ingezondenCURAÇAO – Spraakmakend nieuws, knallend evenement of sportief hoogstandje? Soms wil je als lezer zelf in de pen klimmen. Bij Versgeperst.com zijn ingezonden brieven welkom. Vandaag betoogt Fred de Haas waarom Zwarte Piet zwart moet blijven.

Het is weer bijna Sinterklaas en de Nederlandse kranten staan regelmatig bol van integere of minder integere woede over Zwarte Piet die, volgens sommige smaldenkers, uitdrukkelijk zou verwijzen naar het slavernijverleden.

Fout. Zwarte Piet is een archetype dat op veel plaatsen in de wereld bestaat. Gezichten worden zwart geschilderd om bepaalde (angst)gevoelens op te wekken. Dat doen ze ook in Afrika. Je zou zeggen dat het daar niet nodig was. Maar toch.

Je kan niet zomaar ongestraft een archetype veranderen. Je kan dus van Zwarte Piet geen Groene Piet maken. Ja, het kan wel, maar dan is het geen archetype meer. Dan blijft er niets meer van over. In het klein heb je dat ook met eenvoudige consumptieartikelen. Als je een archetypisch stuk snoepgoed als een ‘Negerzoen’ een andere naam geeft, zeg ‘gevulde chocoladekus’, dan is het geen echte Negerzoen meer. De hele smaak is dan ook meteen verdwenen. Maar nee hoor, de Nederlanders zijn weer eens Roomser dan de Paus geweest en in geen enkele supermarkt is nog een fatsoenlijke Negerzoen te vinden. Politiek correct heet zoiets.

Ik kan me voorstellen dat Surinamers en Antillianen niet veel hebben met Sinterklaas en Zwarte Piet (Colombianen en Mexicanen hebben dat ook niet), tenzij ze zich zó met de Hollandse cultuur hebben geïdentificeerd dat ze er wél iets mee hebben. In het laatste geval vind ik dat je er niet over moet zeuren. Niemand hoeft mee te doen. Laat de Nederlanders gewoon hun Sinterklaas en Zwarte Piet vieren en val ze niet lastig met geouwehoer over slavernij.

Over dat onderwerp wordt ook al teveel geschreven. En waarom? Juist! Omdat het dit jaar 150 jaar geleden is dat Nederland de slavernij ‘afschafte’. Vóór 2013 werd er weinig over vernomen. Nu zijn er films, documentaires, tentoonstellingen en musicals. Allemaal best, maar wel wat obligaat. Het jammere ervan is dat overdaad ook hier weer schaadt. Je wordt zo overvoerd met informatie over die infame tijd dat het afstompend werkt. Het schiet dus weer eens zijn doel voorbij.

Vijftig jaar geleden ben ik zelf een paar keer Sinterklaas geweest op Curaçao. Voor de Nederlandse collega’s en wat belangstellenden. Ik had toen een zwart gemaakte blanke Piet als helper. Geen Curaçaoënaar die hier aanstoot aan nam. Mijn Curaçaose buren vroegen of ik in mijn functie langs kon komen. Dat deed ik natuurlijk. Ik zie nog het heilig ontzag in de ogen van de buurkinderen. Niks aan de hand.

Ik herinner me dat, toen ik op de middelbare school zat, er een (zwarte) Surinaamse klasgenoot was die met veel plezier op 4 december op school voor Zwarte Piet speelde. Iedereen vond dat gewoon en het was voor de schminker wel zo makkelijk. Ik heb hem verleden jaar weer eens gesproken en we hebben ons samen rot gelachen over de zogenaamde opwinding die het verschijnsel Zwarte Piet tegenwoordig in Nederland opriep. Wij waren onze tijd ver vooruit, vonden we.

Me dunkt dat er genoeg andere zaken zijn die onze aandacht méér behoeven.

Kan het, in Godsnaam (ook al zo’n archetype die je niet ongestraft zwart kan maken of een bril opzetten), eens afgelopen zijn met dat eeuwige gezeur dat er alleen maar voor dient om de aandacht van de goegemeente op jezelf te vestigen?

Laten we een voorbeeld nemen aan de donkere Nederlandse TV omroepster die enige jaren geleden aan het eind van haar programma recht de camera inkeek en, terwijl ze haar lippen tuitten in een allesverzengende kus, alle Nederlandse TV kijkers de gedenkwaardige woorden toevoegde: ‘Alstublieft, hier heeft u een Negerzoen’.

69 reacties op “Ingezonden: ‘Val NL-ers niet lastig met slavernij geouwehoer’”

  1. @ roel van booitshoecke Olentzero is niet zwart. Zie: https://www.google.com/search?q=Olentzero&espv=210&es_sm=122&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=b3hqUrPaEcylkQfO34H4AQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1024&bih=653

  2. OEPS, Ik bedoelde natuurlijk; Het Sinterklaasfeest is ouder dan de slavernij….;-)

  3. Pffff, ik wordt hier ook zooooooooo moe van…..Dat oeverloze geouweneel over dat rascisme en die slavernij. Natuurlijk, het had nooit mogen gebeuren maar de Nederlanders (die overigens maar voor een klein deel verantwoordelijk zijn hiervoor) die nu leven kun je dat vanzelfsprekend niet aanrekenen. Net zoals de Nederlanders de Duitsers van nu niet verantwoordelijk kunnen houden voor de gruwelen van de tweede wereldoorlog. Ik ben een blanke Nederlander wonende op dit prachtige eiland en heb me in NL nog nooit beziggehouden met dit soort dingen gewoon omdat ik geen onderscheid maak tussen geel groen zwart bruin paars of wit. Hier op Curacao kun je geen krant openslaan of het gaat weer over de slavernij en rascisme omdat het na al die tijd nog willens en wetens in leven wordt gehouden door mensen die zich wentelen in zelfmedelijden en een gebrek aan zelfvertrouwen.
    En o,ja….Zwarte Piet. Gewoon afblijven, het is een traditie die ouder is dan het Sinterklaasfeest. Nederlanders hebben totaal geen rascistische bedoelingen met Zwarte Piet, dat komt niet eens bij ze op. Gewoon eens ophouden met zeuren en vooruit kijken in plaats van altijd maar achteruit.

  4. @henk en Ingrid ik zou leren lezen als ik jullie was. staat klein van gedachten niet gelijk aan klein van geest.

  5. @Enid, als je terug gaat dan stamt iedereen af van kapers en moordenaars.. de zwakkeren werden uitgemoord.. en dan zou jij daar nooit een afstammeling van kunnen zijn.. In afrika werd massaal aan slavernij gedaan en de slavenhouders werden de slaven.. koekje van eigen deeg dus?

  6. @Sander, reactie op 15-10-2013

    …. ik denk wel dat Curacao zich moet gaan beseffen dat…….
    zeg voor een keer iets wat je weet en niet denkt.
    …. Wij vinden ons niet schuldig aan/ ….over zaken die 150-350 jaar geleden gebeurd zijn.
    sorry voor al die zogenaamde nakomelingen….
    Deze nakomeling is niet zogenaamd maar reeel, met dezelfde rechten en plichten als jij.
    ……Jij kan toch ook nog niet bepalen of je voorouders slavenhouders….. , slavendrijvers of kapers/plunderaars waren? Ík denk dat het vaak alle drie betreft.
    …. Als je ook gaat wroeten in je voorouders zullen de meeste….. Nederlanders er achter komen dat een deel van hen gewoon kapers en plunderaars waren……
    ……..Hoelang denk je dat het gaat het duren voor dat dit eens echt doordringt?… dit is ook mijn vraag.

  7. Kleur
    We zien dingen omdat licht wordt gereflecteerd, wordt opgevangen en vervolgens wordt geïnterpreteerd.
    Wit is eigenlijk geen kleur omdat het een combinatie is van reflecties maar we interpreteren het als kleur. Zwart is eigenlijk geen kleur omdat het het ontbreken van reflectieve aangeeft. Maar we interpreteren het als kleur. Iedereen heeft favoriete kleuren, en met kleuren kan je van alles aangeven maar het zit niet in de kleur, maar in wat je er aan koppelt. Bijvoorbeeld op Curacao hebben de partijen kleuren. Dus alles zit in de interpretatie.
    Ik zie het sinter klaas feest als een fantastisch voorbeeld hoe een groep mensen samen met elkaar iets goed wil doen voor kinderen.
    De oude klaas wordt vrijwillig onbaatzuchtig liefdevol geholpen door een groep Pieter mannen.
    En samen zijn ze het feest.
    Ik heb nooit ervaren dat die oude Klaas die Pieter mannen onderdrukt, opsluit, dwingt, onheus bejegend of op een of andere manier kleineert. Sterker nog als die Pieter mannen hem niet zouden willen helpen was er geen feest.
    Hoe de figuren worden uitgebeeld en hoe mensen dat weer interpreteren daar zit nu het probleem. Niet in het feest.
    Ik zag vele malen pietermannen die de Oude Klaas hielpen met van alles en nog omdat die oude Klaas ook een dagje ouder werd. De oude baas kan nauwelijks zelf dat paard op komen. En zeker niet met al die zware kleding. Slimme pieten, lange, grote, dikke, dunne, luie, atletische, van alles en nog wat Pieter mannen.
    Als je in je jeugd alleen wordt verteld over onderdrukking, lui, dom, dwang racisme, opsluiten in de zak en zo wordt je racisme en angst en boosheid aangeleerd. Ja dan zie je die donkergekleurde Pieterman als een racistisch iets.
    En als je je zelf daarmee verpersoonlijkt, ja dan is dat zo.
    Reginald geeft het een en ander eigenlijk heel zuiver aan. Reginald geeft ook meteen aan dat die Pietermannen die dus wel mee willen spelen in dat feest dan maar in elkaar geslagen moeten worden. Want anders willen ze het niet begrijpen. En heeft dat dus ook in zijn jeugd klaarblijkelijk gedaan.
    Het probleem zit niet in het feest. Maar in wat je er in ziet.
    Racisme op Curacao. Goed schaf Sinterklaas af. Maar laat dan ook nooit meer makamba horen of “chino” bij de snacks en het woord kaffer dat onderling zo vaak wordt gebuikt ook meteen weg.
    Zwart Klaas, Wit Klaas, Sinter Klaas. Dat witte van Klaas is ook zo’n beetje alleen z’n baard. De rest is vrijwel volledig bedekt. Dus welke kleur de ouwe klaas nu eigenlijk echt heeft maakt ook niet veel uit. Ziet er uit als een soort paus. Het sinter klaas feest afschaffen omdat het Racistisch is nou Ik kan ook wel wat dingen op gaan noemen over misbruik van kinderen en bron van oorlogen, hongersnoden, onderdrukking oorspong en ondersteuning van slavernij maar ik hoor hier op Curacao niemand roepen dat een bepaald geloof maar moet worden afgeschaft omdat het het een geloof is van de kolonialisator Nee dat dus niet. Nee zo wordt het zekr niet gezien en dus ook niet ervaren.
    Paas. Aan het einde van de mis zeggen we paas en omarmen elkaar of schudden minimaal de hand. Iedereen toch.

    Als alleen het geven van een kleur (zwart = ontbreken van kleur) voldoende is om het feest voor velen anderen te redden.
    Perfect.
    Geeft het inderdaad Kleur.
    Net als de gebouwen in Punda alle kleuren van de regenboog.
    Geen wit en Geen Zwart.
    Maken we de kostuums een beetje vrolijker net als in Carnaval.
    Komen er naast Pieter mannen ook Pieter vrouwen, jong en oud en laten we die Ouwe Klaas een beetje ouder worden zodat hij overduidelijk moet worden bijgestaan door het Team. Meer sier dan aansturing.
    Pieter-Klaas feest
    Maak het in de zak en straffen verhaal een beetje meer pedagogisch. Kom op luitjes het verhaal is een paar honderd jaar oud. Lijfstraffen waren in die tijd normaal, voor iedereen.
    Want als we zo gaan denken over alles dan kunnen we alle sprookjes ook wel meteen gaan herschrijven. Sneeuwwitje en de 7 dwergen kan ook ineens heel anders worden uitgelegd.
    Doe net als Mandela, leer en groei een beetje, leer dingen anders te zien, dan zijn ze ook anders. Leer de goede dingen te zien. Mandela veranderde het beeld van de Springboks ook van Racisme tot nationale glorie.
    Afbreken is makkelijk, dat kan iedereen. Opbouwen wie doet dat en hoe doen we het samen.
    En tja geen Sinterklaas meer is ook weer een vrije middag minder niet waar…

  8. @roel van booitshoecke:
    “En vele Vlamingen zouden zich wellicht beter thuis voelen in de ongecompliceerde maatschappij van Curaçao dan in het kille noorden van het koninkrijk der Nederlanden…

    Mijn (erg lieve) Vlaams-Belgische schoondochter èn haar zus zijn het 100% met je eens.

  9. Als Vlaming in een – moeilijke – multiculturele stad als Brussel, hoofdstad van Vlaanderen, van België en van de allerminst populaire Europese Unie hebben we al heel wat over ons heen moeten laten gaan. De Vlamingen hebben een lange emancipatiestrijd achter de rug en die is nog helemaal niet af. Dat heeft weinig te maken met huidskleur dan wel met godsdienst (de katholieke terreur tegenover andersdenkende christenen, vergeten we niet dat het protestantisme in Frans-Vlaanderen en West-Vlaanderen ontstaan is, en niet in Holland), en het franstalige cultuurimperialisme.
    Geen land wellicht is meer onder de voet gelopen dan de Zuidelijke Nederlanden, thans het artificiële België: wij werden bezet door Spanje, Frankrijk en in een mildere vorm door Oostenrijk. Het kapitalisme, verpersoonlijkt door de verfranste burgerij, deed er nog een schepje bovenop zodat er heel wat Vlamingen zijn uitgeweken, onder meer om er te gaan werken in de mijnen in Franstalige gebieden waar ze noodgedwongen ‘geassimileerd’ werden (een soort etnische zuivering op het geweten van de Belgische staat).
    Laat ons Vlamingen en zeker Brusselse Vlamingen dus even glimlachen met het vaak humorloze gedoen van een wel erg vergezocht item als ‘zwarte piet’. Het gaat om een traditie die heel wat ouder is dan de slavernij, en zelfs voorkomt bij de Basken, die een traditie hebben die voorafgaat aan de Europese beschaving, en waar wat wij als ‘zwarte piet’ kennen daar ‘Olentzero’ genoemd wordt, ook al zwart, en symbool van de overgang van winter naar betere tijden.
    Toen de Congo nog het persoonlijke bezit was van de Belgische koning Leopold II (‘Congo Vrijstaat) ging deze massamoordenaar er prat op dat hij in Congo de (Arabische) slavernij had afgeschaft. Maar hij liet de negerbevolking wel de handen afhakken als ze niet genoeg rubber aftapten voor zijn portemonnee. Dàt was de realiteit. En wat ‘negerzoenen’ betreft: in een ver verleden werden die op het Vlaamse platteland ‘negerinnentieten’ genoemd, wat nog meer tot de verbeelding sprak maar in de verste verte iets te maken had met ‘racisme’, een woord dat toen nog niet uitgevonden was. Onder invloed van het vermanende vingergtje van o.m. Nederland prijkt deze naam uiteraard niet meer op het product, maar je kan ze nog vinden op volkse markten. Tja, wat verboden is, is altijd een beetje leuker en doet goesting krijgen. Een beetje humor, daar houden Vlamingen wel van. Voor het overige zijn de Vlamingen wellicht een heel tolerant volkje binnen de Nederlandse cultuurgemeenschap.En vele Vlamingen zouden zich wellicht beter thuis voelen in de ongecompliceerde maatschappij van Curaçao dan in het kille noorden van het koninkrijk der Nederlanden, wat niet belet dat koninging Maxima in Vlaanderen zeker populairder is dan wat bij ons voor monarchie moet doorgaan.

  10. @Reginald Je hebt duidelijk last van een trauma. Zo te lezen ben je gelovig, dus praat een keer met de pastoor hierover. Zoals Titanic al opperde; we moeten het Sinterklaasfeest een beetje aanpassen aan de moderne tijd, zodat andere kinderen geen trauma oplopen.

  11. Reginald, er waren nog veeeeel meer schrijffouten te betreuren in je betreurenswaardige schrijven, waarin je je gewelddadige criminele verleden belijdt. Ik mag hopen dat je nu op Curacao zit en Nederland verlost hebt van je aanwezigheid. Ga je hier op Curacao ook de Pieten molesteren, of maak je een uitzondering voor de YDK-Piet? Wat zijn racisten toch zielig eigenlijk, vind je niet? 😉

  12. sorry voor mijn schijf fouten. ik bedoelde ” Men wil ten koste van alles ontkennen

  13. Toen ik klein was ,werden wij lang voordat zwarte piet langs kwam ,behoorlijk bang gemaakt .Trillende kinderen .en zovoorts .
    Nu zeg ik ,mijn kinderen hoeven het niet mee te maken .Daar heb ik recht op om mijn kinderen daar tegen te beschermen. want het is een en al leugens.
    Mijn wil ten koste van alles ontkennen dat het racisme is
    Toen ik 12-13 jaar oud werd ging ik met vrienden s’avonds alle mogelijke pieten opzoeken die op weg was de taak voor sint te gaan uit oefenen . Wel die pieten kregen van ons een rug en knie behandeling dat ze zich alle andere sinterklaas feesten ziek melden .
    Dat moeten we ook doen want dat zegt sinterklaas zelf ;wie niet horen wil krijgt de roe .
    Maar nu hadden wij geen roe ,maar we hadden wel stokken waarin spijkers in geslagen waren .Ja piet ik hoop dat je dit leest en er nu wel begrijp wat er op het spel zit .

    Zo geloven ze ook niet in god , maar tijdens de kerst dagen zijn ze als eerste aan tafel
    Men geloofd niet in god omdat jezus niet blank is .Hitler wilde ook alleen maar mensen met blauwe ogen ,maar die mensen hadden nooit in de gaten dat hun leider zelf zwarte ogen had. Maar o wee iemand Hitler goed keurd ,dan staat alle nederlanders op en zeggen .dat mag nooit meer gebeuren .Geen wonder dat nederland steeds zwarter wordt want dat noemen wij( CARMA) want als je steeds je kop in het zand steek ,dan zal je nooit kunnen vertellen wat je allemaal ziet .Tot dat deze piet langs kom en jouw moet vertellen dat ik zie ik zie wat jij niet ziet
    ;

  14. Wel toen ik 5 tot 9 jaar oud was ,werden wij al lang voordat zwartepiet langs kwam ,behoorlijk bang gemaakt .
    K

  15. @Chopi, je hebt gelijk.. ik erger me ook eraan wanneer men op curacao erg racistisch is en dit niet durft te geven en maar wijzen met het vingertje.. dat is racism!

  16. Hoe heurt het eigenlijk in een rechtstaat? Bij wet is racisme en discriminatie verboden. Indien iemand vindt dat daarvan sprake is, kan hij/zij daarvan aangifte doen en zal de rechter een uitspraak doen. Als iedereen die uitspraak respecteert, zijn we van het jaarlijkse gezever van zeurpieten af.

  17. Chopi, op 17-10-2013 om 12:22
    Jouw opmerking is helemaal van toepassing op de regering en de staten van Curaçao. Zo lang zij weigeren om een wet aan te nemen die racisme en discriminatie verbiedt en strafbaar stelt, ontkennen zij het bestaan van racisme en discriminatie! De manier waarop jij aan het debat deelneemt, getuigt niet van ballen. Je mengt je anoniem in het debat om een ongefundeerde kreet te uiten en je geeft niet aan tegen wie je bewering gericht is. Kom met objectieve feiten en niet met subjectieve ervaringen Laat zien dat je wel ballen hebt en bezet forti of ga op het wilhelminaplein voor de deur liggen en eis een antiracismewet.

  18. ik ben zelf gekleurd en vind al dat gedoe over het racisme maar grote onzin. Het is een nederlandse traditie en als je daar een probleem mee heb dan doe je toch niet mee. Maar ga niet alles voor die kinderen enzo verpesten omdat je je gediscrimineerd voelt. De enige reden dat racisme er nog is is omdat mensen en maar blijven over praten.

  19. Chopi, onder de boom, hup!

  20. ZIE HIER DE NIEUWE VORM VAN RACISME….. HET ONTKENNEN VAN RACISME..

  21. De wetgever heeft in Nederland een wet uitgevaardigd, die racisme verbiedt en bij overtreding van deze wet staf oplegt. Racisme wordt in Nederland dan ook gezien als een ernstig misdrijf. In tegenstelling tot Curaçao waar er geen wet bestaat, die racisme verbiedt.
    Een beschuldiging van racisme is een ernstige beschuldiging. Als ik van racisme beschuldigd wordt, omdat ik het sinterklaasfeest vier, word ik dan ook ontzettend boos. Sinterklaas wordt niet gevierd uit racistische motieven. Evenmin worden jongens en meisjes zwart gemaakt uit racistische motieven.
    Het kan zijn dat mensen met een donkere huidskleur het sinterklaasgebeuren als racistisch ervaren. Maar ervaringen zijn nog geen argument om een ander van racisme te beschuldigen. Ervaringen kun je bespreekbaar maken. Als dat gebeurt en de beschuldiging van racisme van tafel is, dan den ik dat wij wel tot elkaar kunnen komen. De organisatoren van de sinterklaasfeesten zullen best bereid zijn om Piet een ander kleurtje te geven. Feitelijk is zwarte Piet een karikatuur van een zwart kind en kan ik mij voorstellen dat personen met een donkere huidskleur dat als vernederend of kwetsend ervaren.

  22. @Pikatje.. Overtuigend!

  23. in de woorden van wijlen de Hr Wiels, ik bedoelde niet de Bodybag maar de zak van zwarte piet. en daar was niks mis mee volgens hem. Durf te wedden dat toen Wiels op Ban Abou sociaal werker was mening sinterklaas feestje heeft gehouden voor de kinderen

  24. @Piet Kora, zo is dat. Chapeau!!!!!

  25. @Fred de Haas Is het niet bij je opgekomen dat mensen heel goed begrijpen wat jij bedoeld te zeggen, maar daar misschien een andere kijk op hebben?
    Wij willen voor onze kinderen helemaal geen archetype meer hebben. Past helemaal niet meer in onze moderne manier van opvoeden. Met de roe slaan is bij de wet verboden. Kinderen in een zak meenemen is echt not done! Weg met dat archetype. We willen vrolijke pietjes in alle kleuren van de regenboog. Wie zoet is goed en wie stout is krijgt geen zoet. Kan me helemaal vinden in de woorden van Titanic.

  26. Persoonlijk vind ik veel van Fred de Haas zijn ingezonden stukken “geouwehoer over allerlei onderwerpen”, maar dit Sinter Klaas verhaal slaat inderdaad de spijker op zijn kop.
    In Suriname hebben ze het geprobeerd met een zwarte Sint, de kleur van de Pieten kan ik mij niet meer herinneren. Het is inderdaad een groot fiasco geworden.
    Mocht ik tot degenen behoren die de bedoeling van het stuk niet helemaal goed hebben begrepen, toch nog graag een (net zo verhelderende) verdere uitleg er van.
    M. vr. gr.

  27. @titanic, wel eem beetje hypocriet van die amerikanen..
    Meeste afro americans wonen gewoon in ghettos zonder enige toekomst.. zwarte jongeren mogen als kanonvoer dienen in verre landen.. zelfde land waar tot kort zwarte en witte mensen apart in de bus zaten.. waar de KKK nog actief is.. Meeste witte amerikanen gebruiken gewoon de n woord.

  28. Philippe Maaskant : bronnen.

    Eigen ervaring in ziekenhuizen, een aanzienlijk deel van de NL mensen, die voor een kort onderzoek komen, draagt (tevens) versleten ondergoed.
    Mannen en vrouwen, ongeacht de sociale klasse, onder dure juwelen verbergt zich vaak gerafeld textiel.
    Huizen van Antillianen in NL zijn overigens gemiddeld ook schoner/opgeruimder dan een autochtoon NL adres.
    Idem voor mensen van bv Kaapverdische origine, of Mauritius, mijn ervaring tenminste.

    Het behouden van de eigen cultuur heeft ook evidente positieve zijden.
    Het amusante van NL’ers op Curaçao is dat ze dergelijke aspecten wel graag assimileren.
    Nog een geluk dat ook gekleurde mensen blanke handpalmen hebben, en die van Zwarte Piet altijd zwart zijn.

    [mijn partner is medisch specialist, zelf heb ik meerdere opleidingen gedaan, waaronder ‘n medische, meerdere jaren in ‘n zkh gewerkt. Twaalf ambachten, dertien smeuïge verhalen:) ]

  29. Geachte reageerders en reaguurders

    Misschien is het goed om te weten dat er oorspronkelijk boven mijn stuk als titel heeft gestaan ‘Moriaantje zo zwart als roet…’. U weet wel, van dat kinderliedje.
    Dat de redactie van ‘Versgeperst’ er een andere titel boven heeft gezet komt niet voor mijn rekening. Jammer dat veel lezers hierdoor op het verkeerde been zijn gezet.

    Ik dank degenen die serieus op het stuk zijn ingegaan. Iemand maakt zich zorgen over mijn gebruik van de term ‘archetype’. ‘Archetype’ heeft te maken met onbewuste ideeën en beelden. Dat is niet noodzakelijk aan tijd gebonden.

    Velen hebben de bedoeling van mijn stuk niet begrepen. Hun reacties zijn daarom niet adequaat en kunnen zo het virtuele riool in.

    Cordialmente

    Fred de Haas

  30. @Peter van Dungen quote”Met vol verbazing en afschuw reageren veel amerikanen en andere westere alloctochonen woonachtig in nederland op onze zwarte pieten”. unquote

    Mijn zus die een Amerikaan is geworden vertelde een keertje aan haar collega’s over het Nederlandse Sinterklaasfeest. Men reageerde vol afschuw over het bestaan van de ‘Black Pete’. Sindsdien schaamt ze zich hierover en vermijdt dit onderwerp. Ze viert liever Santa Claus met zijn rendieren aangevoerd door Rudolf met zijn rode neus.

    Waar denkt U dat Santa Claus vandaan komt en waarom is het in die vorm gegoten?

    Wordt wakker mensen het is internationaal niet meer ge-accepteerd om de zwarte Piet te laten bestaan. Het Sinterklaasfeest hoeft niet weg, maar moet gewoon een beetje worden aangepast naar de normen en waarden van deze tijd.

  31. Dan toch maar halloween?

  32. @Pikatje ” een NL’er met vieze onderbroek is meer regel dan uitzondering”

    Je maakt me nieuwsgierig naar je bronnen.. 🙂

  33. @Peter van dungen, ben jij nu zo dom of ben ik nu zo slim?

    Lijkt me meer dan logisch dat nieuwkomers die intergreren, geen overlast veroorzaken en gewoon hard werken dat daar meer waardering is voor dan voor nieuwkomers waar de gevangenissen ervol mee zitten en die de hele dag op pleintjes rondhangen..

    Zelfde reden dat er landen als Nieuw Zeeland en Noorwegen en Canada men juist Nederlandse emigraten willen..

  34. @ Henk

    Het simpele feit dat je het woord neger gebruikt om een andere ras te typeren is hetzelfde als iemand makamba gebruikt om nederlanders te typeren.

    In mijn optiek wil je dan wel klagen over Marokkanen en Turken maar niet zelf kijken hoe jou uitspraken andere groepen beinvloed.

    Ik blijf bij mijn eerdere standpunt, er moet meer respect en begrip komen vanuit alle hoeken.

  35. Yoshi, op 16-10-2013 om 03:20 schreef: Het heeft allemaal te maken met wat er speelt binnen de bevolking of niet.

    Joshi,
    ik heb mijn zwager meer dan eens aangesproken met : Hé, lekkere Neger, geloof niet dat hij het beledigend vond.

    Persoonlijk zou ik graag de vrijheid nog willen, iedereen met K…Wijf, K..Lul, K…Lijer, of Vuile H… aan te spreken, helaas mag dat alles niet meer in het over-correcte koninkrijk.
    Gelukkig resteren nog voldoende dikke mensen, dwergen, en overige gehandicapten om flink uit te kafferen.
    Daar staat tegenover dat ik geen enkel probleem heb om met macamba of conjo aangesproken te worden, voor zolang niet iedereen het doet.

    En inderdaad, dat oeverloze geouwehoer over de 2e wereldoorlog, en gezeur over/van die “verzetshelden” , zou eens moeten ophouden.
    Er zijn hele horden mensen overleden die de oorlog niet eens meegemaakt hebben, toch maar door blijven gaan met die zeikverhalen.
    (meerdere van mijn familieleden hebben in werk- en concentratiekampen doorgebracht, één is op Japanse wijze onthoofd in Indonesië)

    Voor het overige ben ik het wel met je eens, als het roepen van K….Jood strafbaar is, behoren K..Marokkaan en V… Antillianen het ook te zijn.

    (ofschoon ik vuile Antilliaan wel komisch vind. Voor een ongewassen Curaçaoleno zonder voortanden moet ik helemaal naar de snek bij Fuik, een NL’er met vieze onderbroek is meer regel dan uitzondering)

  36. @carlos “aarom wordt er in Nederland anders en met meer waardering gesproken over Arubanen,Chinezen, Indiers, Zuid-Afrikanen etc. die passen zich aan. Maar Antillianen en Moslims worden door acties als “zwarte Piet” en bijv. afgedwongen eigen gescheiden zwemtijden voor moslimas (om maar iets te noemen) duidelijk in Nederland ervaren als irritant.

    Zolang de Nederlander geen last heeft van bepaalde groepen, zullen ze altijd meer waardering uitspreken voor deze groepen. Zo simpel is dat. En dat de PVV groeit heeft puur te maken met het feit dat de relativeringsvermogen onder de nederlanders nagegaan nul is. Neemt de werkloosheid toe in een land, spint rechts daar garen mee. Maar goed, populisme is nou eenmaal iets van alle tijden.

    Ik ben eerder gecharmeerd van de gevestigde nederlander zoals Fred de Haas, die geen goed woord heeft over de Antillianen, maar voor geen goud terug emigreert naar zijn Amersfoortse rijtjeswoning waar hij op zondag met bord op schoot naar het geouwehoer van Mart Smeets luisterd. Waarom zou hij? Je hoeft je op Curacao immers totaal niet aan te passen. Je kunt prima in een Nederlandse in enclave wonen, je boodschappen doen bij de Albert Hein, je laten verdedigen door van Eps en Kunnenman, je kinderen naar de Schroederschool sturen, s’avonds afzakken in Tap Maar In enz.

    En wat betreft het hele zwartepietten feest, kan ik heel duidelijk zijn. Niet de boodschap maar de boodschapper is hier het probleem. Met vol verbazing en afschuw reageren veel amerikanen en andere westere alloctochonen woonachtig in nederland op onze zwarte pieten. Geen haan die daar naar kraait. Zodra een eenling, die ook nog zwart is, zijn ongezouten mening spreekt, is de bekrompen nederlandse wereld te klein. Want een neger heeft nou eenmaal geen recht van spreken, zeker als het tegen iets dat nederlands getint is. Het is niet voor niets dat Henk Westbroek schuimbekkend stond op Pauw en Wittema
    Zolang Nederlanders geen last hebben van een bepaalde groepen zullen ze er voor deze groepen meer waardingen worden geproken. So simpel is dat. En de PVV groeit omdat de gemiddelde relativeringsvermogen nagegoen nul is onder de Nederlander. Maar

  37. Ik vind het echter ook jammer dat er in Nederland een cultuur bestaat waarbij er tactvol wordt omgegaan met de bevolking, totdat het iets betreft waar de bevolking geen gevoel voor heeft.

    Probeer eens de woorden: “kankerwijf, vergassen, vuile joden, vieze homo’s” in het openbaar uit te spreken. Je krijgt gelijk te horen dat dat niet kan.

    Gebruik de woorden: “negers, zwarten, kutmarokanen, vuile antillianen” en niemand geeft een kik.

    Yoshi, Het is juist andersom.. Ik hoor juist negers en marokkanen dingen roepen als vuile homos en klote makambas en vuile joden en we mogen niets zeggen..

    iemand die neger zegt is meteen een racist.. omgekeerde wereld dus.. maar ik geloof dat jouw perceptie anders is..

    GB, Jij snapt er niets van.. weet je dat er een zwarte pieten cursus is? advies voor jou is om die te gaan volgen!

  38. @Carlos

    In grote lijnen ben ik het eens met jou verhaal. Wie in Nederland woont moet zich houden aan Nederlandse regels & wetten en ook grotendeels integreren in de maatschappij.

    Het vehaal verandert echter als een gewoonte kwetsend is voor een deel van je maatschappij.

    Vrijheid van meningsuiting, fine. Maar voor mij is respect > vrijheid van meningsuiting.
    Als iedereen in deze wereld de ander respect zou tonen zou de wereld een veel plezierige plek zijn. Ik bedoel hierbij alle partijen.

    Het feest afschaffen nee, de mentaliteit veranderen ja.
    Veel mensen geven als argument: “Het is een kinderfeest, het wordt niet zo bedoeld, de andere partij overdrijft”

    maar eigenlijk bedoelen ze: We doen het altijd zo, als jullie het niet leuk vinden dan is dat jullie probleem

  39. Val mij niet lastig met dat holocaust gezeik!

    Wat? Bent u geschokt? Ik was er toch niet bij toen de gaskamers op volle toeren draaiden!

    I habe es nicht gewust! Yo no Fui! bla bla bla. Altijd weer hetzelfde soort argument.

    Afschaffen die Zwarte Piet. Daarmee begint de indoctrinatie van ‘zwart is slecht’.

  40. Pipo, je hebt helemaal gelijk….Marcia ook top reactie en “ach ja” is missleijk makend.

  41. @ Titanic, ..”De meest vervelende karaktertrek van de Nederlander is dat hij denkt dat hij alles kan zeggen wanneer het inzijn ogen de waarheid is”

    Het is ook raadzaam dat minderheden zich in landen niet afzetten tegen lokale gebruiken.
    “When in Rome, do as the Romans”… was het toch? Als Nederland zich in de vorige eeuw tolerant (en financieel soft en met familie-hereniging etc) heeft opgesteld jegens minderheden en die minderheden beginnen nu de cultuur te bekritiseren (Moslims hebben kritiek, Antillianen hebben kritiek), dan groeit de weerstand in Nederland, zoals die op Curacao ook zou groeien als buitenlanders er openlijk in de media en de politiek de cultuur gaan bekritiseren.

    Waarom wordt er in Nederland anders en met meer waardering gesproken over Arubanen,Chinezen, Indiers, Zuid-Afrikanen etc. die passen zich aan. Maar Antillianen en Moslims worden door acties als “zwarte Piet” en bijv. afgedwongen eigen gescheiden zwemtijden voor moslimas (om maar iets te noemen) duidelijk in Nederland ervaren als irritant.

    Daarom groeit de PVV van Wilders. Daarom gaan de grenzen dicht. Actie=Reactie.

  42. Zou ik mogen zeggen:

    “Hou eens op met het tweede wereldoorlog geouwehoer?”

    (Het is een retorische vraag, ik heb alle respect voor de 2e wereldoorlog en alles daaromheen)

  43. Het heeft allemaal te maken met wat er speelt binnen de bevolking of niet.

    Ik ben het er mee eens dat de anti-zwarte piet groep overdrijft over het slavenverhaal en dergelijke.

    Ik vind het echter ook jammer dat er in Nederland een cultuur bestaat waarbij er tactvol wordt omgegaan met de bevolking, totdat het iets betreft waar de bevolking geen gevoel voor heeft.

    Probeer eens de woorden: “kankerwijf, vergassen, vuile joden, vieze homo’s” in het openbaar uit te spreken. Je krijgt gelijk te horen dat dat niet kan.

    Gebruik de woorden: “negers, zwarten, kutmarokanen, vuile antillianen” en niemand geeft een kik.

    …… vrijheid van meningsuiting, zolang het maar niks is wat WIJ erg vinden. Wat de rest vind maakt niet zo veel uit.

  44. AL de reacties van de afgelopen tijd op de intocht van de goede sint en zijn pieterbazen doen mij terugdenken aan het volgende. Een aantal jaar geleden ging ik met mijn zoontje naar de intocht van Sinterklaas op Curacao kijken. Het was druk en ik vroeg aan een mevrouw voor mij of mijn zoontje voor haar kon staan zodat hij het beter kon zien. HIj was op dat moment ongeveer 4 jaar. Dus nog behoorlijk klein. Deze volwassen mevrouw was een Antilliaanse met een mooie donkerbruine kleur. En gek genoeg had ze geen kinderen bij zich. Maar ze beet me toe dat ik maar om 8 uur had moeten komen zoals zij had gedaan en zo doende een goede plek had kunnen krijgen. M.a.w. hij mocht niet voor haar staan. Waarschijnlijk was ze helemaal in de ban van Sinterklaas en Zwarte Piet. En hoe vreemd is het ook dat er altijd zoveel mensen van Curacao naar de intocht van de Sint komen. Zijn toch niet allemaal “blanke” kinderen. Blijkbaar vinden ze het ook een leuk feest. En het bang maken van Zwarte piet door te zeggen dat als je stout bent, je mee moet in de zak hoort er al heel erg lang niet meer bij. Alhoewel er op Curacao nog flink mee gedreigd wordt. Piet is al heel lang een aardig en vrolijk persoon die allerlei kunstjes en grappen doet. Maar ik durf te zeggen, dat ook in 2013 er weer heel veel Antilliaanse kindertjes uitkijken naar het feest van de Sint en Piet. Dus mensen gun de kinderen hun feest en doe aardig en vrolijk.

  45. Wat een gezeur over een traditie. Wat mij betreft wordt t afgeschaft. Niet omdat de zeurpieten gelijk hebben, maar om af te zijn van het gezeik erover. Jammer kinderen, maar we stappen naadloos over op de Kerstman, tot blijkt dat zijn helpers ook een bepaalde bevolkingsgroep vertegenwoordigen of benadelen, of de dierenbescherming het gaat opnemen voor de overwerkte rendieren. Zeuren om t zeuren.

  46. Wat een pseudo-intellectueel stuk. De daaropvolgende reacties zijn ook niet veel beter. Begint een beetje op de telegraaf te lijken.

  47. Ach ja, in de essentie ben ik het eens met de titel van het artikel, ‘Val NL-ers niet lastig met slavernij geouwehoer’, ik word er kotsmisselijk van en wou dat we nooit 1 slaaf op het eiland hadden gelaten, wat een geweldig eiland zou het dan zijn, zie je het voor je???

  48. Trouwens uit principe heb ik nog nooit “jodenkoeken” nog “negerzoenen” gekocht.

  49. Wat en griezelig en bekrompen dom stuk.
    Wat treurig dat er zulke mensen nog steeds op het eiland wonen, ergo dat er nog mensen zijn die dit soort vullis articles OK vinden.
    Ik als blanke Nederlandse en meer dan 20 jr happy getrouwd met een Arubaan, wonende op Curacao, vind het hele zwarte Pieten-gedoe uit de tijd, middeleeuws en onbeschaafd.
    Dat zou je bijv. in de VS moeten proberen. Daar werd al 25 jr geleden de hamburgerketen Sambo omgedoopt. in een niet kwetsende naam.
    En trouwens laten we ons drukker maken over het kwart van de Curacaose samenleving die het nog steeds razend slecht hebben. Kom op zeg waar zijn we in ‘s hemelsnaam anno 21e eeuw nog mee bezig.

  50. ik denk wel dat Curacao zich moet gaan beseffen dat het hele slavernij gebeuren, voor de gemiddelde Nederlander niet speelt.
    Wij vinden ons niet schuldig aan zaken die 150-350 jaar geleden gebeurt zijn.
    sorry voor al die zogenaamde nakomelingen.
    deze nakomelingen kunnen niet eens bepalen of hun voorouders slaven waren of slavenhouders.
    want ik denk dat het vaak beide betreft.
    als je gaat wroeten in je vooroudeers zullen de meeste Curacaoenaars er achter komen dat een deel slaven waren en een deel slavenbezitters.
    hoelang gaat het duren voor dat dit eens beseft gaat worden?

  51. Wat een onzinreacties. Namens alle suikerpatienten stel ik voor om per direct het suikerfeest af te schaffen omdat het oproept tot discriminatie.

  52. @Aurelius
    De reden waarom jij geen klagende joden hoort is omdat er geen “traditie” bestaat waarin, Hitler de straat door rijdt op een paard, met daarachter allemaal Anne Frankjes.

  53. De meest vervelende karaktertrek van de Nederlander is dat hij denkt dat hij alles kan zeggen wanneer het in zijn ogen de waarheid is. Dus wanneer het de waarheid (let op! zijn waarheid) is dan mag dat uitgesproken worden. Door een groot deel van de wereldbevolking wordt dit beschouwd als bot gedrag. Dit deel van de wereldbevolking vindt namelijk dat je best rekening kunt houden met de gevoelens van anderen. Jouw waarheid hoeft niet de waarheid van een ander te zijn. Mijn kinderen houden van het Sinterklaasfeest en het mag best een beetje worden aangepast naar de moderne tijd! Laat het alsjeblieft een feest zijn!

  54. @ wow, Ik ken ook genoeg blanke mensen die pleinen in Nederland en elders onveilig maken. ( en banken, en politiek, kinderen..je noemt het. Jouw punt is…?

  55. De schrijver van het artikel stelt: “Ik kan me voorstellen dat Surinamers en Antillianen niet veel hebben met Sinterklaas en Zwarte Piet (Colombianen en Mexicanen hebben dat ook niet), tenzij ze zich zó met de Hollandse cultuur hebben geïdentificeerd dat ze er wél iets mee hebben.” Ik denk dat deze stelling van schrijver niet geheel klopt. Bij de jaarlijkse intocht van Sinterklaas en Zwarte Piet op Curacao loopt de bevolking immers in grote getale uit om de goedheiligman en zijn knechten te ontvangen. De papiamentse Sint Nicolaas liedjes worden uit volle borst gezongen ter verwelkoming van deze volgens enkele gewetensbezwaarden ‘verwerpelijke’ personages.

  56. Volledig terecht en correct geschreven stuk.

  57. Meneer de Haas, zoek toch eens op wat ‘archetype’ betekent. Zwarte Piet is geen archetype, het is in de 19de eeuw pas aan het feest toegevoegd. Laat de Pieten de Pieten, maar schmink ze alsof ze door de schoorsteen zijn gekomen, dus met zwarte vegen. Het slaat nergens op om ze te schminken als negers. Zwarte Piet moet in ere hersteld worden. Er moet dus gestopt worden van zwarte piet een ‘neger-persiflage’ te maken, want zijn zwartheid komt van het roet. Dus: Zwarte Pieten zijn blanke mensen met een paar zwarte vegen opgeschminkt en ZONDER dikke rode lippen en kroeshaar (want dat krijg je niet van een schoorsteen). Ik voorspel dat bij navolging van mijn advies, er een nieuwe neger op zal staan die zegt gediscrimineerd te worden omdat hij niet mee kan spelen als zwarte piet omdat zijn huidskleur zich er niet toe leent; immers, de zwarte strepen vallen bij hem/haar niet op! Dat veel negers in een slachtofferrol willen zitten, omdat ze dat van verantwoordelijkheid ontheft, valt kennelijk weinigen op. Joden zijn niet zulke zeikers… Overigens, voor een eerlijke beeldvorming: Nederland heeft slechts 5% aan de slavenhandel bijgedragen en de WIC is van meet af aan verliesgevend geweest. Het wrange van de negerhandel is dus dat het werkelijk NERGENS goed voor was, zelfs niet voor de blanke portemonnee en al helemaal niet voor landen die opgescheept zitten met grote groepen Afro-afstammelingen, want ze veroorzaken in alle landen gelijksoortige problemen, of je nu in Colombia, Nicaragua, San Salvador, De Verenigde Staten, Nederland of Duitsland kijkt, de problemen zijn dezelfde: velen van hen kunnen het nog steeds niet aan dat ze voor zichzelf moeten zorgen en hun eigen leven moeten maken. Een slavenhouding, na al die jaren. Nou zou je nog van Westerse landen met rede kunnen zeggen: “de blanken kunnen het nog steeds niet aan dat ze Afro afstammelingen als volwaardige mensen dienen te beschouwen”. Echter, die vlieger gaat in Latijns Amerika niet op; daar is het racisme naar Afro’s vrijwel nihil (meer gericht op Indigenos). Bovendien zijn de problemen van Subsaharale Afrikanen in hun eigen continent exact dezelfde, ook in Ethiopië, wat nooit gekoloniseerd is geweest. DE grote tragedie van Subsaharaal Afrika is niet hun slavernij verleden (die hebben Indonesiërs en Indiërs ook recentelijk ervaren, doch ze gaan er heel anders mee om) maar hun gebrek aan geschiedenis. Het is een ontworteld volk geworden toen ze met de beschaving in aanraking kwam en is daar nooit helemaal van hersteld, tot op de huidige dag. Dat geldt dus niet in Azië: Aziaten konden teruggrijpen op EIGEN geraffineerde hoogwaardige cultuur. Dat de frustratie van veel Subsaharale Afrikanen de slavernij is, is omdat ze de waarheid niet onder ogen willen zien. Het is de hoogste tijd voor hun eerste grote beschaving. Aan de slag dus! Zie dan de Joden en trek lering, mijn negervrienden! Wil je niet van de Joden leren, dan ken ik nog een andere, zij het zeer harde leermeester: de ‘Brabo-neger’. Maar ach, die arme jongen wordt in de Surinaamse gemeenschap als een NSB-er gezien. Het is ook nooit goed…

  58. En wat voor straf had meneer in gedachten?

  59. @ridge, zwarte piet is een kindervriend dus hoe kan hij kinderen afschrikken?

    Mensen schrikken wel van rondhangende donker gekleurde mensen die pleinen in Nederland onvelig maken

  60. Ieder mens heeft zijn oorsprong in Africa
    Emancipate yourselves from mental slavery

  61. jA DE AFRIKANEN MAKEN HUN GEZICHT WIT ,MAAR DAAR DENKEN ZE DAT BLANKEN HEILIG ZIJN EN DOOR GOD GESTUURD IS. DAT IS TOCH MOOI .
    mAAR DE BLANKE MAAKT ZIJN GEZICHT ZWART OM KINDEREN AF TE SCHRIKKEN.
    En dat blijft altijd tot en met heden. Zwart om te plagen en af te schrikken .Je kan het op jouw manier intepreteren .

  62. Meneer de haas,

    valt u mij alstublieft niet lastig met dat “geouwehoer”

    Ik voel me zo zwart, krijg echter die blanke lak maar niet weggepoetst.

  63. Spreek voor jezelf meneer de Haas. Niet alle blanke NL-ers denken zo en al helemaal niet ALLE NL-ers (Gario is immers ook een NL-er). Bekrompen, oppervlakkig en arrogant stuk dit met beangstigende neiging naar racisme.

  64. en boerenkool wordt agrarierkool.

  65. Oh ja: babyolie.

    Zou helemaal verboden moeten worden.

  66. Negerzoen
    Jodenkoek
    Blanke vla
    Maria koekje
    Zigeunersaus
    Bokkenpoten
    Stamppot
    Ouwewijvenkoek
    Chinese tomatensoep
    Bruine basterdsuiker
    Javaanse jongens
    Arnhemse meisjes
    Zaanse mayonaise
    Duitse bratwurst

    Moet ik nog meer bevolkingsgroepen voor het hoofd stoten.

  67. de afrikaan verft zijn gezicht wit.moet ik me gediscrimineerd voelen?
    http://kwekudee-tripdownmemorylane.blogspot.com/2013/02/the-suri-or-shuri-are-pastoral-that.html

  68. Nailed it.

  69. http://triggerpit.com/2011/06/12/tribal-face-paints-papua-new-guinea-37-pics/