• Recente reacties

    • Facebook

    • Twitter

    • Validator w3.org

    CURAÇAO – Tania Kross heeft tot haar zeventiende op Curaçao gewoond en was altijd bezig met zingen. Ze zat in een meisjeskoor, in bandjes en heeft allerlei genres gezongen; van pop en salsa tot heavy metal. Op haar zeventiende verhuisde zij naar Nederland voor een studie aan het conservatorium en kwam in aanraking met opera.

    Aanstaande dinsdag staat internationaal mezzosopraan Tania Kross op het podium tijdens het unieke concert ‘Tania Kross ft. Serious Talent’ als onderdeel van het Curacao North Sea Jazz festival. Wij willen meer over deze bijzondere mezzosopraan weten.

    ‘Ik heb vroeg carrière gemaakt’
    “Mijn moeder zei dat ik er op toonhoogte al uitkwam”, zegt Tania lachend. “Toen ik naar Nederland ging wilde ik een opleiding doen waar ik zowel kon zingen als acteren, zo ontdekte ik opera. Ik bleek een operastrot te hebben en zo vonden wij elkaar. Al tijdens mijn studie begon mijn carrière en ging het als een speer. Ik heb heel vroeg carrière gemaakt. In Nederland heb je vaak een soort mentaliteit van; ga eerst maar bijvoorbeeld verpleegkunde studeren, dan kun je daarna naar het conservatorium. Dan heb je in ieder geval wat. Dat heb ik dus niet gedaan. Ik zat op mijn zeventiende met mensen van twintig in de klas. En op mijn 23ste stond ik in de Operastad Berlijn een van de grootste opera’s te zingen.”

    ‘Opera is een kunstvorm’
    “Opera is niet alleen maar geluid dat je maakt, het is een kunstvorm opzich. Het is een combinatie van zang, dans en toneel.” Tania geeft als voorbeeld het kijken naar een film. “In plaats van dat er wordt gepraat wordt er gezongen, een compleet kunstwerk. Je kijkt naar opera zoals je naar een James Bond film kijkt. Je gaat voor de film zitten en weet niet wat er gaat gebeuren en laat het over je heen komen. Als je geen Engels spreekt dan kun je de film volgen via de ondertiteling. Bij opera heb je een boventiteling. Het enige verschil is dat wij zingen. Dat je daarbij dan in de spotlight mag staan, ja dat is wel mijn plek. Ik ben gefascineerd door de complexiteit van klassieke muziek. Dat een componist uit zijn hoofd allemaal zwarte bolletjes op een papier zet en dat dat uiteindelijk een intens, fantastisch en emotioneel kunstwerk wordt, dat is gewoon waanzinnig!”

    ‘Mijn troef’
    “Ik heb vaak Carmen gespeeld, de eerste keer was tijdens het eerste jaar van mij studie. Maar het mooiste moment waar ik Carmen mocht spelen was wel op het podium van het Glyndebourne in Engeland. Dat is hét walhalla van wat je kunt bereiken op een internationaal podium.” Tania vertelt dat ze ging auditeren en een mooie troef in handen had. “We waren aan het repeteren en toen zei ik tegen de regisseur en choreograaf dat ik kan dansen! Heel vaak heb je zangers die alleen bezig zijn met hun zang en performance en niet kunnen dansen. Nou, ik kan dansen! Ik heb jaren aan flamenco gedaan. In het stuk zit een scène waar ontzettend veel gedanst wordt. Er dansen dan allemaal professionele flamencodansers om je heen en sta jij als zangeres daar alleen tussen. Dat wilde ik dus niet; ik wil met ze dansen. Uiteindelijk zijn er allemaal extra dagen bijgepland zodat ik de choreografie kon leren. Dat was dus mijn troef, dansen! En dan denk ik: wauw hier doe ik het voor!”, zegt Tania met een grote glimlach.

    ‘Ik kan goed schakelen’
    Tania vertelt dat je zelf niet kunt bepalen hoe je je personage moet uitdrukken omdat het de keuze van de regisseur is van de desbetreffende productie. “Hoe leuk ik het zelf ook vind om bijvoorbeeld een bepaald type Carmen te zijn, je moet meedoen aan het concept van de regisseur. Ik heb bijvoorbeeld veel traditionele Carmens gezongen, met van die prachtige Spaanse jurken en met stierengevechten als decor. Maar ik heb ook een Carmen gezongen waarbij ik eruit zag als Marilyn Monroe met een blonde pruik op en een groene zwangere kikker. Vraag me niet waarom, maar die groene zwangere kikker stond de hele tijd naast me. Dat stuk werd gespeeld in het Stuttgart, het beste operahuis. Dan sta ik op het podium van het mooiste operahuis met een groene zwangere kikker naast me! Je moet goed kunnen omgaan met beleving en concepten. Mijn talent is dat ik goed kan schakelen, ik speel de Carmen die je wilt hebben.”

    ‘De wisselwerking vind ik leuk’
    Voordat de show Tania ft. Serious Talent ontstond, is Tania in eerste instantie gevraagd voor een soloconcert. “Ik heb dat afgeslagen omdat het me enorm veel energie en tijd zou kosten om dat allemaal goed voor te bereiden. Daarnaast ben ik ook nog zwanger en wil ik hier lekker bijkomen. Maar vervolgens kwam het voorstel om een show te doen samen met andere artiesten. En inplaats van dat het mij energie kost, krijg ik hier juist heel veel energie van, die wisselwerking leek mij ontzettend leuk.” De organisatie deed Tania een voorstel van artiesten en vanaf dat moment was het concert ‘Tania Kross ft. Serious Talent’ geboren. “Toen ik zag waar het voorstel uit bestond werd ik direct blij. Ik ben fan van Junior Tecla. Maruja Boogaard ken ik al jaren en Veanira is de volgende grote nieuwe strot die het eiland rijk is. We hebben het repertoire besproken en we kwamen al gauw tot de conclusie dat iedereen een stap moet nemen uit hun eigen vertrouwde kring. Dus Maruja en ik doen bijvoorbeeld een prachtig duet uit een van de mooiste opera’s, en doe ik ook een duet met Junior en Veanira, maar ik duik ook hun genres in. Het wordt dus een ‘Cross over’ met een ‘grote K’, van opera naar soul en pop en mooie musicalduetten.”

    ‘Ik moet altijd zwanger blijven’
    Maruja vertelde in een interview met Versgeperst.com dat jij haar vertelde dat toen je vijf maanden zwanger was, je een enorme sound had. Ze zei dat je deze sound niet eerder had en gelijk wilde beginnen met opnemen. “Dat klopt! Ik zit nu in het einde van mijn eerste trimester maar ik heb er direct voor gezorgd dat ik in februari ga opnemen. Het is echt waar, als je zwanger bent ben je sappiger, heb meer vocht en je bent overal dikker. Dat heb je ook met je stem, die klinkt vele malen rijper door de hormonen die door je lijf gieren. Toen ik zwanger was dacht ik: dit is het! Ik moet gewoon mijn hele carrière zwanger blijven!”

    Sneak preview
    Eerder liet Tania weten dat ze bezig is met een Papiamentstalige opera, maar hoe staat het daar nu mee? “Door mijn zwangerschap moeten we de premiere op Curacao verplaatsen naar het najaar. De nederlandse première op 1 juli in de Amsterdam Schouwburg kan nog wel doorgaan want dan zijn we alweer een paar maanden verder.” Maar Tania heeft nog wel een bijzondere verrassing voor de ons; “Componist en pianist Randal Corsen is op het eiland en treedt dinsdag tijdens de show op als speciale gast. Hij heeft alle muziek gecomponeerd voor de opera en ik zal met hem dinsdag twee Papiamentstalige aria’s zingen. Dus de bezoekers krijgen een sneak preview van de opera die pas volgend jaar in première gaat.”

    De show
    Tania Kross treedt aanstaande dinsdag op tijdens het bijzondere concert ‘Tania Kross ft. Serious Talent’ als onderdeel van het Curacao North Sea Jazz festival. Ze deelt het podium eveneens met Maruja Bogaard, Junior Tecla en Veanira Reed. Een band onderleiding van niemand minder dan Eric Calmes begeleid alle artiesten. Kaartjes voor het concert kosten 50 gulden (staanplaatsen) en aan de deur 75 gulden (zitplaatsen) en zijn verkrijgbaar bij Albert Heijn, Bruna en het Avila Hotel.

    1 reactie op “Tania Kross: ‘Fascinatie voor klassieke muziek’”

    1. Kaarten zijn trouwens ook online te koop op http://www.atcuracao.com/e-tickets/tania-kross/