Ongeveer zes weken geleden heb ik besloten om te ontstressen en mijn geboorteland Nederland in te ruilen voor het heerlijke eiland Curaçao. Maar is het hier wel zo heerlijk? Terwijl ik in Nederland de stempel allochtoon kreeg, krijg ik hier op Curaçao tot mijn verbazing de stempel makamba.

Sinds ik hier ben hoor ik veel politiek geruzie om me heen. En ja hoor weer van politici die net als in Nederland blijven zeuren. Gezeur over makamba’s dit, makamba’s zo, de makamba’s krijgen de schuld. Maar van wat eigenlijk? Alle makamba’s weg, wij hebben ze hier niet nodig!

Wat verstaan we eigenlijk onder een makamba? Inmiddels heb ik mijn verblijfsprocedure achter de rug en heb ik mijn sedula, ik ben officieel een Yu di Kòrsou!! Of juich ik te vroeg en ben je dat alleen als je op Curaçao bent geboren en ben ik maar een groentje. Ben ik hier op Curaçao ook een makamba omdat ik ben geboren in het kikkerlandje? Of word ik net als in Nederland hier ook gezien als allochtoon, een makamba-allochtoon? Ik dacht juist, omdat Curaçao nog van Nederland is, wij allemaal makamba’s zijn. Dus als alle makamba’s weg moeten dan raakt Curaçao wel heel erg leeg. Lastig, het begrip of benaming makamba.

Maar wat ben ik nu eigenlijk? Ik moet dan wel even terug in de tijd. In de tijd dat Suriname nog niet onafhankelijk was zijn mijn ouders geboren in Paramaribo onder de Nederlandse vlag. Beide zijn van hindoestaanse afkomst, dus dat maakt hen Nederlandse-Surinamers van hindoestaanse afkomst. Deze multimix heeft toen besloten om naar Nederland te verhuizen en daar zag ik het levenslicht. Dat maakt mij dus ook een Nederlandse van Surinaams-hindoestaanse afkomst. Maar hier kreeg ons gezin ook nog een naam erbij, allochtoon.

Volgens het Nederlandse Van Dale woordenboek ben je een allochtoon als één van je ouders in het buitenland is geboren. Nu zijn mijn ouders wel in een ander land dan Nederland geboren maar dat land was toen wel een kolonie van Nederland! Dus zijn wij dan geen autochtoon van Nederlands-Surinaams-hindoestaanse afkomst? En nu ben ik hier, welke stempel krijg ik hier? In een land dat ook nog steeds van Nederland is. Volgens mij moet dat dan zijn: Curaçaose van Nederlands-Surinaams-hindoestaanse afkomst?

En dan hoor ik weer het gezeur uit Nederland van paniekzaaiers van de Wilders partij; “Curaçao??? Nee, slecht reisadvies!” En hier hoor ik weer dat ik misschien wel in een vuilniszak linea recta naar Nederland wordt gestuurd. Het wordt mij wel moeilijk gemaakt om me ergens thuis te voelen. Als beide W’s, Wiels en Wilders, nou eens misschien om de tafel gaan zitten om samen een flink potje te zeuren. Misschien komen ze dan tot de conclusie dat ze zich kunnen inzetten voor een beter Nederland en Curaçao in plaats van vingertje wijzen en hun kop in het zand steken. En wordt het minder moeilijk om je ergens thuis te voelen.

Ik denk dat ik het antwoord voor mezelf wel weet. Ik ben een mens die geniet van de Curaçaoënaars die ik om me heen zie. Een mens dat geniet van elke dag en het leven. Gezellig een potje domino, biertje bij de snèk, benen gestrekt op het strand en altijd opstaan onder de warme zon. Ja ik weet het zeker, ik voel me hier thuis als mens!

 

47 reacties op “Nu ineens wel makamba?”

  1. Ik heb niks tegen buitenlanders of makamba allemaal mijn vrienden want ik heb ook overal terwereld gezeten en gewerkt . Maar persoonlijk vindt ik dat welk volk dan ook die hier op het eiland komt zich niet moet veranderen van karakter, vooral zuidamerikanen.
    Sorry dat is mij opgevallen, deze mensen krijgen allemaal kapsones en voelen zich meer dan anderen en zodoende zie ik veel meer, mensen probeer eens met de bevolking te mengen en niet omdat je een goed inkomen hebt hou je afstand of voel je meer. Ik ben hier geboren ik ga om met iedereen blank zwart en geel wat maak dat nou uit. Ik komt net uit europa voor een studie, heren het is hier op curacao allemaal gratiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiies en wees maar blij en trots op Curacao en niet ouwe hoeren, want als slechts gaat neemt iedereen hun boel en wegwezen en de jiu di korsow blijft maar sterven. Graag jullie reacties sin miedu , houd van iedereeen masha danki , Stanley

  2. Zijn er dan zo weinig mensen die door hebben dat Aruna juist niet zeurt over het feit dat ze een wereldburger is, maar geniet van het moment en het eiland. Ik ben geboren in Nederland in een klein dorp uit twee Nederlandse ouders met voorvaderen tot ver in de 17e eeuw uit Nederland, maar woon tot groot genoegen op Curacao, zolang ze mij nog niet wegsturen, blijf ik nog even genieten net als Aruna.

    Natuurlijk zijn er mensen die mij liever zien vertrekken en natuurlijk zijn er mensen in Nederland die iedereen die niet zo’n historie heeft als mijn familie uit Nederland zien vertrekken, maar Laura niet 75% van de Nederlanders. Bovendien kun je als Curacao’se inwoner en dus inwoner van het Koninkrijk gewoon een ID-kaart en inschrijving in Nederland krijgen. Geen enkel probleem, niet meer of miner dan hier voor Nederlanders. Dus als je discussie wilt prima en een democratie betekent dat jij ook je mening mag verkondigen, maar wil je wel even je feiten op orde hebben.

  3. Mijn buurvrouw (100% Yu Korsow) gaat haar huis langdurig verhuren maar wil als huurders alleen macambas.

    Ik denk dat dit genoeg zegt over het vertrouwen van de Curacaoenaar in eigen volk en het hogere besef van normen en waarden (in dit geval verplichtingen nakomen) bij de macamba.

    Ongetwijfeld wordt ik (en niet mijn buurvrouw) nu weer als racist uitgemaakt. Het zij zo.

  4. Ach ja….mensen kunnen kortzichtig zijn. Ik ben zelf voor de yu di Korsou een zgn Makamba.Mijn beide ouders zijn op Korsou geboren zijn en ik in Nederland. Ik heb me zelf nooit tot enige bevolkings groep aangetrokken gevoeld en als zodanig erbij willen horen. Ik heb in Nederland, Engeland, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland gewoond. Intergreren in de maatschappij is belangrijk en je thuis voelen, hoe ze je dan noemen interreseert mij niet, dit is het probleem van de zgn.benoemer. Ik zou er overigens nooit willen wonen vanwege de kleine maatschappij maar dat is persoonlijk

  5. Aruna,

    Er zijn hier heel veel mensen met hetzelfde probleem als jij. Je bent een wereldburger .. dus averal waar je gaat wonen zijn daar mensen die er langer wonen en vinden dat het land meer van hun is. Dit is gewoon een heel vervelend trekje in de mens. De wereld is van iedereen .. natuurlijk zijn er procedures om grote volksverhuizingen tegen te houden .. maar daar ben je al doorheen. Een wijze man zij tegen mij ..Yu Korsou is niet dat je hier geboren bent… maar dat je houd van dit eiland! De mensen die daar anders ove denken moeten nog veel leren.

  6. Wees blij dat je al een cedula hebt gekregen want hier in Nederland krijg je niet zomaar een verblijfsvergunning laat staan dat je een id kaart. Op Curcao denken ze een beetje hetzelfde als elke andere kleine dorp in Nederland. Denken ze annders over homo’s, donkere mensen, buitenlanders enz. Zoals de Curacaoenaars vinden dat alle makambas weg moeten zo denkt 75% van de makambas dat buitenlanders ook weg moeten uit Nederland dussss…..biba bo bida anto stop di pompa!!!!!

  7. Beste Aruna een ding wil ik je duidelijk maken om Nederlander of autochtoon te zijn moet je wit zijn en geod Nederlands praten. Voor de rest maakt het niets uit of jij uit een koninkrijks gebied komt Antillen of Suriname of je bent in Nederland geboren uit een allochtone ouder en een Nederlandse ouder jij bent en blijft een allochtoon tot de derde generatie. Ook al ben geboren uit twee Nederlandse ouders op de Antillen dan ben je ook een allochtoon. Wij Antilliaanen zijn zelf Nederlanders uitsluitend op papier via ons paspoort verder niks. Dus zijn wij Nederlander met een ander etniciteit, met een ander kleur verder niks. Ik ben op de eerste plaats een Curacaonaar doordat ik op Curacao geboren en getogen bent en Nederlander doordat wij nog steeds tot de konkrijk der Nederlanden behoren. Als je mij vraagt wie Aruna is dan moet ik helaas zeggen dat jij een wereld burgen bent en tweede plaats een Nederlander van Surinaamse komaf want wit zal jij nooit worden om tot autochtoon te behoren. Dus moet jij er maar mee leven. Veel plezier.

  8. @ Maria als jij moet niet dom zitten kletsen.Een Curacaonaar is iemand die op Curacao is geboren en getogen en een familiehistorie heeft van meer dan 100 honderd jaar woonachtig zijn op Curacao. Zoals ik al ooit heb gezegd zijn die paar indianen die nog van het vasteland van zuidAmerika zijn over gevaren naar Curacao waren eigenlijk ook niet de oorspronkelijke bewoners van Curacao, want deze eilanden waren islas inuteles er groeide niks totdat de slaven daar zijn geimporteerd. Doordat Spaanje de eerste bezetters waren van deze eilanden en gecharmeerd waren van de lengte van de indianenstam arrowakken hebben ze die allemaal gedeporteerd naar Spanje. Als jij dan beweerd dat Curacao niet van de Curacaonaars is dat kan jij ook stellen dat America niet van de blanke bezetters Americanen zijn maar van de indianen. Maar die zijn door de Engelsen merendeels gedood om dat land te kunnen confiskeren. Dan kan jij ook stellen dat geheel latijns America, Venezuela en Colombia meerendeels niet bewoont wordt door de oorspronkelijke bewoners maar door de Spaanse bezetters. Daarom moeten jullie niet zo dom reageren zonder erbij na te denken. Jullie moeten je dan gaan afvragen wie mag zich dan Cubaan noemen, Dominicaan, Jamaican, Haitiaan etc etc etc. Dus kom niet met nonsence.

  9. Yu di korsou ben je alleen als je hier geboren bent en de taal spreekt!
    Heeft verder niets met kleur te maken.
    Waar maak je je trouwens druk om?

  10. Alleen de laatste alinea is de moeite om te lezen.

  11. @Middlecop. De verklaring van Wiels en O Leeflang kloppen helemaal niet. A,wel voor diegenen die het nog niet weten, is dat woord Makamba afkomstig uit het Spaans/ Venesolaansetaal. Eigenlijk is het oorspronkelijk woord Macambo wat benoemd werd naar een Apensoort uit Venezuela. Het woord betekend niet meer en niet minder dan een Witteaap. Doordat de Hollanders daar door inboorlingen als witte apen en vechtersbazen werden gezien, zijn zij ze de Hollanders sindsdien ” Los macambo’s” gaan benoemen en schelden. Sindsdien waren de Hollanders in geheel zuid America bekend als Macambo=witteapen. Doordat de Africaanse slaven en soort eenheid hebben gevormd met de indianen, inboorlingen van zuid America, hebben ze dat naam gesocialiseerd over dat gehele gebied incl. de caraibische gebied. Per slot is dat woord overgenomen als scheldwoord door de zwarte slaven over dat gehele Caraibisch gebied en zuid America. De Macambapretoe is een scheldwoord geworden voor Antilliaanen die verHollands zijn. Omayra heeft het over vriend op Curacao. Een vriend noemen wij op Curacao Amigu, swa (Zwager), javé etc etc etc. Amigu in het Surinaams is Matie. Die verklaring van Wiels is een algemene term voor Fransen, Portugezen Engelsen Belgen, Spaanjarden en Americanen voor onderdrukkers en kolonisten. M.a.w. refereerd het woord Makamba sec naar de Hollanders.Ik hoop dat de betekenis van het woord wat duidelijk is geworden. Wel moet ik aan toevoegen zoals u het beschreef dat het een positieve/negatieve lading heeft, en het blijft een kwestie van smaak waar moeilijk over valt te twisten.

  12. Op Curaçao is niemand van Curaçao. De indianen zijn al lang weg.

  13. Je bent pas op het eiland (6 weken) en is een ‘menselijke’ eigenschap dat men je nog als vreemdeling ziet. In NL is dat toch ook zo? Iemand uit Curacao (Nederlands paspoort, NB etc) wordt zelfs nog als een ‘allochtoon’gezien. In feite ben je dat ook op Curacao, hoe je het went of keert. En dat zij dat nu bestempelen als makamba of whatever, so be it, heeft eerder te maken met het feit dat je pas daar bent en je je nog moet acclimatiseren,

    Ik denk dat als je langer daar woont, je de taal spreekt en normaal & respectvol omgaat met mensen daar, dan maakt het op den duur niet meer uit of je nou in NL bent geboren van Surinaamse ouders of whatever

  14. Hahaha leuk al die reactie’s
    Aruna, heel mooi geschreven stuk en idd ga je hart achterna het is jou leven.
    Ik ben zelf geboren op Curacao opgegroeid in een Revalidatie-centrum daar op Curacao, omdat ik als kind getroffen werd door polio. Maar helaas zijn “gehandicapten” niet zo gewenst op mi dushi Korsow. Men lach ons uit, verstopt ons en vind ons zielig en ons bij naam is “Mankaron = trouwens ook een typisch Cura kokoskoekje hahaha.So what’s in the name!!
    Ben naar Nederland gegaan omdat ik daar mezelf kan zijn, hier wordt ik gewoon als allochtoon aangezien net als alle andere ju di Korsow hier en niet als de zielige mankaron,
    ik heb diverse studie’s gedaan en heb een goeie baan. Heb een mooi huis en een auto. Kan zelfstandig staan en gaan waar ik maar wil zondar dat iemand me uitlacht of tegen een ander stoot en een beetje zielig staat te kijken of een vies geizht naar me kijkt of wat dan ook daar op mi dushi Korsow. Ik vind het nog steeds een heerlijk en prachtig eiland alleen jammergenoeg als gehandicapte voel ik me daar niet echt thuis echt heel erg jammer dat daar de mentaliteit t.o. van gehandicapten nog niet is zoals het moet, er moet bij de echte ju di Korsow heel wat veranderen en heel wat te leren van de echte Makamba’s. Sorry mi ju di Korsownan ik als gehandicapte ju di Korsow heeft heel wat nare dingen meegemaakt en gezien daar op mijn dushi Korsow en dat doet me erg pijn en daarom blijf ik in Nederland wonen.

  15. Ik wordt een beetje moe van die meiden met niet meer dan twee keer het IQ van Schotte die hier love and peace prediken. Laat ze teruggaan naar de keuken of in de leer gaan bij Stella van Rijn, die weet hoe je door slaafs achter de meest domme en corrupte premier die het eiland ooit gehad heeft een meer dan goede boterham kunt verdienen.

  16. Merk je niet dat jij ook aan het zeuren bent!!!!!

  17. MAI GUE BOER HOOR EENS IK BEN HIER VOOR JULLIE HINDUSTAAN OOK EEN CHUGA DUS OVER WAT HEB JE

  18. Paul, je hebt rare ideeen.
    waarschijnlijk ben je een PVV aanhanger?
    een beetje eng, zoals je denkt…

  19. Welke snek?

  20. Een mooi verhaal en weerlegging van de vraagstukken. Koosnaampjes kunnen geen kwaad, maar naampjes noemen om eigen ego denken te verbeteren is wat anders. De kolonie is niet relevant. Indianen woonden hier voor de blanken en de afrikanen menen dat het eiland nu van hen is. Zonder Koninkrijk zijn we nergens en vrijheid moeten we hier nog leren proeven. Met de georganiseerde misdaad aan het stuur zullen we ons als slaven blijven voelen. Als we er niet uitkomen kunnen we het eiland misschien beter aan de ZIndianen teruggeven.

  21. @ Totekki : reserve-makamba vind ik héél leuk :)) hahaha
    ook meteen even mijn typfoutje rechtzetten : zaniken ipv zanniken natuurlijk …
    zijn we meteen weer gerust dat ook “reserve-makamba’s” toch enige opleiding hebben ;D

  22. Fff nadenken, waar heb ik dit in 1962 gelezen?? Een vreemdeling op aarde, van Boeli van Leeuwen??
    Mvrgr, Een wereldburger!

  23. Leuk geschreven.
    Bij mijn weten werden de vroegere nederlandse ordebewakers (militairen) makamba
    genoemd. Het heeft dus inderdaad niet met huidskleur te maken.
    Mensen van portugeze afkomst worden beslist geen makamba genoemd.
    Het woord komt hoogst waarschijnlijk uit Afrika. In Burundi heb je de provincie Makamba
    en ook als familienaam komt het voor (Google 1e pagina)
    Volgens de heer H. Wiels en medestanders is het een woord, dat onderdrukker, kolonisator
    betekent volgens O.Leeflanf betekent het VRIEND.
    Vooral onder bewoners alhier uit NL wordt het woord vaak gebruikt om hun eigen groep aan te duiden. Het is een soort van geuze(n)naam geworden. Het heeft ook een grappige klank.
    De juiste betekenis is zoals je ziet nogal vaag. De positieve/negatieve lading, die het heeft is mijns inziens dan ook een kwestie van smaak waar moeilijk over te twisten valt

  24. Leuk geschreven!
    Dit is letterlijk de eerste keer dat het me lukt om een hele column of ander artikel uit te lezen!! Dt is een groot compliment.

  25. @inn wat denk je van reserve-makamba ?

  26. Leuke topic. Ik heb hetzelfde.. ben een Nederlandse Cabo op Curacao. Mensen hier kunnen me niet plaatsen..

  27. Dat zanniken hebben ze zeker van ons Belgen afgekeken !!!! Groot gelijk heb je om naar het prachtige Curaçao te gaan wonen, en wat maakt het uit hoe iemand je noemt, je bent gewoon “Aruna” en daarmee uit. Voor iedereen goed doen is toch een utopie, dus lig daar niet van wakker. Benieuwd welke leuke naam ze hebben voor een stel witte Belgen , ze kunnen alvast eentje zoeken want binnen enkele jaren zouden wij ook graag in dit paradijs komen wonen…
    succes !!!

  28. The world is flat! De meeste mensen moeten nog een paradigm shift maken. Waarom zou je jezelf beperken. We zijn inwoner van de aarde. Alle rassen vermengen en over 100 jaar praten we misschien alleen nog maar over ‘waar ben je geboren’ en ‘waar heb je gewoond’. Internet verbind iedereen met elkaar en laat landsgrenzen vervagen. Manderijns en Engels zijn de wereldtalen.Papiamentu ta bai skol, Yiu Korsou mi ta zijn bekrompen gedachtgangen. Woorden als Bakra, Makamba, Nigger,Kaffer worden alleen gebezigd door mensen die zich meer willen voelen dan anderen. Mensen moeten dit soort zaken leren loslaten. Iedereen is belangrijk en moet proberen een steentje bij te dragen aan de samenleving. Lees het boek “The world is flat” van Thomas Friedman.

  29. Super! Love it. so true so true!

  30. Ach whats in a name, ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen. Beetje grove uitdrukking misschien maar heel toepasselijk voor idt soort situaties!
    Veel plezier op Korsou!

  31. Is Curaçao echt van Nederland? Ik dacht dat Curaçao een ex-kolonie is! Dus toch een kolonie?

  32. Aruna,
    Je bent een Nederlandse Hindustani ! Een lekkere vrouw, dat hebben wij nodig – hoe meer vrouwen hoe beter!

  33. Whaaaaaaaaaa….. Mooi geschreven Roenie! Laat iedereen hoor! Jij leeft een leven nu, daar doen wij echte makamba’s een moord voor! En daarbij de antillianen die nu in Nederland zitten willen maar wat graag terug! Dus makamba of allochtoon, boeit niet! Leef je leven schat, laat iedereen! Als ze nog een x zeggen dat j makamba bent zeg j gewoon : ik ben een makamba? JIJ bent een makamba! 😉 kuss schat

  34. Hahahahahahaa !!!! Welcome to reality!! ik maak dit al meer dan 30 jaar mee…..

  35. Aruna,
    Welkom op Curacao!! Het is hier inderdaad heerlijk, als je een drukke baan hebt zoals ik en je bent een dag vrij dan is zelfs die ene dag vakantie. Heerlijk naar het strand, weet je hoeveel mensen hier een “moord” voor zouden willen doen, Natuurlijk maakt ieder weldenkend inwoner van Curacao zich druk om de politieke wantoestanden op het eiland maar uiteindelijk hebben we allemaal het zelfde paspoort waarin staat dat we nederlander zijn, Wiiels, Wilders” jij en ik” het is maar net wat je er zelf van maakt. Deze mensen maken er een puinzooi van maar “jij en ik” en vele met ons weten wel beter. Geniet ervan, Curacao is te mooi om het niet te doen! Mijn favoriete uitspraak is: LIVE LIFE LIKE THERE’S NO TOMORROW. Oh ja bijna vergeten volgens mij noemen ze jou hier een “Makamba Pretu” en zie dat maar als compliment.

  36. niemand die hier nu woont is yiu di korsou. elk van hun voorvaders komt of overover voorvaders komt van Afrika of elders. dus wat is yiu di ………

  37. Mooi verwoord. Ik heb min of meer hetzelfde: ik ben in NL geboren net als mijn vader, maar mijn moeder is Curacaose (weliswaar uit Surinamer). Maar toch ben ik dan en allochtoon? Dat heb ik nooit begrepen, ik heb altijd de NL nationaliteit gehad.
    Ik werd meer makamba genoemd vanwege meer NL opvoeding, mijn accent en huidskleur. Maar aan de andere kant, ik ben wel grotendeels daar opgegroeid…?

  38. Laat ik ook Sint Maarten niet vergeten… 😉

  39. Je stukje heeft alleen wel 1 grote error; Curacao is niet van Nederland. Curacao is samen met Nederland en Aruba het Koninkrijk der Nederlanden

  40. Je komt niet van Curacao, dus je bent geen Curacaoenaar… waarom je dat wilt zijn, snap ik niet. Je geeft jezelf al verschillende benamingen, geboren in NL, met Surinaamse ouders, van Hindoestaanse afkomst… that’s what you are…
    JIJ moet weten wie je bent, maar blijkbaar weet je het zelf nog niet en wil acceptatie van anderen.

    Het leven is nou eenmaal zo – learn to live with it en in plaats van precies als die politici te gaan zeuren waar je nou hoort of wat je nou bent, maak ergens je thuis en zorg ervoor dat je het goed doet!

  41. de regering is erg bezig om alle mensen in groepjes en hokjes in te delen om zo tweedracht te zaaien en haat te zaaien. de schrijfster valt idd niet in het hokje van makambas maar ook niet in die van hindus van Curacao dus zetten ze je nu maar bij de makambas.

  42. Aruna, wat heb je dat goed verwoord!!

    Toen ik naar Suriname ging heb ik hetzelfde ervaren. “Bakra” was daar mijn bijnaam. Terwijl ik hier in NL een allochtoon ben. Wat ben ik nu? een hollander of een surinaamer? òf een verkaaste surinaamer?? geen idee.

    # identiteitscrisis?

  43. Leuk geschreven!

  44. Grappig dit, makamba ta yama otro makamba!! hahaha
    Live and let live inderdaad en wereldburger klinkt mooi.
    Maar het is simpel: als je niet op Curacao bent opgegroeit of groot ouders heb die daar zijn opgegroeit zul je het benaming en concept ”makamba” niet begrijpen.
    Je bent officieel wel een Curacaoenaar en Nederlander ben je al. Maar het gaat om het cultuur wat in je bloed en hersens zit. Makamba is nou eenmaal een culturele ding van de Antillen.

  45. Misschien wel leuk om te weten waar het woord vandaan komt. De vroegere Nederlandse zeevaarders hadden mooie matrozenpakjes aan. Nou hebben we op Curacao onder water de prachtige vlindervis die een soortgelijke tekening heeft. Deze vis heet de Makamba! Als je het zo bekijkt is het niet zo erg om zo genoemd te worden 😉

  46. Niet zoveel van aantkrekken joh, just live and let live! Zowel in Nederland en op Curacao. Als ze vragen wat je bent.. zeg maar wereldburger! hahah

    Een yiu di Korsou, met Venezolaanse, Nederlandse, Indiaans, Boneriaans en Afrikaans bloed!

  47. Complimenten! Een ‘verwarrend’ leuke observatie en knap in woorden gevat!