. Een school moet meer doen dan de intelligentie meten van een kind, maar hem ook op sociaal-cultureel vlak ontwikkelen. We leggen de scope daarom breder en houden ons naast de reguliere vakken ook bezig met kunst, cultuur en het ontwikkelen van andere vaardigheden”, aldus de Palm. Docent Giselle Marten voegde hieraan toe dat ze al negen jaar Cultureel Artistieke Vorming (CAV) geeft op het lyceum en dit een positieve uitwerking heeft op de creatieve ontwikkeling van de leerlingen.

1 reactie op “‘Veel kan ook met weinig, het is film’”

  1. Go girl. Maakt iets van je leven.