• Recente reacties

    • Facebook

    • Twitter

    • Validator w3.org

    Mudskipper gameCURAÇAO – The Mudskipper Family, de eerste computergame over Curaçao, is vandaag gepresenteerd. De reacties waren behoorlijk enthousiast. De game heeft daarom de publieksprijs gekregen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) in Arnhem.

    De presentatie begon met een ‘making of’-filmpje met daarin het concept achter The Mudskipper Family. Vervolgens legden de makers uit hoe deze game tot stand is gekomen en tot slot werden een aantal levels van de game getoond. De game kreeg veel positieve reacties uit het publiek en werd uiteindelijk ook beloond met de publieksprijs van de HAN. Daarna konden gamers het spel uitproberen.
    MDBP4674
    Acht weken
    Het concept is bedacht door Raymiron Torregrosa. In acht weken is het spel vervolgens ontwikkeld door veertig studenten communicatie & multimedia design. De game speelt zich af op Curaçao en is geschikt voor alle leeftijden. Door de grote tijdsdruk is de game alleen op een Windows-PC te spelen, en is het niet van een versie voor de iPad of mobiel gekomen. De game is gratis te downloaden via de website.

    Gevaarlijke tocht
    Gamers moeten zich in de gedaante van een mudskipper verplaatsen van het oosten van het eiland richting de Christoffelberg, waar de jongste mudskipper van de familie gevangen zit. De mudskipper loopt het gevaar om uit te drogen en moet dus nat blijven. Ook andere dieren liggen op de loer om de mudskipper op te eten. De barre tocht voert langs de St. Annabaai, waar hongerige meeuwen zeker trek hebben in een mudskipper. Bij Spaanse Water worden de mudskippers verwelkomd door hongerige pelikanen.
    MDBP4664
    Idee
    “Inspiratie haal ik meestal uit mijn omgeving of uit de natuur, dus moeilijk om op het idee te komen was het niet”, aldus Torregrosa tegenover Versgeperst.com. “Ik wilde een game maken over een vis die ook op het land kon lopen. Ik heb eerst de gameplay bedacht en vervolgens de locatie waar de game zich af zou gaan spelen. Als vis kun je niet lang zonder water en moet je binnen een bepaalde tijd water zien te vinden anders ga je dood. Door de combinatie van tijd, obstakels en afstand kon ik de game spannend maken.”

    Onderzoek
    Torregrosa: “Vervolgens ben ik gaan googlen of er inderdaad zo’n vis bestond die op het land kon lopen. Ik vond het antwoord snel. Zo’n vis bleek echt te bestaan, een mudskipper. Ik heb een klein onderzoek naar de vis gedaan en het bleek dat deze vis alle materialen in huis had om er een goede game om heen te bouwen. Hij kan springen, spugen, vechten en op het land lopen. Zo is mijn verhaal ontstaan.”

    Onbewust leren
    Welke doelen heeft hij met deze game? Torregrosa: “De game is zodanig gemaakt dat er veel ‘onbewust’ geleerd kan worden. Het is stiekem een educatieve game waarbij de gebruiker onbewust kennis maakt met de mudskipper en het eiland Curaçao. Het is me goed gelukt, want iedereen in mijn klas kent nu de Christoffelberg, Willemstad en natuurlijk ook de mudskipper.”

    MDBP4687
    De makers van The Mudskipper Family

    www.versgeperst.com