• Recente reacties

    • Facebook

    • Twitter

    • Validator w3.org

    tula set opnamesWILLEMSTAD – “Leijnders koos voor het koloniale verhaal van Tula als lulletje rozenwater en niet de echte leider”, schrijft de Surinaamse historicus Sandew Hira over de film ‘Tula, The Revolt’ in een column die de lokale pers ruim heeft gehaald. Dat meldt Caribisch Netwerk.

    Hira vindt dat de inhoud van de film niet klopt en belangrijke delen zijn weggelaten. Scriptschrijver en regisseur van de film Jeroen Leijnders ziet de rol van Tula anders en vindt dat zijn verhaal niet afdoet aan Tula als held van Curaçao. “Ik weet niet hoe Hira aan zijn informatie komt, maar ik ben zeker van de inhoud. Bovendien vind ik Tula geen mindere held, omdat hij geen geweld wilde gebruiken. Was het verhaal mooier geweest als Tula om zich heen had gemaaid? Ik vind van niet.”

    Historici
    Leijnders riep voor het schrijven van het script de hulp in van de historici Charles Do Rego en Pacheco Domacassé en baseerde de film op hun kennis over de vrijheidsstrijder. Geen goed woord had Sandew Hira over voor de film die in Nederland en Curaçao zorgt voor uitverkochte bioscoopzalen. Leijnders is niet verbaasd over de kritiek van Hira. Hij ontmoette de columnist twee keer eerder en vroeg hem twee jaar geleden mee te denken over de film Tula, The Revolt. “Dit weigerde hij, omdat hij denkt dat blanken nooit kunnen begrijpen wat er toen is gebeurd. Wij wilden met Tula juist mensen samenbrengen in plaats van groeperingen van daders en slachtoffers creëren. We wilden een podium bieden voor discussie en dat is gelukt.”

    Karakters
    Niet alleen Hira levert kritiek op de film. Ook de website Caraïbische Letteren plaatste een kritische recensie van recensieschrijver Dick Gilsing. “Ofschoon er alleen op Curaçao is gefilmd, is het eiland nauwelijks te herkennen. Jammer is ook, dat het verhaal en vooral de karakters nogal schematisch zijn ingevuld”, schreef hij. Leijnders kan zich in deze kritiek enigszins verplaatsen en legt uit dat de beslissing om de karakters niet verder uit te diepen bewust is gemaakt. “Er werd van ons verwacht dat het volledige verhaal verteld werd. We konden geen delen weglaten, want dan zou de geschiedenis niet meer kloppen. Ik heb er dus voor gekozen om de inhoud koste wat kost kloppend te houden en de karakters iets minder uit te diepen. Daar kwam bij dat de film wegens distributie ingekort moest worden naar 100 minuten. Je kunt dan scenes gaan schrappen, maar ik wilde het hele verhaal vertellen.”

    ‘Historie klopt’
    Behalve negatieve reacties, zijn er ook veel mensen lovend over de film. Vooral op sociaal mediakanalen wordt vol lof gesproken over de professionele aanpak van de film en de Curaçaose kenmerken zoals muziek en dans die naar voren komen. “Ik heb veel positieve reacties gehad”, vertelt Leijnders verder. “Ook de beslissing van de Curaçaose regering om kinderen gratis naar de film te sturen, is niet voor niets. De historie klopt. Veel blanke mensen die de film kijken, schamen zich voor wat hun voorouders hebben gedaan en dat is mooi. Het is onze bedoeling dat iedereen elkaar beter gaat begrijpen en hierover samen gaat praten.”

    17 reacties op “Leijnders niet van zijn stuk door reacties op ‘Tula’”

    1. @edgar, Hira wil geen discussie voeren.. hij wil zijn persoonlijke mening bij iedereen er door drukken.. er is geen ruimte voor discussie.. zijn mening is alles wat telt! dictoriale trekjes heeft deze meneer.. weg ermee dus!

    2. @ Mimi,

      Je haalt 2 dingen door elkaar.
      Ten eerste is daar de historie zelf en dat is waar Hira voornamelijk over aan het zeuren is. Hij doet voorkomen alsof hij de enige is die weet wat er precies is gebeurd en hoe je dat moet interpreteren.
      Nadeel voor hem is dat hij uitgaat van de bronnen welke nu juist het minst geloofwaardig zijn………………….namelijk de officiële bronnen: de verslagen van martelingen etc Iedereen weet dat dit juist de zaken zijn waar je je verhaal NIET op moet bouwen, maar Hira is daar nog niet achter.

      Dan heb je de film op zich.
      Is het verhaal historisch juist of niet en……..hoe is de film gemaakt.
      Of het verhaal historisch juist is weet ik niet, maar de film op zich is compleet bagger.
      Ja, het klopt dat de film is gemaakt door enthousiaste mensen, maar ook mensen zonder enige ervaring en zonder geld.
      Dan krijg je dus dit soort films voor je kiezen.

      Leinders had er beter aan gedaan er een documentaire van te maken, met voice over en dan wat beelden op de achtergrond. Nu is het een collectie van leuke plaatjes, maar je kunt er geen touw aan vast knopen.
      Alleen degenen die het verhaal kennen zullen er iets van weten te maken, maar de rest blijft met grote vraagtekens achter zitten.

      Maar nogmaals, dit staat helemaal los van de historische discussie welke Hira graag wil voeren.

    3. @klodi, @ mimi. Als jullie de Surinaamse slavengeschiedenis en de strijd om de vrijheid zo belangrijk vinden, schrijf dan een boek, een scenario en probeer een producer en/of cineast te vinden, die het verfilmd. Laat de wereld zien, maar ga niet kniezen in een hoekje. Zet Boni etc. op de kaart. Tenslotte heeft men dit op Curaçao wel gedaan. Verder, de 1juli viering in Amsterdam had wel de opera van Tania Kross, Carel de Haseth en Randall Corsen op het programma.
      Trouwens, de opstand van Marienburg van rond en eeuwwisseling (1902), die hard is neergeslagen door de koloniale regering, is wel verfilmd. Het is hun wel gelukt om hier bekendheid voor te krijgen.

    4. @Mimi,

      Doe niet zo onnozel. Ik heb zo vaak discussies meegemaakt over slavernij, waarbij achter in de zaal Surinamers roepen dat ze reparatiebetalingen willen en liefst op hun eigen bankrekening.:). Of ik ooit in Suriname ben geweest is voor jou een vraag en voor mij een weet. Maar hou je mond als je niet weet waar je over praat.
      Waar zijn de marrons gebleven????

    5. Hira is zelf een koelie die probeert te scoren op deze manier.. Lees maar zijn verdere stukjes. Hij is niet objectief en bekijkt alles van zijn eigen bril. Dus je kan ook geen objectief iets van hem verwachten.. hij geeft al toe dat hij bepaalde verwachtingen had voor de film (ik weet niet waarop hij die bepaalde verwachtingen had) dus als de film dan niet zo is als je hem had willen ga je kritiek geven (zelfde als ik naar een Rambo film ga en kwaad wordt omdat er niet genoeg mensen in puin worden geschoten). De makamba regiseur heeft juist het script gemaakt met medewerking van YDK historici… opvallend dan toch?

    6. @B.A. Nanas.. en wat zegt dat over de YDK die hebben gestemd op Schotte en nu Asjes in het zadel hebben geholpen??

    7. Marcus,

      Heb jij als half Surinamer nooit van Baron, Boni en Joliceur gehoord?

    8. Niet iedereen is Oprah om een goede slavernij-film te kunnen neerzetten zoals het werkelijk geweest is. Ik heb een gruwelijke hekel aan het romantiseren van van de slavernij. Heel wat mensen hebben de laatste jaren geschiedenisboeken geschreven over de slavernij vol met geschiedvervalsingen. Waardeloze boeken.

    9. @Marcus, jij weet dus duidelijk helemaal niets van de Surinaamse geschiedenis. Halve Surinamer? Je moest je schamen om zo weinig kennis. Zegt me ook dat je nooit in Suriname bent geweest, want je hebt duidelijk nooit gehoord van de Marrons van Suriname, of van de Boni Oorlogen, van de Vredesverdragen tussen weggelopen slaven en de Nederlands koloniale regering. Je wilt Surinaamse helden? Take your pick: Boni, Baron, Joli Coeur …
      Tula is een belangrijke figuur in de geschiedenis, maar zoveel impact als de Surinaamse marrons heeft hij nooit gehad.

    10. Dat gedoe rond Hira snap ik niet. Die man wordt verheven naar een soort uber-status.
      Er zijn echt wel meer negatieve recensies.

      “Since its release in the Netherlands a week ago, the feature film ‘Tula: the Revolt’, about a slave uprising on the Dutch colonial island of Curacao in the Caribbean, has garnered mostly lukewarm reviews from Dutch media channels. Two of the nation’s largest newspapers, Telegraaf and Volkskrant, have awarded the movie a 2-out-5 star rating. Another big newspaper, AD, rated it 3-out-of-5 stars.
      The consensus among reviewers is that ‘Tula: the Revolt’ would have benefited from a better script, better characterizations, better cinematography and dialogue spoken in uniformed English. ”

      rest staat hier
      http://blogs.indiewire.com/shadowandact/tepid-reviews-for-tula-the-revolt-in-dutch-media

    11. Tenminste heeft er iemand ( ik kijk niet naar kleur of afkomst) de moeite genomen om een vergeten held weer te doen opleven.

      Sorry hoor, maar als je de menige YDK vraagt over zijn/haar geschiedenis, hebben ze geen idee. We weten allen dat er een Tula is geweest, er is immers een beeld van die man, maar hoe of wat.. weten we niet en eigenlijk zijn we ook niet geinterreseerd.
      Heel erg jammer.. Zo’n mooi eiland, zo’n bittersweet geschiedenis, vol kleuren en culturen.. Helaas is er niet veel overgebleven van de strijders die zo hard hebben gevochten voor hun vrijheid en waardigheid.

    12. Curacao en de YDK hebben zeer lang de tijd gehad om zelf een film te maken, doch hebben dat immer nagelaten.
      Nu komen daar dan een stel Makamba’s en die zijn enthousiast genoeg om de film wel te maken…………….helaas hebben ze geen geld. Curacao, in de persoon van Hakim, ziet de film wel zitten en zegt 1 miljoen gulden toe.
      Maar zoals wel vaker hier gebeurt kwam die miljoen er ook niet.

      En zo is er dus een low low low low low budget film gemaakt, waar je een heleboel kritiek op kunt hebben. Deels terecht en deels onterecht, maar feit is wel dat ze een film hebben gemaakt.
      Dan mogen veel mensen kritiek hebben, maar dan zou ik haast willen zeggen. Als je denkt dat je het beter kunt doen dan moet je het ook maar doen ook. Eerst zien dan geloven.

      En vwb de kritiek van Hira ?
      Wie is Hira dat hij denkt de geschiedenis juist te hebben geïnterpreteerd ? Hij gaat uit van getuigenissen, afgedwongen door marteling en verklaart Lesire tot schijtliuis omdat ze voor de rechter niet uitkwam voor haar rol ?
      Tja, was er ook niet zo iemand in de bijbel ? Die Jezus drie keer verloochende ?

      En hebben we hier bij de rechtbank geen dagelijkse taferelen van daders die plotsklaps nergens ook maar iets mee te maken hebben ?
      Of wat te denken van politici die worden opgepakt wegens corruptie en vervolgens alles ontkennen ?
      Ik ken er niet 1 die voor de rechter verklaarde: ‘Edelachtbare, u heeft gelijk, ik ben schuldig, ik schaam mij diep, ik zal alles terugbetalen en zal mijn straf met liefde uitzitten.’

      Ik vrees dat we die dag nooit gaan meemaken en nu staat het leven van Lesire op het spel en vindt Hira het vreemd dat ze net deed alsof haar neus bloedde ?

      Dan snapt Hira de mensheid niet. Ik vrees dat Hira zelf exact hetzelfde had gedaan wanneer niet Lesire, maar Hira daar had gestaan.

    13. Surinamers hebben het altijd over herstelbetalingen als het om slavernij gaat. En een held zoals Tula hebben ze niet (ik ben half Surinamer).

    14. Het medium film bestaat meer dan 100 jaar, dus waarom zo laat inderdaad en waarom door een koloniale nazaat? Ik denk dat er straks wel een versie komt van een YDK die de slavernij in de juiste proporties zal laten zien. Het onderwerp leeft genoeg. Met crowdfunding is het geld ook zo bij elkaar. Let maar op. t Zou me zwaar tegenvallen als Curacao het erbij liet zitten.

    15. Inderdaad @Tula, waarom is dat?

    16. Tula was helemaal geen Lulletje Rozewater in deze film.

      Daarentegen is Suriname vol van Lulletje Rozenwaters. Anders kun je Surinamers die op Bouterse stemmen toch niet noemen.

    17. Is ook wel raar.. het verhaal van de slaven wordt gemaakt door de shon en koloniaal zelf..